LessThanJake Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Prøver nå å instalere ArchLinux på en boks med via epia hovedkort/cpu, det viser seg å ikke være så lett. Problemet er at den rebootter med en gang kjærnen begynner å laste, rett ettter grub. Det samme skjer om jeg setter i ubuntudisken min fra den bærbare. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Er du sikker på at den har en i686-prosessor? Lenke til kommentar
zyp Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Det finnes flere utgaver og de fleste er i586, så det er ikke usannsynlig at det er problemet. Kun de nyeste med Nehemiah har i686. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 19. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2005 Fant dette, skevet av Judd: On Wed, Dec 01, 2004 at 11:21:33AM -0800, Judd Vinet wrote:> The Nehemiah core is a second-generation C3 chip, which IIRC, has the > required CMOV instruction that the earlier chips lacked. To clarify, here's an excerpt from a FAQ[1]. [snip] 12.2. Is the C3 Pentium compatible? Yes. But Samuel 2, Ezra, Ezra T C3 processors have a problem with the cmpxchg8b (i.e. CMOV) opcode. Nehemiah and Antaur processors are not affected. The identification issue is that the C3 is identifying itself as 686. According to the Intel IA32 documentation, this is correct: C3 does not implement conditional moves*, and do not pretend to implement conditional moves. The Intel documentation states that you should check before doing conditional moves, and that cmov implementation in the processor is optional. The GNU compiler people have assumed that all 686's implement cmov's, so code compiled for the i686 architecture may not execute on the C3. Code generated by GCC does not check for these optional features as the intel documentation says you should. When downloading binaries for the C3, don't go higher than the i586 level. When building, you may want to target the 586 or even the 486, because of the way the C3 is built internally: It's not an athlon, more like a 486-586 cross. [/snip] Så det betyr vel at den er 686, men ikke virker alikevel Tester med en ny kjærne nå!! Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 19. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2005 Virker fint, med en 386-kjerne. Men da ble det ikke Arch, det var dumt hadde gledet meg til å leke lit med den igjen.Det ble Ubuntu igjen, som vanlig! Lenke til kommentar
olear Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Er kanskje litt off-topic, men jeg har lenge vurdert å kjøpe meg en liten maskin som jeg kan ha på stuen. Hvordan er ytelsen på VIA kortene? Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 19. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2005 Har tenkt å benchmarke. Min via er bare på 500mhz og så har jeg en bærbar celeron på 450, så kan jeg sammenligne litt. Noen tips til benchmark i tillegg til mprime. Btw kabbis, hk, minne, psu, hd drøyt 2000 ikke så ille for et leketøy. Og helt vifteløst Lenke til kommentar
olear Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Venter spent på resultat Tanken er å lage en customversjon av f.eks Slackware som jeg kan kjøre fra en USB-stick. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 epia-kortene er grunnen til at FC er kompilert for i386 (men optimalisert for pentium4) cmov... har hørt det der litt for mye.... Lenke til kommentar
drall Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 De bryr seg ikke om k6 med andre ord? Det finnes k6-2/3+ prosessorer på 550MHz elns. Lenke til kommentar
graiggen Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 (endret) Er kanskje litt off-topic, men jeg har lenge vurdert å kjøpe meg en liten maskin som jeg kan ha på stuen. Hvordan er ytelsen på VIA kortene? Hvorfor ikke gå for en Soekris? 486 riktignok. Endret 19. mai 2005 av Serviset Lenke til kommentar
olear Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Er kanskje litt off-topic, men jeg har lenge vurdert å kjøpe meg en liten maskin som jeg kan ha på stuen. Hvordan er ytelsen på VIA kortene? Hvorfor ikke gå for en Soekris? 486 riktignok. Tror nok jeg går for VIA. Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Har tenkt å benchmarke. Min via er bare på 500mhz og så har jeg en bærbar celeron på 450, så kan jeg sammenligne litt. Noen tips til benchmark i tillegg til mprime. Btw kabbis, hk, minne, psu, hd drøyt 2000 ikke så ille for et leketøy. Og helt vifteløst Du må definitivt prøve linuxbios på den der, jeg har selv lyst til å kjøpe noe lignende selv (hvis jeg hadde hatt råd..). Hvilken nettbutikk brukte du? Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 20. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2005 Har lurt på hvor det ble av gedoe, var spent på den. Trodde den skulle selges løst og passe på socetA. Egentlig hadde jeg nesten glemt den. Syntes de kortene var dyre. Har nå kjørt mprime, overaskende dårlig av via faktisk. Celeronen var nesten 3x raskere Men den funker fint til mit bruk. Har ikke instalert X, så får ikke noe slikt intrykk av den. Kan prøve noen tester ala dette hvis noen gir meg litt hint på komandoene: time dd if=/dev/random of=storfil # men hvordan lage en på f.eks 2gb. time tar --bzip2 -cf storfil.tar.bz2 storfil Den bærbare er denne: Lifebook b2154 men med 196 mb ram og ny 40 gb harddisk. Via'en er denne: VIA EPIA ML5000EA, m/Via Eden CPU 533MHz Crucial PC2100 DDR-DIMM 256MB CL2.5 og ny 40 gb 2.5" hd Så de skulle være veldig sammenlignbare. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 20. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2005 Du må definitivt prøve linuxbios på den der, jeg har selv lyst til å kjøpe noe lignende selv (hvis jeg hadde hatt råd..). Hvilken nettbutikk brukte du? Leste litt på linuxbios, men ble ikke helt fristet, hva skulle det være godt for? Virker som noe som kan være greit for clustere eller kanskje terminaler. Kjøpte som vanlig alt hos komplett (handleliste), men så fant jeg et demobrukt kabinett til 400 inklusive stømforsyning, så strømforsyningen går i retur. Hadde egentlig tenkt å putte alt i et gammel radio-kabinett eller lignende. Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Tanken av å ha en fri biosimplementasjon burde vel i seg selv være fristende, men rask oppstartstid hadde heller ikke gjort no. The primary motivation behind the project was the desire to have the operating system gain control of a cluster node from power on. Other beneficial consequences of using LinuxBIOS include needing only two working motors to boot (cpu fan and power supply), fast boot times (current fastest is 3 seconds), and freedom from proprietary (buggy) BIOS code, to name a few. Fra http://www.bglug.ca/articles/linux_boot_process.html: The BIOS provides a number of routines and services that are mostly useless to the Linux kernel. A large part of the BIOS exists to support legacy systems like DOS. There is an obvious advantage here to eliminating this excess code and the LinuxBIOS project shows just how much advantage there is. LinuxBIOS [http://www.linuxbios.org/] is an effort to provide the bare minimum to initialize the motherboard and allow a Linux kernel to boot. On some boards, stripping out these excess functions has made room for the Linux kernel, allowing it to be run directly from EEPROM. One humourous bug that had to be worked around is that some hard drives are unable to initialize themselves fast enough for the kernel. Men når det er sagt trodde jeg du hadde en vanlig epia, epia ml tror jeg ikke er støttet.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå