Gå til innhold

Noen SP2 spørsmål

Anbefalte innlegg

På gode gamle Black Vipers side fantes det en liten .reg-fil på et par KB. Den lastet man ned, dobbeltklikket og la til i registeret. Dermed gikk det vesle feltet med info om den enkelte tjenesten (til venstre for tjenestelisten) fra å være en setning eller to, til å inneholde all informasjonen fra BVs side. Utfyllende info om hva tjenesten gjorde, hvor nødvendig den var, OG hvor mye minne den brukte.

Interresant :hmm: !

Er det noen som husker eller vet hva den .reg filen heter, kanskje evn. har den/har urlen?

Hvorfor eksisterer ikke en såpass viktig side lenger? Hva var grunnen til at den ble tatt ned?

Skal se å få lest litt på de "kopiene" av Black Viper som ligger på nettet :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fant denne lille guiden når det gjelder å deaktivere prosesser, virker som om du, zjulik, har gjort noenlunde det samme.

http://forums.vr-zone.com.sg/showthread.php?t=23774:

click start

run "msconfig"

under "startup" disable all

under "services" disable all except:

application managmt

com+ system application

crytographic services

dhcp client

logical disk manager damin service

logical disk manager

event log

windows installer

network connections

plug and play

the 2 compulsory rpc services

windows managmt instrumentation

windows manamt instrumentation driver

Lenke til kommentar

Vel, den listen der er jeg litt usikker på da:

application managmt - ikke nødvendig.

com+ system application - ikke nødvendig.

crytographic services

dhcp client

logical disk manager damin service - ikke nødvendig.

logical disk manager - ikke nødvendig.

event log

windows installer - manuell oppstartssetting, kalles ved behov

network connections

plug and play

the 2 compulsory rpc services - kun 1 av dem er nødvendig: Remote Procedure Call

windows manamt instrumentation driver - ikke nødvendig.

Og manglende på denne listen er:

Automatic Updates - Fra og med SP1 forlanger WindowsUpdate-tjenesten at denne står på Automatic.

DCOM Server Process Launcher - NY I XPSP2, OG HELT NØDVENDIG!! Automatic.

Security Accounts Manager - Automatic hvis du foretar egne innstillinger i Group Management Console (et lite kjent men meget praktisk tillatelsespanel)

Windows Audio - Automatic, for du vil vel ha lyd på maskinen?

Lenke til kommentar

crytographic services

dhcp client

event log

network connections

plug and play

the 2 compulsory rpc services - kun 1 av dem er nødvendig: Remote Procedure Call

Automatic Updates - Fra og med SP1 forlanger WindowsUpdate-tjenesten at denne står på Automatic.

Security Accounts Manager - Automatic hvis du foretar egne innstillinger i Group Management Console (et lite kjent men meget praktisk tillatelsespanel)

Da har han karen, som har skrevet dette, ikke peiling.

På siden jeg var inne på sa han at BARE det jeg listet opp var nødvendig, og han sa også at han aldri har likt Black Viper siden :nei:

Si ifra om du finner .reg filen :thumbup:

Blir morsomt det.

Når det gjelder de 2 linkene du ga meg ang.kopiene av Black Viper: gjelder dette sp2, eller bare sp1 (uten servicepack)?

Lenke til kommentar

Vel, på grunn av nye tjenester i SP2, så holder det ikke å rådgi om riktige innstillinger for SP1.

Du vet du har kommet til en side som er oppdatert til SP2 hvis du finner linjer med

DCOM Server Process Launcher

Security Center

Disse er nye i SP2.

Fullstendig sikkerhet angående nødvendigheten av den første av disse ser det ikke ut til å herske. Men jeg fant denne:

"Basically is in charge of starting various other services. This service is required for RPC which is required for over 39 other services to run. Because of that, it is not a good idea to disable this one."

( http://www.extremetech.com/article2/0,1558,1786006,00.asp )

Når det gjelder Automatic Updates, velger du selvsagt selv. Han du refererer til tilhører antagelig gruppen som helst vil gjøre det manuelt. Men hvis du stiller Automatic Updates ned fra Automatic til Manual - uten å stoppe tjenesten - og så går inn på Windows Update-siden, får du følgende beskjed:

"Windows Update cannot continue because a required service application is disabled. Windows Update requires the following services:

Automatic Updates enables detection, downloading, and installation of critical updates for your computer. "

Igjen, at den må stå på Automatic - det er nytt i SP2.

