Gå til innhold

Handel på itbutikken.no

Anbefalte innlegg

Etter å ha forhørt meg om at det ikke foreligger noen ekstra gebyrer eller annen skatt på å kjøpe noe fra itbutikken.no som har sitt lager i Danmark bestemte jeg meg for å kjøpe et digitalkamera der.

Det kom i Posten og alt så bra ut men kameraet virket ikke. Bildene ble som å ta bilder gjennom persienner som er trekt for :) Altså bare striper.

Da jeg skulle sende tilbake kamera kostet det 240 kroner fordi det skulle tilbake til Danmark.

Det er jo ikke min feil at kameraet som ble sendt til meg ikke virker.

Har jeg noen mulighet å få de pengene tilbake?

Selv om IT butikken har en del bra priser er jeg ikke sikker på om jeg kjøper noe der igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Desverre er ITbutikken trege og dårlige på returbehandling, men hvis dette er en reklamasjonssak, og det er det jo utifra din beskrivelse, så kan du kreve portokostnader dekket.

Nei, du kan ikke kreve pengene igjen for frakten. Det gjør man aldri.

*slettet grunnet feil*

Endret av Zevs_
Lenke til kommentar
Desverre er ITbutikken trege og dårlige på returbehandling, men hvis dette er en reklamasjonssak, og det er det jo utifra din beskrivelse, så kan du kreve portokostnader dekket.

Du vis du ikke ville ha kameraet så kunne du jo bare brukt reklamasjon innen 14dager.

Du misforstår en del her...

Trådstarter ønsker ikke å benytte angrefristen til å heve kjøpet, men reklamere på et defekt produkt. I et slikt tilfelle plikter selgeren å dekke alle omkostninger for kjøperen i forbindelse med retur av varen.

Lenke til kommentar

Du vis du ikke ville ha kameraet så kunne du jo bare brukt reklamasjon innen 14dager.

Du misforstår en del her...

Trådstarter ønsker ikke å benytte angrefristen til å heve kjøpet, men reklamere på et defekt produkt. I et slikt tilfelle plikter selgeren å dekke alle omkostninger for kjøperen i forbindelse med retur av varen.

Sorry, Blander litt :p

Men altså jeg har aldri fått dekket mine omkostninger og har heller Aldri hørt om noen som har det.

Vis jeg husker rett så skal man det etter forbrukerretighetene eller hva?

Kan jeg da kreve å få dekket omkostningene mine som jeg la ut for et par måneder siden?

Lenke til kommentar

Bruk angrefristen, få pengene tilbake og kjøp kamera i London. Jeg kan vise deg hvor. Da kan du også kreve en del av engelsk moms (dvs VAT) tilbakebetalt når du forlater landet.

Send meg en PM for litt tips etc om kamerasjapper i London.

Lenke til kommentar
Sorry, Blander litt :p

Men altså jeg har aldri fått dekket mine omkostninger og har heller Aldri hørt om noen som har det.

Vis jeg husker rett så skal man det etter forbrukerretighetene eller hva?

Kan jeg da kreve å få dekket omkostningene mine som jeg la ut for et par måneder siden?

Nei, de færreste butikker opplyser jo om dette, i og med at det koster dem penger... :roll:

Forbrukerkjøpslovens §30 sier i hvert fall at "Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren."

Les gjerne hele loven her: Forbrukerkjøpsloven

Du må gjerne prøve å få dekket dokumenterte utgifter til retur av defekt vare fra et par måneder tilbake, men om du får det uten kamp eller ikke er ikke godt å si. Kommer an på hvor du har handlet, for å si det sånn :D

Lenke til kommentar
Da kan du også kreve en del av engelsk moms (dvs VAT) tilbakebetalt når du forlater landet.

Offtopic: Hmm. Greit nok å få tilbake den engelske merverdiavgiften (Value Added Tax) men da risikerer du å måtte betale norsk merverdiavgift i samme slengen. Må jo veies opp mot hverandre hva som er mest, og hvor lyst du har å snakke med tollere...

Lenke til kommentar

Hvor moralsk det er er selvsagt et åpent spørsmål, men så vidt meg bekjent er det ingen som sjekker om du har betalt norsk moms på det du krever VAT tilbakebetalt på. Var ikke det da jeg kjøpte laptop, Nikon F100 og et par linser i Dublin, i alle fall. Fikk vel ca 7000,- tilbake på flyplassen, og aldri noe spørsmål siden. Men jeg har jo stort sett bodd i London siden den gang da, så jeg skulle vel uansett ikke ha betalt norsk moms på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...