B4stian Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Hei, en kamerat av meg skal ha trådløst opp i øvre del av garasjon der han bor, har prøvd med Jensen, Avoyo, Topcom og nå 3con, men ingen rekker opp! I hans sin bærbare har jeg også prøvd med 3 forskjellige kort, men det hjelper ikke! Det er jo trossalt 2-3 vegger (ikke kjempetykke) signalene skal igjennom, men det er en kort avstand! Hva burde jeg prøve? Henge den i taket? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Hei,en kamerat av meg skal ha trådløst opp i øvre del av garasjon der han bor, har prøvd med Jensen, Avoyo, Topcom og nå 3con, men ingen rekker opp! I hans sin bærbare har jeg også prøvd med 3 forskjellige kort, men det hjelper ikke! Det er jo trossalt 2-3 vegger (ikke kjempetykke) signalene skal igjennom, men det er en kort avstand! Hva burde jeg prøve? Henge den i taket? Betong? Eller så er jo nett i strømledningene et bra alternativ i slike tilfeller. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 19. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2005 Hei,en kamerat av meg skal ha trådløst opp i øvre del av garasjon der han bor, har prøvd med Jensen, Avoyo, Topcom og nå 3con, men ingen rekker opp! I hans sin bærbare har jeg også prøvd med 3 forskjellige kort, men det hjelper ikke! Det er jo trossalt 2-3 vegger (ikke kjempetykke) signalene skal igjennom, men det er en kort avstand! Hva burde jeg prøve? Henge den i taket? Betong? Eller så er jo nett i strømledningene et bra alternativ i slike tilfeller. Ja.. har jo strøm i nett, men han ville helst ha trådløst. Ingen betongvegger som jeg vet om, men kan som sagt hende... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Ja.. har jo strøm i nett, men han ville helst ha trådløst.Ingen betongvegger som jeg vet om, men kan som sagt hende... Da kan man jo sette opp en slik link mellom der utstyret står i dag også setter man opp et ekstra aksesspunkt oppe, trådløst er jo trådløst og i endel tilfeller vil ikke trådløseløsninger fungere bra nok. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 19. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2005 Ja.. har jo strøm i nett, men han ville helst ha trådløst.Ingen betongvegger som jeg vet om, men kan som sagt hende... Da kan man jo sette opp en slik link mellom der utstyret står i dag også setter man opp et ekstra aksesspunkt oppe, trådløst er jo trådløst og i endel tilfeller vil ikke trådløseløsninger fungere bra nok. Tja.. da ender det nok opp med strøm-i-kontakt da... Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Er vel ikke mye jobb å grave en kabel heller? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 19. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2005 Er vel ikke mye jobb å grave en kabel heller? Nei, sikker ikke, men det blir vel mye arbeid isteden for å kjøpe sånn nett-i-strøm til 700 kr. og da er det oppe på 2 min isteden for å kjøpe en ledning på 50m (minst) også å grave i et par timer... Lenke til kommentar
ProZ Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 (endret) Står den i nærhet av noe som bruker mye strøm? Tv, skriver osv.. ikke minst sikringsskap !! Sliter med det hos en kamerat faktisk, han har datamaskinen sin på andre siden av veggen hvor sikringsskapet står... routeren står 10 meter unna maskina... han sliter seriøst med signalene ! Selve hovedstrømkabelen til sikringsskapet kan også gjøre mye trøbbel... Husk at garasjer som her tillknytning til selve huset har ekstra armering/sikkerhet i vegger og tak pga brannsikkerhet... Vannrør, strømkabler, armering, flater med metall osv i tak/vegger kan svekke signalene veldig ! sånn armeringsnett er noe hærk for trådløst !! Kjører selv trådløst hjemme og deler med hun som bor under (blokk) uten problemer. Hele greia er en betong kloss.. og begge antenne står rett opp, men hun har bra signaler i hele leiligheta si.... Endret 21. mai 2005 av ProZ Lenke til kommentar
