Gå til innhold

1,4 telekonverter; kompatibilitet, pris, kvalitet

Anbefalte innlegg

Etter en hel det uoverenstemmelser med uvillige og skvetne små motiver av både liten og litt større art har jeg funnet ut at for en så lenge så må en 1,4 teleconverter bringes i hus, nye objektiver er ikke tilrådelig for verken økonomi eller samliv akkurat nå - utover evt en vidvinkel :) )

Har vurdert Sigma 1,4 - som er rimelig, liten og visstnok veldig velfungerende sammen med Sigmas 70-200/2.8 som denne konverteren angivelig er laget med tanke på bruk sammen med. Spørsmålet er hvorvidt jeg også kan bruke denne med min Tamron 90/2.8 makro?

Har spurt på fotovideo, de sa 'tja, har ikke hørt noe annet', men ville ikke si det definitivt ('ta med objektiv og prøv'). Samtidig kom jeg over en kompatibilitetsliste på nettet som sier at man ikke kan bruke andre obj. en de som er på den listen (http://www.camerahacker.com/sigma_teleconverter/). Er usikker på dette, på den listen figurerer blant andre ikke sigmas egen 105 eller 150 makro.

Jeg har også vurdert Tamron T-con og Kenko pro 300 t-con, men finner ikke et eneste sted som fører disse her til lands, er det tilfelle? Erfaringer, tips, hint og vink anyone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var det ikke canon du hadde ?

Har selv bestilt en Kenko's 300 Pro 1.4x telekonverter, men ikke mottatt den enda så jeg kan ikke gi annen tilbakemelding en det jeg har fra fotofreaks jeg kjenner.

Skal vist være kjempegod, optisk på høyde med Canon, men den er ikke kompatibel med EF-S.

Itech har disse, ellers har man da alltids B&H

Endret av Roncon
Lenke til kommentar

Ah, sorry, Canon er riktig ja. :) 10D, så EF-S er ikke et alternativ uansett, men nå brukes vel "short back" mest for vidvinkel, og t.con på vidvinkel er noe unødvendig i første omgang.

Itech, ja.. takk for den. Koster noen kroner den, nesten som Canon sin, men det er godt mulig den er verd det, hører mye pent om den. Godt mulig jeg kan spare noen kroner på å kjøpe den fra B&H, særlig hvis jeg sørger for å ta med noen av de andre tinga som er grønnj&velig dyrt å kjøpe i Oslo, f.eks. 77 mm circ pol. Er det risiko for å få "dårlig" glass/lemons med telekonvertere også eller?

Når det gjelder kompatibilitet - hva er det egentlig som forårsaker inkompatibilitet? er det elektronikk eller er det den fysiske konstruksjonen/glass/plast som ikke passer sammen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...