Windows Audio har jeg aldri forsøkt å skru av. Du kan jo prøve det. Har du lyd fremdeles, så må jeg beklage feilinformasjon.

Til slutt: De tjenestene jeg har merket som "ikke nødvendige" er basert på egne erfaringer samt Black Viper. Jeg bruker PCen til det meste av arbeid, surfing, spilling etc og disse "ikke nødvendige" tjenestene har aldri gitt meg problemer når de er skrudd av.

Endret av zjulik
Lenke til kommentar

crytographic services

dhcp client

event log

network connections

plug and play

WOW, her er det noen som har fått i seg noe de ikke helt har godt av.

DHCP Client: Besørger dynamisk DNS registrering (Mener jeg å huske)

Event Log: Du BØR av egen interesse ha logger over ting som skjer, tilfelle noe skulle gå galt.

Event Log krever vel COM+ om jeg ikke husker helt feil.

Men, jeg pleier ofte å skru av følgende som jeg ikke har behov for:

Computer Browser

Wireless Zero Configuration

Windows Audio (På det som måtte være av servere eller ikke-multimediabokser)

TCP/IP NetBIOS Helper (Etter at maskinen evt er meldt inn i et domene)

Printer Spooler (Når jeg ikke skal skrive ut på/fra maskinen)

Terminal Services

Mulig det er mer også, men det er disse jeg kom på her og nå. Jeg finner det forøvrig litt merkelig å legge ut lister av tjenester og si at "Disse trenger du ikke." Det som burde være mer interessant er å si hva de forskjellige tjenestene gjør, slik at man kan velge selv hvilke tjenester man trenger og ikke.

Så til slutt: Jeg skrur også av støtte for NetBIOS i TCP/IP innstillingene på maskinen.

Lenke til kommentar

Event Log: Du BØR av egen interesse ha logger over ting som skjer, tilfelle noe skulle gå galt.

Håper ikke du har lest noe feil i mitt innlegg - de to tjenestene du nevner er selvsagt nødvendige.

Den listen jeg refererer til er fra et annet nettsted og vi forsøker å slå fast hvor fornuftig den er.

Lenke til kommentar
Når det gjelder Automatic Updates, velger du selvsagt selv. Han du refererer til tilhører antagelig gruppen som helst vil gjøre det manuelt. Men hvis du stiller Automatic Updates ned fra Automatic til Manual - uten å stoppe tjenesten - og så går inn på Windows Update-siden, får du følgende beskjed:

"Windows Update cannot continue because a required service application is disabled. Windows Update requires the following services:

Automatic Updates enables detection, downloading, and installation of critical updates for your computer. "

Igjen, at den må stå på Automatic - det er nytt i SP2.

Windows Audio har jeg aldri forsøkt å skru av. Du kan jo prøve det. Har du lyd fremdeles, så må jeg beklage feilinformasjon.

zjulik:

Nei, det er ikke en venn av meg som sa det. Var en person på denne siden:

http://forums.vr-zone.com.sg/showthread.php?t=23774

som anbefalte det.

Når det gjelder Windows Audio: Fornuften min sier meg at den ikke bør skrus av, men det kan jo hende at den styrer ting jeg ikke har bruk for..... :hmm:

Har pc'en din gått merkbart raskere etter at du har deaktivert unødvendige prosesser?

Lenke til kommentar
Jeg har aldri målt, men en skulle jo tro at jo færre prosesser, jo smidigere maskin. Dessuten bruker en del av prosessene nettverksforbindelsen.

Forutsatt at en PC er ren, vil defrag, registerrens, tjeneste-slanking, oppstartsfilredusering, gode drivere og kanskje en del registry-tweaks være bra tips til raskere pc. Men rangordningen disse i mellom...umulig å si uten å bruke uker på å sammenligne.

Som sagt så er jeg ikke tålmodig nok til å foreta sammenligninger før og etter - jeg er bare lykkelig hver gang jeg finner en ny liten tweak :!:

Jeg kan dog nevne at jeg spiller en online flysimulator der minimumskravet er en 1GHz-prosessor, anbefalt er 3GHz. Min maskin går på 850MHz (ikke overklokket) og spillet flyter absolutt akseptabelt, selv med opp mot høyeste grafikkinnstillinger.

