StepOw Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Hei Jeg tenkte jeg skulle kjøpe vannkjøling, har hatt bw og sånt før men pga lekasjer gang på gang kvittet jeg meg med det. Fåreløpingt tenker jeg at jeg bare skal kjøle min 3000+ prosesso, socket A. Er litt i tvil hvilke deler jeg skal ha, eneste jeg vet er at jeg skal ha dual rediator (har vifteplass til to 120mm) og en tank med innebygget pumpe (mer praktisk spørr du meg, og billigere). Har ikke tenkt å bruke all verden med penger på dette, tenkte 1500 men kommer vell for opp i 2000 Her er delene jeg fåreløpigt har sett på: Radiator: AC radiator, "airplex EVO 240", u/nipler Hadde egentli tenkt på black ice extreme, men de selger den ikke på micro lenger. Er det stor forskjell? eller er det noe annet jeg burde velge? Tank/pumpe: Kandidat 1, står ikke merke osv nr. 2 Alphacool vanntank m/pumpe, AGB-E 600 S nr 3. http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ALPHA15119 Nr. 3 pumper jo mest vann og sånn, men blir det noe bedre av den grunn? får vannet nokk tid i raddisen? Og er den verd 100/200 mer enn de andre? Cpu blokk: Danger Den vannblokk, CPU, RBX AMD (skal man ha to inn eller ut?) Danger Den vannblokk, CPU, TDX AMD Sistnevnte har de ikke på lager, men er den bedre enn den andre? Eller er det noen andre som er enda bedre? Kan noe gi meg råd om hva som er best og hva som er lurt og kjøpe i forhold til pris, kom gjærne med billigere ting Slanger og sånt kan jeg velge selv, så det er ikke så viktigt.. Takker for alle svar MVH Lenke til kommentar
Hotvedt Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 rbx - skal ha èn inn, og to ut tdx - en inn, en ut - denne yter i følge de testene jeg har lest, best grei radiator du har valgt ut også Lenke til kommentar
StepOw Skrevet 19. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2005 Takk for det, ble jo litt klokere. Du sier tdx er bedre enn rbx, men de har bare rbx på micro.. Så om de ikke får inn den i nermeste fremtid må jeg nokk gå for rbx`en uastt. Leste på microplex at man burde ha en pumpe som flyter mye vann hvis man skal ha rbx, er dette sant? burde jeg da gå for den 1000 pumpa? Eller hvilken pumpe burde jeg gå for? Lenke til kommentar
Toffa Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 DangerDen er designet for high flow. De skal ha kraftigs mulig pumpe og størst mulig dimensjon på slangene for å yte maksimalt. Er ikke ekspert på dette men den alphacool tanken har en eheim micro pumpe eller noe sånt oppi, vet ikke om de kan sammenlignes med de andre pumpene til eheim som koster betydelig mer. Eheim pumpene er designet for low flow systemer (kanskje med unntak av 1250). Dangerden sin egen pumpe er den som passer best til dd blokkene, men den bråker vistnok en del og den er "%"#¤% dyr. Kanskje det går an å kjøpe direkte fra dangerden.com, de har tilbud på pumpe og tdx blokk til 109$, men det kommer jo toll og moms i tillegg. Hadde vært gøy hvis noen som kan reglene kan fortelle hvor mye ekstra det blir å handle direkte fra dangerden. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Hvis du tar en titt på cool'n silent finner du blant annet polarflo blokker, procore heatercore radiatorer og mulig de har dd der og. Lenke til kommentar
StepOw Skrevet 20. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2005 ok, men jeg har ikke tenkt å bruke så masse penger så orker ikke kjøpe en pumpe til 700,- samt en tank til 300,-. Orker heller ikke bestille fra utlandet, vill bare bli dyrere med et så lite budsjet. Men burde jeg velge en annen cpublokk da? I såfall vilken? Lenke til kommentar
