Gå til innhold

Finne harddisker med Eu's miljøstandard (RoHS)

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle kjøpe en disk der jeg kunne være sikker på at miljøhensyn var ivaretatt, slik som på mine 1760nx skjermer med TCO03 sertifisering.

Prisene på sertifiserte produkter er jo ikke nevneverdig dyrere.

Derfor så jeg på denne standarden som kunne brukes på harddisker.

The European Union Directive in Restriction of Hazardous Substances (RoHS).

Standarden skal implementeres for fullt i 2006. Likevel når jeg ser etter produkter som er bygget etter standarden (Søker etter RoHS i prisguiden) finner jeg ofte at de ikke er på lager.

Eksempler på dette er Maxtor's DiamondMax 10 serie. Som både har produkter bygget etter standarden og UTEN standarden. Desverre er det bare modellene uten standarden som er tilgjengelig. Dette er jo en veldig trist situasjon.

En ting er jo at produktene er miljøskadelige, når de spres i naturen etter driftstiden er over. En annen mer alvorlig konsekvens er emisjon (avgassing av partikler og stoff til luften rundt) av de skadelige stoffene mens de er i drift.

Vi sitter jo og puster ved siden av maskinene våre store deler av døgnet, derfor hadde det vært fint å være sikker på å ikke få i seg skadelige stoffer, selv om det er i små mengder.

Er det noen som kan si meg hvor jeg kan kjøpe produktene med RoHS sertifisering. Hvilke disker er det som er sertifisert og hvilke webshopper har de?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Fant ut at de solgte versjoner av Maxtor MaxlineIII som var etter RoHs standarden.

Disse skal være like Diamondmax10 serien, bortsett fra at de er satt for lenger garantitid og noen ganger er litt dyrere (temp rangen er også satt til 5-55 grader C mot diamondmax10 sine 0-60 grader C).

Jeg fant ut med et søk på prisguiden at ide modellen av Maxtor Maxline III modellen som selges ofte er den miljøvennlige(re) versjonen 7L250R0.

(tilsvarende for SATA er 7L250S0, og 7L300R0 og 7L300s0 for 300gb versjonen.

Prisguiden.

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=25466

Spesifikasjoner på Maxtors side.

http://www.maxtor.com/_files/maxtor/en_us/..._data_sheet.pdf

Bestillte den hos Netshop, så nå får vi bare håpe disken er like bra som det blir sagt.

Vaagen Consulting har også en del av RoHs diskene.

Endret av KongeOdin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...