Hva som gjør det største utslaget vet jeg dog ikke.

Lenke til kommentar

Håper ikke du har lest noe feil i mitt innlegg - de to tjenestene du nevner er selvsagt nødvendige.

Den listen jeg refererer til er fra et annet nettsted og vi forsøker å slå fast hvor fornuftig den er.

Jeg sa ikke at det var du som hadde fått i deg noe du ikke hadde godt av, men at noen hadde det... :hrm:

Lenke til kommentar

Jeg sa ikke at det var du som hadde fått i deg noe du ikke hadde godt av, men at noen hadde det... :hrm:

Jeg trodde først du mente zjulik, men den du mener er Shimano på det forumet jeg nevnte. Har aldri vært inne på det, før nå, bare så det er klart :)

Lenke til kommentar
Hei!

SP2 begrenser antall conections, noe som bla. ødeleggeer for fildeling.

Nei, SP2 begrenser antall UFULLSTENDIGE UTGÅENDE tcp forbindelser. Dette er noe HELT ANNET enn å begrense antall forbindelser. Enkelte p2p nettverk er berørt av dette, men ikke alle.

For å se om DU er berørt, og trenger å patche tcp protokollen, kan du starte p2p programmet du bruker, og se om du får opp noen eventer med ID4226 i evenloggen. Gjør du IKKE det, trenger du ikke å gjøre noe i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Når jeg tenker meg om, så har jeg forresten en illustrerende episode.

En kamerat av meg hadde trøbbel med skjerm eller skjermkort. Masse feil og striper både i spill og windows. Forholdsvis oppegående maskin - ca 2GHz.

Vi byttet først skjerm, uten at det ble bedre. Så la vi inn et gamalt GeForce 420MX-kort jeg hadde liggende, og fyrte opp flysimulatoren vår. Fyren hadde nettopp reformatert og installert en default XP.

Spillet fløt som et slideshow - i underkant av ett bilde i sekundet. Huff, tenkte jeg. Det gamle skjermkortet var nok passé - selv om jeg selv hadde brukt det med hell.

Deretter gjorde vi to ting.

1. Hentet ned en god Nvidia-driver jeg visste om - ExtremeG 71.20c (c-versjonen er beregnet på eldre skjermkort) - og installerte denne i stedet for den (Nvidias standard 29.80 eller noe) som er inkludert i XP.

2. Deaktiverte en del, men ikke alle, av de tjenestene jeg selv pleier å deaktivere.

Etter en omstart startet vi spillert igjen. Og da hadde vi rundt 40 bilder i sekundet - helt akseptabelt for spilling. Det var et nærmest ekstremt bevis på at tweaking har noe for seg.

Hvorvidt det var den nye driveren eller de avskrudde tjenestene som gjorde utslaget, er ikke lett å si. Sannsynligvis en kombinasjon.

Endret av zjulik
Lenke til kommentar
Hei!

SP2 begrenser antall conections, noe som bla. ødeleggeer for fildeling.

Nei, SP2 begrenser antall UFULLSTENDIGE UTGÅENDE tcp forbindelser. Dette er noe HELT ANNET enn å begrense antall forbindelser. Enkelte p2p nettverk er berørt av dette, men ikke alle.

For å se om DU er berørt, og trenger å patche tcp protokollen, kan du starte p2p programmet du bruker, og se om du får opp noen eventer med ID4226 i evenloggen. Gjør du IKKE det, trenger du ikke å gjøre noe i det hele tatt.

Takk for rettelsen.

Var nemlig en annen her på forumet som sa dette, så jeg trodde det var rett. Hsuker ikke hvem.

Har rettet det i hovedposten :thumbup:

zjulik:

:thumbup:

Jeg har innebyggd "grafikkort" (64 mb :( ), og er dårlig egnet for spilling, så det kan hende det blir bere hos emg også.

Mange av prosessene bruker jo vell også litt cpu-kraft?

Lenke til kommentar

Jeg har søkt litt etter den uten hell.

På BVs side lå det også fiks ferdige .reg-filer en bare kunne dobbeltklikke på og få stilt inn tjenestene etter behov - safe, tweaked, gamer...men sånt er det greit å gjøre manuelt synes jeg.

.regfilen med tjenesteinformasjon kunne det dog vært flott å finne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...