Gå til innhold

Strøm i bilen

Anbefalte innlegg

Hei hei, jeg har tenkt endel i det siste på å lage en slik Mp3spiller i bilen. Tenkte på Via Eden hovedkort og en HD pluss lcd display. Det jeg ikke klarer finne helt ut, er den beste løsningen for å drive den. Det er jo ikke ønskelig at pc'en stopper hver gang jeg dauer bilen. Ser Microplex.no har 150W inverter til en overkommelig pris. 480ca.

Men, er det en bedre måte å gjøre det på? Kanskje installere et ekstra bilbatteri i bilen, og la den gå på det?

Er det den vanlige måten å gjøre det på? En Inverter er altså en ting som omformer 12V DC til 230V AC, som jeg da vil plugge inn i en strømforsyning.

Forslag, bedre eller dårlige mottas med takk, evt. noen bra linker :smile:

Forresten, kan det holde med 75W for denne pc'en? Det hovedkortet bruker jo sånn 5W, og en HD bruker typisk 25W max. minne bruker kanskje noe?

Ravishing Grimness

[ Denne Melding var redigert av: classic på 2002-07-15 00:42 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Er det ikke en slags Headunit der "ute" blandt cd- spillere og radioer som har støte for et slags minne kort eller har inne bygget hd, så du slipper og putte en pc i i bilen.

Hvis du kun skal høre på mp3'er er det jo mulig og kjøpe en jukebox fra Creative. og blugge den i en cdspiller vis du alerede har det fra før... (hvis det går da, med litt mekk burde det gå..)

Skrack

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-15 00:37, classic skrev:

Det er jo ikke ønskelig at pc'en stopper hver gang jeg dauer bilen

Et batteri vil alltid gi fra seg strøm selv om motoren ikke går. Hvorfor tror du det går ann å slå på lysene uten at tenninga er på...?

MEN med tanke på den maskina du skriver om, så vil den bruke mye strøm. Det vil føre til at du må konstant lade batteriet og du må kjøpe deg en ny dynamo som kan levere den strømmen du bruker (bil, anlegg og maskina). Konstant lading og tømming av batteriet vil ødelegge det til slutt. Da blir du nødt til å kjøpe deg et nytt batteri årlig. Derfor vil det lønne seg å tenke på en cd spiller med harddisk eller en mp3spiller istedet, det vil lønne seg i lengden...

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Colargol på 2002-07-16 05:16 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: Colargol på 2002-07-16 05:29 ]

Lenke til kommentar

Kan jo kjøpe en vanlig mp3 bilspiller da.

kjøpte en aiwa sak til 3000 og fungerer fint den.

Har line in så om du vil ha enda mer musikk tilgjengelig kan du sikkert koble til jukebox eller ipod osv.

eller mikrofon og synge av hjertens lyst!

var inne på tanken med å ha harddisk osv. i bilen, men kom på at en får temmelig mange melodier i mpe format på en plate da.

Fant ut at det var enklere og billigere å brenne plater etter hvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...