raakken Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Hei Tok den distrotesten som det var en link til her. Tok den to ganger, en der jeg krevde rpm, og en da det ikke var nøye. På den første fikk jeg mepmis og mandriva(som jeg bruker) og på den andre mempis og ubuntu/kubuntu(aner ikke hva forskjellen er). Så det jeg lurte på var om noen kunne fortelle meg litt om det, og kanskje litt om forskjellene på mandriva, ubuntu og mempis? Har ikke så mye peil, vil derfor bare ha et sysyem som er stabilt, og beholde det slik. Synes til tider at mandriva kan være veldig treigt og at det har tusen medieavspillere, mp3 avspillere og for mange av alle applikasjoner.. men det irriterer meg mest at det går treigt... Det andre jeg tenkte på, var at jeg har fått mye pepper for at jeg brukerk en "for enkelt" distro. Dette syntes jeg var idiotisk først, men så kom jeg til å tenke på at jeg kan lite om linux og oppbyggingen, kompilering av kjerner etc. da slo det meg at det kanskje kunne være smart å velge en mer avansert for å bli flinkere( er ikke "datanerd" som bruker timesvis forran dataen, men liker å plundre litt ) er det noe i dette? og kan noen av de overnevnte distroene være et alternativ? Slik at kanskje en av de passer best? mulig det er vanskelig å bestemme ut i fra dette.. men håper på svar Lenke til kommentar
olear Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Da er nok Ubuntu/Kubuntu perfekt for deg. Ubuntu/Kubuntu er Debian, men retter seg mer mot skrivebordbrukere. Ubuntu bruker GNOME som standard og Kubuntu bruker KDE som standard. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Mamma kjører MEPIS, jeg som har instalert. Der funker ALT out-of-the-box(java, mplayerplugin med w32codecs, realplayer flash, multifunksjonsprinteren ble satt opp perfekt osv) og den er "kjempebrukervenlig", men til gjengjeld er det mye programvare man ikke trenger der. Men rask synes jeg den er. Kjører selv ubuntu, og mener den også er bukervenlig, men fortsatt enkel. Anbefaler å prøve Ubuntu. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 http://linux1.no/node/1036 Grunnen til at jeg ikke har MEPIS installert mer... Lenke til kommentar
raakken Skrevet 19. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2005 takker for svar. Ser ut til at det blir ubuntu/kubuntu, noe som forøvrig var planlagt, og er lastet ned.. men det med ubuntu vs. kubuntu... har brukt kde til nå, og lastet ned live cd'en til ubuntu som hadde gnome... er ikke sikker jeg ser forskjellen, utenom det jeg faktisk SER, om du skjønner.. noen fordeler/bakdeler med ubuntu/kubuntu? Lenke til kommentar
Øyst Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Jeg har gått glipp av dette rundt Mepis og dotMEPIS.org Det var nok kroken på døren for mitt forhold til MEPIS om ikke noe endrer seg... Men Ubuntu er da ikke et dårlig alternativ... Lenke til kommentar
raakken Skrevet 21. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2005 Hva er community distroer?? leste den siden gimper refererte til og der var det en som ikke likte ubuntu for at det var en såkalt community distro, noe mempis IKKE var... Lenke til kommentar
zyp Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Det er ikke så stor forskjell på GNOME og KDE, test begge deler og bruk det du liker best. Det er ikke noe problem å etterinstallere KDE på vanlig Ubuntu, eller omvendt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå