Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Nynorsk eksamens hjelp

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Skal ha eksamen i nynorsk imorgen i nynorsk. Jeg har bokmål som hovedmål og trenger litt hjelp.

-Hvilke ord/setninger skrives/gjøres ofte feil av bokmål elever, når man skriver nynorsk stil??

-Ord som ofte skrives feil?

-Hva bør jeg være obs på når jeg skriver stilen?

-Tips til hvordan jeg kan gjøre det bra??

-Emnet er "Knuter". Noen som har ideer til hva jeg kan skrive?

Takker for oppmerksomheten! :D:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Orddeling/særskriving er òg en feil svært mange begår, både i nynorsk og bokmål. Denne uhumskheten bør en for all pris unngå, især i eksamentekster, ettersom slike feiltakelser slås like hardt ned på som alle andre skrivefeil.

Eksempelvis burde emnetittelen vært omforumlert til muligens «Hjelp til eksamen i nynorsk», mens det er mer korrekt å skrive «bokmålselever» (skjønt det klinger nokså dårlig). Du burde også skrevet «nynorskstil»; «i morgen» (i morgon) skrives med mellomrom.

Et faktum du kanhende bør merke deg, er at ordet «også» simpelthen ikke eksisterer i nynorsk. Der bør en heller benytte «òg». Husk at det heter «høve» på nynorsk, ikke «anledning».

Lenke til kommentar

Generelt sett kan det være en fordel å bruke litt fine ord, mange lærere som "faller for det". Men pass for guds skyld på å få dem i rett sammenheng! Med mindre du er eksepsjonelt god å skrive burde du ikke skrive noveller, men heller kåseri, artikler, essays osv. Jeg hadde 5+ på alle tekstene mine fra 8. til begynnelsen av 10., så begynte jeg å skrive bare den typen tekster og vips har jeg bare fått seks i norsk. Ellers er det en del ord som burde huskes:

En - Ein

Et - Eit

Den - Han/Ho

Ikke - Ikkje

Jeg - Eg

Å være - Å vere

Man - Ein

Og mange flere sikkert :p

Herr Brun

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...