Gå til innhold

Spm. ang. antall bilder/størrelse på Compact Flash Card

Anbefalte innlegg

Jeg har bestilt meg et Canon Digital PowerShot S40 fra http://www.komplett.no og lurer i den sammenhengen på følgende:

*Er 128MB minne for lite for et 4.megapixels kamera? Kommer til å ta bilder mest i jpeg format.

*Hvordan blir det å forminske et 2272 x 1704 punkter bilde til f.eks vanlig papirfoto-størrelse 102 x 152mm? Burde jeg velge mindre oppløsning når jeg veit jeg skal printe det i den størrelsen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

> Er 128MB minne for lite for et 4.megapixels kamera?

Nei. Jeg har selv bare et 128 MB kort til mitt G2. Hvis man kan nøye seg med kraftig komprimering kan man ta mange bilder. Men hvis du skal på ferie el. hvor det er fare for at du tar mange bilder, bør du ta med bærbar pc. el. for å overføre bilder fortløpende.

> Hvordan blir det å forminske et 2272 x 1704 punkter bilde til f.eks vanlig papirfoto-størrelse 102 x 152mm? Burde jeg velge mindre oppløsning når jeg veit jeg skal printe det i den størrelsen?

Nei. Se oppløsningguiden. Med 2 MP blir det noe interpolering til 10x15 cm. bilder. Du bør bruke 4 Megapiksler for å være sikker på å få et best mulig resultat. Da har du også mulighet til å beskjære bildet før du printer det ut.

MLW

Lenke til kommentar

Man regner med en komprimering på 5:1 ikke gir vesentlige synlige skader.

På S40 gir "Super fine" en komprimering på 4:1, mens "fine" gir en komprimering på 8:1. Normalt vil dette gi god nok bildekvalitet.

På "normal" er komprimeringen 12:1, og da er det større sannsynlighet for at man kan se JPEG-skader. Med mindre det er svært viktig at bildene er perfekte vil man normalt kunne bruke også denne innstillingen.

Bildekvaliteten blir såpass mye dårligere at man må finstudere bildet for å se forskjell. Ved utskrift på 10x15 cm. er det ikke sikkert at man kan se forskjell i det hele tatt.

MLW

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

S40 har mulighet for å lagre dataene fra CCD'en direkte (ikke i alle modene (hvertfall ikke i Auto)). Du får da plass til ca 40 bilder, men da selvsagt uten jpeg-artifakter. Ulempen er at man må konvertere bildene etterpå, men dette er likevel et godt alternativ til den høyeste oppløsningen/beste kvaliteten.

Jeg kjøpte mitt S40 på ferie og tok en del bilder fra bl.a flyshowet i Fairford (England). Da fant jeg fort ut at 128 MB var litt lite hvis jeg brukte max kvalitet (JPEG). Heldigvis solgte de minnekort på flyshowet :smile: (Noe som resulterte i at batteriet gikk tomt i stedet).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...