JoKr Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Nåh, jeg ville ikke ta et mindre betongdekke som den største utfordringen, jeg snylter tross alt på en eller annen persons nett her i gården gjennom armert betongdekke. Det største problemet med signal har jeg hatt gjennom bygg er når de har lagt metallfolie i gulvet/tak mellom etasjene. Hvorfor det findes vet jeg ikke, men det findes vel en byggeteknisk grunn til det (det lukter litt 80talls & oljekrise aktig). Hvis du vil ha trådløst, sats på en ekstern antenne, evt bruk den billige 3com AP/reapeter (test er her på hw) oveni. Lenke til kommentar
melsom Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Kjører selv trådløst hjemme og deler med hun som bor under (blokk) uten problemer. Hele greia er en betong kloss.. og begge antenne står rett opp, men hun har bra signaler i hele leiligheta si.... Dersom du vil at signalene(hvis det er omni antenne. rundstråleantenne) skal gå loddrett("rett"), skal antenene ligge. Signalene går jo ikke ut av toppen på antenna vettu :!: Lenke til kommentar
Gunder1 Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Kanskje et blinskudd: Men har du prøvd og skifte kanalen fra standard 6 til f.eks 10? Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Vist det er mange andre trådløse nett i området vil det også påvirke rekkeviden. Skule montere WLAN til en kunde, men måtte bare gi opp. Rekkeviden var 4m i det samme rommet. (Prøvde flere rutere og klienter.) Men så var det MANGE trådløse nett i området også da! Fant 13 nett med netstumbler! Lit forstyrelser da ja...... Lenke til kommentar
aron Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Jeg har en Dlink DWL 900AP+. Den orker ikke å gå igjennom en gammeldags tømmervegg fra 1600 talet... Hos mine foreldre snylter jeg uten problemer på naboen i gjennom armert betong... På jobben er det dekning over til et hus som står 50 meter fra kontoret... Prøv å låne et annet AP. Tipper det er stor forskjell fra en produsent til en annen. Lenke til kommentar
ProZ Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Kan si det slik at hjemme hos meg i blokka har jeg ingen problemer, så lenge jeg ikke er ute og prøver å få signalene gjennom den ene veggen som har helt dekke med metall bølgedekke ett eller annet... men ellers kan jeg stå nede i 1etg (bor i 4etg) å dra inn signalene uten problem. Mens hjemme hos foreldrene mine så er det bra dekning i hele huset, så lenge jeg ikke sitter i 'loftsstua' over garasjen... der er signalene betydelig svekket... i nyere hus ligger det riktig nok på endel isolasjon et lag med aluminiumsfolie lignene... men hos kameraten min som har datamaskina like ved sikringsskapet og "fri sikt" gjennom en dør og en enkel vegg er det utrolig dårlige signaler, signalene hopper utrolig mye også... har prøvd to forskjellige routere/merker.... og forskjellige mottakere... Lenke til kommentar
Gunder1 Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Vist det er mange andre trådløse nett i området vil det også påvirke rekkeviden. Skule montere WLAN til en kunde, men måtte bare gi opp. Rekkeviden var 4m i det samme rommet. (Prøvde flere rutere og klienter.) Men så var det MANGE trådløse nett i området også da! Fant 13 nett med netstumbler! Lit forstyrelser da ja...... Det er i slike tilfeller det er greit å skifte kanal/port, da alle bruker 6. Det "stjeler" mye av rekkevidden/signalstyrken Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Det er i slike tilfeller det er greit å skifte kanal/port, da alle bruker 6. Det "stjeler" mye av rekkevidden/signalstyrken Vel, det lå sendinger godt spred mellom kanal 1 og opp til 13. Prøvde flere kanaler også, men det var for mye støy på alle. (Er jo bare 3 kanaler som er helt separert. Dritt med overlappende kanaler ja! ) Lenke til kommentar
la7dfa Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Kanskje en ide å prøve wireless USB kort, da kan du med litt lang USB kabellengde plassere antennen mer gunstig i forhold til routeren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå