Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forsterker til 2k?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En 4kanaler høres bra ut for deg...

Da har du 2 kanaler du kan brokoble til subben din, også 2 kanaler til frontsettet ditt ;)

Hør på Jalla på resten... (veit hva han prater om på dette område ja ;) )

Er det virkelig nødvendig å brokoble subben da? siden jeg har bortimot 0 peiling på bilstereo?

Er en 4 kanaler dyrere enn enn 2 kanaler?

Lenke til kommentar

Når jeg skriver komponentsett er det nok det du mener med frontsett.

Komponentsett er vel strengt tatt det mest riktige da plasseringen er valgfri. Selvom det nok er fordelaktig å ha det fremme.

Bare så en har ting klart definert her :)

 

Enkelt sagt:

 

En tokanaler kan drive to elementer.

 

En firekanaler kan drive 4 elementer.

 

Men her er det så mange kobinasjoner og koblingsmetoder at jeg ikke gidder å skrive en avhandling om dette.

Søk litt på google :)

Lenke til kommentar

Skal slippe brevkurs da, hehe :D

Men det viktigste er nok å planlegge i hodet hva du trenger og hva du har behov for.

 

En kanal på en forsterker er oppdelt i en positiv og negativ pol, disse får signal via RCA kabler som er koblet itil korresponderende kontakter i spillern.

 

Spillere med egen utgang for sub er en fordel da du kan dele subben aktivt på spillern og bruke delefilteret på forsterkern til mer fornuftige ting enn dette.

 

Som oftest må en da opp i pris, tipper rundt 2400 for en kurant Alpine/Pioneerspiller. Ville ikke sett på annet enn Alphne og Pioneer, her får du kvalitet for penga og alt du trenger av funksjonalitet.

 

Generelt kan jeg si at shit in = shit out, lyden som kommer ut av høyttalerne passeerer mange ledd, og vil aldri bli bedre enn det det svakeste leddet tillater.

 

Det som påvirker mest signalmessig er nok signalkablene da disse er mer påvirkelige ovenfor interferens og magnetfluks enn f.eks høyttalerkabler.

 

Ikke det at du behøver å blakke deg på kabler, Eltek har billige og bra signalkabler også de. Vil bare du skal være føre var på dette så vi slipper enda en post om dynamostøy ;)

 

Nå sklei dette litt ut, men skulle jeg hatt en ok grei spiller ville jeg valgt Alpine CDE-9828RB

Vil du i tillegg ha innganger på spillern med mulighet for tilkobling av iPod el.l ville jeg ringt/maila Lanpro for pris på Pioneer DEH-P7700MP da de kan gi mye bedre pris enn bilradiospesialisten.

 

Til slutt:

Les dette og dette for en kjapp og grei innføring i tingenes tilstand.

 

Håper det hjalp litt :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Du må ikke tro alt du hører ;)

 

Nå vet jeg ikke hva dine planer er, om du er fornøyd med litt dunka-dunka eller om du planlegger mer godlyd over litt tid.

Uansett vil du nok slite med å finne Kenwoodspillere med samme spec som Alpinespillern jeg linka til som atpåtil er billigere.

 

Vurder først hva du mener du har behov for, deretter kan en komme med råd og tips utfra dette :)

Lenke til kommentar

Skjønner.

Vil nok anbefale et billig og bra komponentsett foran kombinert med en lettreven 12" sub.

Husk at strømkabler, sikring, signalkabler, høyttalerkabler, speakonplugg og kassemateriale nok vil komme på ca 2000.

Som tidligere beskrevet lønner det seg ikke å spare seg til fant med billige komponenter som er kvalitetsmessig uforsvarlige. Da ender du bare opp med å måtte kjøpe inn mer senere, noe som tilsammen blir mye dyrere enn det vile blitt å kjøpe bra saker med en gang.

 

Vil anbefale følgende:

1: Kjøp inn en ok spiller, eksempelvis den jeg foreslo.

2: Kjøp inn komponentesett og koble dette til spilleren.

Anbefaler ett av Soundstream Xstream XSC settene. Størrelsen er avhengig av hva du har plass til. Mer for pengene skal du lete lenge etter, dette er billig!

 

3: Kjøp inn strøm, signal, høyttalerkabler, sikring og en 4/5 kanaler til å drive frontsett som samtidig er klar til å drive det du måtte bestemme deg for på subsiden.

 

4: kjøp inn sub og kassemateriale.

 

Om du bruker 2 - 3 måneder på å få skrapt sammen spenn til dette vil du få et mye bedre resultat enn om du handler inn en "pakkeløsning" hos brs el.l.

Hvor mange punkt du glefser over på en gang får være opp til deg, men jeg anbefaler å ta 1 og 2 sammen, deretter 3 eller deler av 3 i etapper og 4 til slutt.

Husk Elteks "over 2000 = fraktfritt politikk" ;)

 

Vil anbefale følgende:

Alpine CDE-9828RB

Xtream komponentsett

DynaBel BF0804

Peerless Resolution

Alt av kabler og sikringer kan du få hos Eltek eller en forhandler som fører de samme produktene.

 

Grovt regna kommer dette tilsammen på ca 8800,- veil.

Kontakter du en forhandler kan de muligens komme med alternativer eller tilbud på denne pakka for en billigere penge. Trenger du tips så send en PM med hvor du holder til :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Har du sub så er det litt viktig å avpasse forsterkeren etter denne.

Hva slag sub er det? Bilder, typebetegnelse? Hva står på membran/magnet? Er den allerede i kasse?

 

Du kan jo barbere bort en tusing på spillern da, men deretter blir det nok skrale saker om du skal fire ytterligere er jeg redd.

Spillern må minst ha to linjeutganger, og da blir det nok en Alpine CDM-9803RR eller en Pioneer DEH-P5700MP som du får mye billigere hos f.eks Lanpro.

 

Da ser du på en totalkostnad på ca 7000 om du trenger kassematerialer til suben, ca 6400 hvis ikke.

Synd å si det men såpass må du nesten regne med, men jeg kan love deg at du angrer bittert om du kjøper produkter som Sony, Gas, Boss ol.

Som sagt er det lett å spare seg til fant, har sett mange eksempler på dette :)

 

Lån 3 lapper til på bilen istedet, slik renta er nå så skulle det vel gå bra, hehe ;)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Helt grei den der, bygg ei lukka kasse for å få mest mulig punch og trøkk i lyden, porta for å få mer lyd, men da uten trøkket som kjennetegner ei lukka kasse.

Bygg ei kasse på 35L, kle veggene med profilert skum fra Eltek, stapp den ca 50% full av saueull eller acustoQ.

Sjekk denne guiden for kassebygging :thumbup:

 

Siden elementet har en impedanse på 6 ohm og har en effekttålelighet på 240W RMS vil den nok kreve en kraftig firekanaler, skal du ha noe bedre i fremtida bør du kanskje vurdere forsterkerbehovet opp mot denne, uansett kan du aldri få for stor forsterker.

En forsterker som ville vært ideell for deg er Tarantula TRA 680.4.

En ultimat sak for fremtidig bygging ville vært Tarantula TRA 880.5 som du finner på samme siden.

 

Nevner det bare mer til ettertanke enn som et realistisk kjøp, men her ville du hatt store muligheter for billige oppgraderinger i fremtiden. Skal du oppgradere anlegget og kun har en firekanaler fra før må du nok ha en forsterker til å drive kun suben(e) og da snakker vi fort 4 - 5 laken ekstra.

Som sagt, det er fort å spare seg til fant ;)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...