Gå til innhold

Hvor de snakker bokmål

Delvis

Anbefalte innlegg

Det var en diskusjon på jobben om dette med bokmål og nynorsk, og det sies at det ikke finnes noen steder i landet der dialekten er rent bokmål og nynorsk...det er alltid litt forskjell

Men selv om bokmål ligger nær dialekter på østlandet, skulle det være et sted i Nord Norge det snakkes nesten 100% bokmål. Det har jeg hørt om før også men glemt det ut, noen som vet hvor det er?

Og hvor snakker de mest tilnærmet likt nynorsk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men selv om bokmål ligger nær dialekter på østlandet, skulle det være et sted i Nord Norge det snakkes nesten 100% bokmål. Det har jeg hørt om før også men glemt det ut, noen som vet hvor det er?

Tror du tenker på indre Finnmark, altså Karasjok, Kautokeino og omegn. Jeg hørte det samme da jeg flyttet til området for mange år siden.

Dialekten i det området er forholdsvis likt bokmål, man bruker "jeg", "deg", "meg" osv. i motsetning til andre deler av nord-norge der det går i "æ", "dæ", "mæ", etc.

Tror kanskje det kan skyldes at mange hadde samisk som morsmål og ikke var helt stø på norsk i tidligere generasjoner. Når man da skulle snakke norsk brukte man ord og uttrykk man hadde lært i norsk-undervisningen, som altså gikk på bokmål. Bare en teori.

Lenke til kommentar
Ja, det har jeg, hørt tonefallet? minner ikke mye om bokmål

Det står da ikke skrevet noe sted hvordan tonefallet på bokmål skal være, i og med at det er et skriftspråk. Diverse dialekter derimot har forskjellig tonefall. At det ikke ligner på dialekten du snakker, vil ikke si at det ikke er mer likt bokmål enn det du snakker. Det kan jo være at det er din dialekt som ikke stemmer med "bokmåls-tonefallet".

Lenke til kommentar

Oslo-vest og Bærum ligger på mange måter ganske nært bokmål, men det er jo forskjeller. Det avhenger egentlig litt av hvem du hører snakke også, er selvsagt forskjeller innad i området.

JoachimR, kan du ikke spille inn noe på PCn, konvertere til mp3 og legge det ut. Så får vi høre hvor bokmålsnært du snakker? (jeg tror ikke det er så langt fra). Problemet kan være at det er vanskelig å snakke naturlig i en mikrofon uten samtalepartner. Men det er lov å prøve.

edit: Og angående Finnmark, så har jeg også hørt at det skal snakkes bokmålsnært i enkelte områder der oppe. Jeg husker ikke om dette var samer som hadde konvertert til norsk, eller innflyttere.

Endret av ZLatzman
Lenke til kommentar
Og hvor snakker de mest tilnærmet likt nynorsk?

Dei aller fleste snakkar svært forskjellig frå rein nynorsk, sidan nynorsk er henta frå forskjellige dialektar i landet våra. Likevel snakkar eg ganske likt nynorsk, men med nokon avvik.

Bur i nærleiken av Ørsta. (Ivar Aasen sin fødestad.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...