Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nytt trådløst kort i Ubuntu

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge lett etter en distro som fungerer med det trådløse nettverkskortet mitt, men uten håp. Det er en Lucent Orinoco gold, og er bygget på Prism2-chipsettet. Dette chipsettet er støttet i *nix-kjernen ganske lenge, men siden jeg har USB-versjonen, vil den ikke få kontakt. Jeg har bestemt meg for å satse på nytt trådløst kort.

Krav:

Fungere i Ubuntu/*nix generelt

Trådløs og støtte G-standard (54mbs)

PCI

Ellers har jeg et hovedkort av typen Abit nf7-s

Endret av Mixel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joa, slikt har jeg sett på, men vil ha tilbakemeldinger fra folk som eier et slikt kort. Slik at jeg vet at det fungerer i praksis også. Kortet mitt skulle fungere knirkefritt i linux det også. Derfor jeg kjøpte det, men fungerer ikek her, pga. usb-trøbbel.

edit:

Trade name Standard    Chipset            BUS    Available    Linux driver

CWP-854 rev. B  b/g    Ralink RT2500      PCI                yes          yes

Ser at det ikke står yes på alle kort under "linux driver", betyr det at det ikke ligger drivere i kjernen, men at de må instaleres etterpå? Vil helst ha et kort som er støttet i kjernen.

Endret av Mixel
Lenke til kommentar

Finnes jo uendelig mange måter og få nettverkskort til å bli støttet i Linux. Selv kjører jeg ett D-Link PCMCIA kort med ndiswrapper, dette fungerer helt gulle bra.

Det chipsettet du linker til finnes f.eks på Dette kortet. Funker helt konge, tror faktisk at dette skal være støttet av seneste Ubuntu, hvis ikke er det jo ikke noe større hokus pokus å oppdatere kjernen med de nødvendige driverene.

Lenke til kommentar
Finnes jo uendelig mange måter og få nettverkskort til å bli støttet i Linux. Selv kjører jeg ett D-Link PCMCIA kort med ndiswrapper, dette fungerer helt gulle bra.

Det chipsettet du linker til finnes f.eks på Dette kortet. Funker helt konge, tror faktisk at dette skal være støttet av seneste Ubuntu, hvis ikke er det jo ikke noe større hokus pokus å oppdatere kjernen med de nødvendige driverene.

Skal vi ta ditt ord for det?

Eller har du tenkt å komme med en referanse om at det faktisk er støttet?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Skal vi ta ditt ord for det?

Eller har du tenkt å komme med en referanse om at det faktisk er støttet?

Skulle ikke tatt hans ord for det. Det fungerer ikke. :(

Eller har noen en glup ide for å få den til å fungere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...