Gå til innhold

Fedora Core4 test3 (x86-64)

Anbefalte innlegg

Har installert denne nå, og ingen kræsj eller annet tull. Har oppdatert med alt som var av available updates, men har ennå et par problemer:

Har Audigy2, og den har funnet og installert driver for "Audigy". Når jeg trykker for å spille av en testlyd, så er det imidlertid helt stille. Er dette gærn driver, hvor kan jeg isåfall finne 64bit Audigy2 driver hvis det finnes?

Har forsøkt å sette opp dualskjermoppsett (har en analog koplet til VGA, og LCD koplet til DVI), men den nekter å installere driver for den andre skjermen, selv om jeg velger denne i listen (Dell 1025 analog). Jeg får heller ikke valgt å "slå på" skjerm nr2. Nå vises samme bilde på begge. Er dette pga manglende driver til X800XL kortet mitt (eneste ATi kort som ikke har linux driver ifølge ATi).

Er totalt fersking på linux, så mulig det bare er jeg som kløner, men hadde vært fint om noen ihvertfall kunne fortelle meg om det er håpløst for meg å gjøre noe med disse tingene om det ikke finnes drivere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har Audigy2, og den har funnet og installert driver for "Audigy". Når jeg trykker for å spille av en testlyd, så er det imidlertid helt stille. Er dette gærn driver, hvor kan jeg isåfall finne 64bit Audigy2 driver hvis det finnes?

Creative kort bruker emu10k1 driveren. Som root så skriver du lsmod og ser om du ser driveren, hvis den ikke er der så skriv modprobe emu10k1.

Lenke til kommentar

Generellt sett behøver du ikke rote rundt etter drivere i linux (om du krever full 3d-ytelse på de nyeste radeon-kortene eller på nvidia så er det ett unntak) - de følger med på cd'n. Har aldri hørt om noen som har trengt å lete etter lyddriver f.eks...

Når driverene følger med på cd'n, så har det den enorme forskjellen at den blir oppdatert etc. i takt med resten av distroen. überdigg!

Ang. lyd: la du inn noen ekstra driver? Det kan kansje uansett være en idé å sjekke at volumet ikke er skrudd helt ned (volum master og pcm)

Lenke til kommentar

Jepp, fant ut av det nå. Det var ikke de vanlige lydkontrollene som var skrudd ned, men en skikkelig sær en langt ute til høyre i alsamixer (analog/digital output jack: OFF). Skal ikke være lett... (eller intuitivt for den saks skyld).

Nå mangler jeg bare en mediaplayer med GUI... Som klarer å spille video i "software", siden det ikke finnes video-drivere til X800XL. VLC nektet å installere seg :(

Lenke til kommentar

(skriver dette fra fc4t3)

Jupp, Totem følger med. Det gjør den vel faktisk i fc3 også, menmen.

Uansett - bare å legge til gstreamer-plugins så skal den spille det meste (gstreamer er det "frameworket" for mediaavspilling som blir stadig vanligere på linux, og som ligger bak totem)

Lenke til kommentar

Du har to typer totem: totem og totem-xine :)

fedora leverer med totem-totem-gstreamer varianten, da gstreamer gjør det lett å legge til plugins for alle de formatene de ikke kan legge ved (f.eks. mp3, samt alle-mulige (nesten) videoformater).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...