Gå til innhold

EDO Ram, brukes til hva ?

Anbefalte innlegg

Fant 2 x 64MB EDO Ram, splitter nye, pakket inn.

Vet at disse brukes på gamle maskiner, siden jeg da

har hatt tilsvarende på min gamle Pentium.

Ser at nyprisen for 1x64MB er ca 1200,-!

Syntes dette var utrolig dyrt, så jeg kommer nok til å selge dem.

Men hva kan de brukes til pr.idag ?

Noe moderne utstyr som benytter seg av disse ?

Noen som er interessert i å kjøpe ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2001-11-23 11:31, dopus skrev:

hvis jeg husker rett ble disse brukt i de raskeste 486ene og de svakeste pentium maskinene...før pc66 sdram tok over

Kanskje du klarer å lure noen idioter på qxl til å kjøpe dem

Vet ikke hvor gamle maskiner som benytter EDO RAM, men alle 486 hovedkort tar EDO. EDO ram blir benyttet helt opp til Pentium MMX. SDRAM kom ikke før pentiumII.

Det man skal sjekke på EDO brikker er om det er tinn eller gull kontakter samt om det er 32 eller 70 pins. Siden det er snakk om 64MB brikker så er det ganske sikkert 70.

QXL er selvsagt stedet og selge disse. Foruten maskiner er det mulig at noen litt eldre skrivere bruker EDO ram.

Lenke til kommentar

Quote:

Vet ikke hvor gamle maskiner som benytter EDO RAM, men alle 486 hovedkort tar EDO. EDO ram blir benyttet helt opp til Pentium MMX. SDRAM kom ikke før pentiumII.

Tull og tøys. Jeg har SDRam på min P166. Fattern har en P150 med både SDram og Simm sokler

Quote:

Det man skal sjekke på EDO brikker er om det er tinn eller gull kontakter samt om det er 32 eller 70 pins. Siden det er snakk om 64MB brikker så er det ganske sikkert 70.

Gull og tinn har ingenting å si.... så lenge man har det samme som er i maskinen.. tinn og tinn = gode greier.. gull og gull=gode greier.. tinn og gull blir tull

dessuten er det 30 og 72 pins ram...

hastigheten på brikkene er også kjekk å vite. jo lavere ns, jo bedre. Mest sannsynlig er det 60 ns du har der.

Quote:

QXL er selvsagt stedet og selge disse. Foruten maskiner er det mulig at noen litt eldre skrivere bruker EDO ram.

Noen her inne som har hørt om Amiga ?

[ Denne Melding var redigert av: Dozer på 2001-11-23 15:56 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Tull og tøys. Jeg har SDRam på min P166. Fattern har en P150 med både SDram og Simm sokler

Da lærte jeg det :smile: Men EDO ram forsvant ihvertfall ikke før PentiumII.

Quote:

Gull og tinn har ingenting å si.... så lenge man har det samme som er i maskinen.. tinn og tinn = gode greier.. gull og gull=gode greier.. tinn og gull blir tull

Pointet mitt med å sjekke om det er gull eller tinn er at det må du opplyse om når du selger det. Er kjipt hvis en idiot klager på deg bare fordi han har kjøpt gull brikker, mens han skulle hatt tinn(og stapper du gull i tinnsokler eller vice versa kan det går dårlig).

Quote:

dessuten er det 30 og 72 pins ram...

Det er seff rett. Lenge siden jeg dilla med EDO ram :wink:

Quote:

hastigheten på brikkene er også kjekk å vite. jo lavere ns, jo bedre. Mest sannsynlig er det 60 ns du har der.

Mitt tips er 7ns

Quote:

Noen her inne som har hørt om Amiga ?

Savner Amigaen min jeg...

Lenke til kommentar

For det første...

Jeg har en gammel pentium pro server på 200 MHz og den har ikke mindre enn 12 EDO plasser

Jeg bruker både tinn og gull om en annen og jeg ser ikke at jeg får minne-feil av den grunn....

For det andre...

Jeg er temmelig sikker på at jeg har sett sett et ESS (superduper) lydkort med 2xEDO plasser

For det tredje..

Ja det var det da....

Forsett snakket deres.... Ganske gøy å se på... :smile: :smile:

Lenke til kommentar

huhh..

og jeg som solgte min Amiga 4000 i sommer for 9 store.. og det var uten AmigaOS og HD.. :grin:

kunna ha fått mere for den viss jeg hadde 192mb edo i den enn 64 som jeg hadde :wink:

jaja.. min gamle P200 (uten mmx) bruker edo, har 80mb i den nå, med litt mer ram så har jeg kanskje ha kunnet kjørt 2k pro på den :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-11-23 21:31, Prelude skrev:

huhh..

og jeg som solgte min Amiga 4000 i sommer for 9 store.. og det var uten AmigaOS og HD..
:grin:

kunna ha fått mere for den viss jeg hadde 192mb edo i den enn 64 som jeg hadde :wink:

jaja.. min gamle P200 (uten mmx) bruker edo, har 80mb i den nå, med litt mer ram så har jeg kanskje ha kunnet kjørt 2k pro på den :smile:

win2k kjører fint med 64mb 200mhz ihvertfall, så bare legg det inn du :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...