Gå til innhold

Oslo-By -Belastet av uheldige ytterpunkter?


Anbefalte innlegg

Jeg har bodd i Oslo siden 96 og har opplevd ETT tilfelle av blind vold mot meg. (og i ettertid har jeg skjønt at jeg samme uke skulle spilt på lotto for jeg ville ha vunnet den uka!!).

 

Men jeg føler meg ganske trygg i Oslo. Jeg tar ikke unødvendige sjanser, men jeg bor selv på løkka og tusler fint hjem om natta.

 

MEN

 

Ser man etter trøbbel...så finner man trøbbel.

 

Og måter å se etter trøbbel på er:

 

1. Tute på folk for å flytte seg (er det så ille å rulle ned vinduet og spørre høflig)

2. Når du er full og spøke med å snike i taxi køen. Det er garantert en som er fullere enn deg og blir forbanna, og før du vet ordet av det ligger du å kaver på bakken og sloss

3. Snike i køer til utesteder.

4. Drikke deg så full at du ikke har kontroll på hva du sier til hvem. Her tror jeg vi kan sette opp 80% av alle voldshandlinger i Oslo.

5. Tøffe deg for kameratene dine og slenge med leppa etter gjenger...det er lov å tenke før man sier.

 

Og det er verdt å legge merke til at når noen har blitt banka, knivstukket eller skutt i Oslo...så se i en avis artikkel et par dager etterpå..."offeret var en kjenning av politiet". Mao, er du ikke i det kriminelle miljøet så er sjansne små for at akkurat DU skal få vold utøvd mot deg...men selvfølgelig...det betyr ikke at man skal oppføre seg som en tulling.

 

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har også bodd i Oslo (vest) siden 1996. Oslo er en flott by på mange måter, men det er en storby, og har derfor folk fra alle forskjellige land. Det er jo en del forskjell på vestkanten og østkanten, men når man snakker om bråk og vold vil jeg ikke se bort ifra at østkanten er verst på denne fronten. Er ofte på flere deler av østkanten man legger merke til folk som steller i stand unødvendig mye trøbbel. Likevel kan man ikke si at folk på vestkanten er guds barn kun fordi de stort sett er norske, har rike foreldre, kler seg i 'fine' klær og velter seg i luksus. Mye som skjer her også; mange som har "beefs"(:p) med hverandre og pappagutter er ikke en gjeng engler alle sammen. :roll:

 

Stort sett føler man seg trygg når man er ute på gaten i Oslo, enten om det er på dagen eller på kvelden. Som mange har nevnt er det forskjell på om man går nedover Bogstadveien eller Tollbugata, men det kan også være like truende noen ganger! Dessuten bør man klart være forsiktig med hvordan man oppfører seg og ikke leke stor tøffing når man kommer borti gjenger og klynger av folk. Hvis man tar et par forholdsregler når man går rundt i Oslos gater, enten det er øst-/vestkanten greier man seg veldig bra. Har aldri havnet i noe bråk med andre eller noe liknende fordi jeg bestandig tar godt vare på meg selv.

 

Oslo er en flott by når alt kommer til alt :)

Lenke til kommentar
Jeg er aldri på Grunerløkka/løkken jeg. :) Og godt er det. Jeg er skeptisk til solliplass (nedre frogner) om kvelden/natten også jeg...

 

Jo lenger øst jeg kommer, jo mer skeptisk og mer sjokket blir jeg hvis ejg ser det jeg tenker på som "fare". Desverre.

På Solli er det alltid et tog av drosjer som står og venter på kunder, så der tror jeg du kan føle deg rimelig trygg. Generelt, på vestkanten er det lite farlig, selv om det er en og annen sossegutt som skal vise hvor tøff han er.

 

Men generelt føler jeg meg trygg hvis jeg går hjem fra sentrum og vestover en lørdag natt f.eks.

 

Tiggere/narkomane er et problem. De er innpåslitne og gir et dårlig inntrykk av Oslo. Men hva skal man gjøre med det?

 

Når det gjelder å unngå bråk, så er en tommelfingerregel å ikke provosere. Innlegget til AKIRAx24 er veldig fornuftig. Hva tenker man på når man begynner å slenge seg på hornet? Viser man alminnelig folkeskikk så får man lite problemer. Jeg har aldri hatt noen som helst problemer når jeg har vært ute i Oslo, men så er jeg også svært lite brautende, og prøver å vise hensyn og unngå å komme i konfrontasjon med andre.

Lenke til kommentar

Bor rett utafor Oslo, og kan ikke si jeg har den helt store skrekken for hovedstaden vår. Har ofte tusla rundt på grønland og gründerløkka uten å støte på noen problemer. Blitzere har heller aldri gjort meg noe...

 

I fjor sommer var vi en gjeng som overnatta på ei øy ute i fjorden, men det var et par jenter fra byen som ikke gadd å sove der. Jeg og en kamerat kjørte dem inn til byen i båt i tolv-tida på kvelden og ble med dem litt rundt i byen... Traska opp ved rådhuset og opp forbi nasjonalgalleriet, oppover til st.olav kirka og rota oss bort til torggata bad og inn på møllers (Det ble et kort opphold for min del, var bare 16 år :blush: ), traska oppover mot grünerløkka og surra oss videre rundt i byen på måfå, ettersom vi ikke var helt edru. Vi dro vel tilbake med båten i halv fire, fire-tida, uten å ha støtt på noen som helst problemer den kvelden... :wee:

Lenke til kommentar

Oslo er ikke veldig farlig, så lenge man ikke rusler rundt på feil steder.

 

Vestsiden er ganske trygg (sosseunger som skal vise at de er tøffe er det ikke så mange av, litt problemer med gjenger som kommer for å rane men sjangsen er liten for å møte dem)

Fra Oslo-S og ett stykke østover så er det ikke så hyggelig syns jeg. Prøver å holde meg unna så sant jeg kan. Nedover mot festningen kan det også være litt småuhyggelig noen ganger.

 

Bruke hodet og ikke bråke med folk, så ordner det seg som oftest :)

Lenke til kommentar

Du har jo en rekke forskjellige "grupperinger" i Oslo, og selv om en sossegutt ofte kan ha en frekk kommentar på lager, er de langtfra noe problem. Jeg er ingen rasist, men å komme i bråk eller munnslengeri med en utlending er langt farligere. Da går man jo tross alt løs på både ære og religion. Hvorfor de skal ta litt krangling så blodseriøst er for meg et STORT mysterium.

Lenke til kommentar

Greia er at jeg personlig trodde at innvandringskriminalitet var noe som var veldig oppblåst fra høyresiden. Men etterhvert som jeg har bodd i Oslo noen år, er de seriøsene hendelsene som ran og store trusler av bekjente utført av mennesker med utenlandsk bakgrunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...