Hotvedt Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 (endret) radiator kjøp den! med dagens kurs, tilsvarer det vel ca 250kr.. få dem til å sende den som gave, og du slipper unna med prislapp på under 400kr(en på forumet som gjorde det, husker ikke hvem). Så kjøper du deg dyrere pumpe og tank, og får noe som yter deretter edit: det er en grunn til at vannblokk guruen Skrue lager tdx fremfor rbx Endret 20. mai 2005 av _ammaZ_ Lenke til kommentar
StepOw Skrevet 20. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2005 Fåretrekker at jeg bestiller alt fra en nettbutikk jeg, her i norge Er det egentligt noen andre norske nettbutikker med bra utvalg av vannkjøling? Lenke til kommentar
StepOw Skrevet 22. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2005 huff, lite svar å få ok, for å si det på en annen måte. Noen som kan sette opp det beste vannkjølingssystemet med dual raddis og cpu blokk til socket A? Prislapp: under 2000, og alt skal bestilles fra norge... Noen som har noe mer fornuftigt å komme med nå da? Lenke til kommentar
Toffa Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Har fundert litt på ny vannkjøling selv så kan jo si hva jeg har komt frem til. Det aller beste utstyret får man nok hvis man kjøper DangerDen, Polarflo osv, men når når microplex + cool 'n' silent osv tar 5-700,- for en blokk som koster hhvis 52$ fra dangerden og 40€ fra polarflo syns jeg det begynner å ligne på ran. At de også følger typisk amerikansk design (high flow) vil det også kreve ekstra av pumpe/radiator for å utnytte potensialet i blokken fullt. Jeg har ikke bestemt meg enda, men det er et alternativ for meg å bestille hele greia fra dangerdenstore. Når prislappen her hjemme passerer 3000,- så er det mer interesant å kjøpe brukt fasekjøling. En kjøling med ganske grei pris som jeg vurderer har jeg satt opp sånn: Radiator: Black Ice Extreme II 634,- eller BIXIII til 764,- Denne er god nok til de fleste CPU blokk: Alphacool Nexxxos XP Bold 226,- Kjenner lite til blokken, men etter det jeg har lest yter den godt nok. En liten test her: http://www.anti-x.org/bbs/viewthread.php?tid=42769 GFX: Alphacool GFX til 238,- Chipsett: Alphacool til 259 eller ingen (egentlig lite poeng i å vannkjøle chipsett) Vifter: 2 eller 3 papst 26db (husk reobus hvis du ikke har) 150,- stk Alle prisene over er hentet på pcutstyr.no Pumpe klarer jeg ikke helt å bestemme meg for, heller mest mot en hydor l30/l35 senket i et syltetøyglass med vann Tror det blir en helt ok løsning både for ører og lommebok (300,-). Lenke til kommentar
StepOw Skrevet 22. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2005 hmm, det oppsette du kom med så ganske intresant ut. Litt dumt at de ikke har flere cpublokker på pcutstyr, siden jeg ikke akuratt har hørt noe serligt om denne blokka. Heldighvis har jeg to 26db papstvifter fra før. Er ganske keen på å bestille alt fra samme nettbutikk, hva sier dere om dette oppsettet her da? Pumpe/tank Cpu blokka (noen som vet hvilke nipler som skal brukes?) Radiator Tror dere dette duger? Er så usikker på hva og hvor jeg skal bestille Lenke til kommentar
Toffa Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Dette er pumpen som er i den litt rimeligere tanken http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=AC41008 Hvis du søker litt rundt kan du sikkert finne ytelsetester av pumpen. Jeg antar at ytelsen på disse er dårligere enn vanlige eheim pumper når du får litt mottrykk. Lenke til kommentar
StepOw Skrevet 23. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2005 huff, tror jeg venter til microplex får inn tdx så bare kjøper jeg derfra med en bra pumpe. Samt enten en raddis der eller en black ice fra pcutstyr.. blir litt dyrere men får håpe det er verd pengene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå