Nighthawk_1989 Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Hei folkens! Skal ha eksamen i nynorsk imorgen i nynorsk. Jeg har bokmål som hovedmål og trenger litt hjelp. -Hvilke ord/setninger skrives/gjøres ofte feil av bokmål elever, når man skriver nynorsk stil?? -Ord som ofte skrives feil? -Hva bør jeg være obs på når jeg skriver stilen? -Tips til hvordan jeg kan gjøre det bra?? -Emnet er "Knuter". Noen som har ideer til hva jeg kan skrive? Takker for oppmerksomheten! Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 En feil jeg gjør konsekvent er at jeg skriver "man" i stedet for "ein". Så det skal ikke være "man spiser jo ikke fisk", men "ein spiser jo ikkje fisk". Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Du skal skrive knutar, det står til og med i tekstheftet! Herr Brun Lenke til kommentar
ingveh Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Du skal skrive knutar, det står til og med i tekstheftet! Slike teksthefter har ofte mange skrivefeil, så man kan aldri være helt sikker utifra det, selv om man burde være det Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Hehe. Ordet er gjentatt flere ganger i tekstheftet, og den nynorske hovedoverskriften er "knutar". Dermed regner jeg med at det er rett. Herr Brun Lenke til kommentar
Nighthawk_1989 Skrevet 19. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2005 Nå har vel ikke det så veldig mye med det jeg spurte om å gjøre da. Men det er sant at det skal være knutar ikke knuter. men men Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Orddeling/særskriving er òg en feil svært mange begår, både i nynorsk og bokmål. Denne uhumskheten bør en for all pris unngå, især i eksamentekster, ettersom slike feiltakelser slås like hardt ned på som alle andre skrivefeil. Eksempelvis burde emnetittelen vært omforumlert til muligens «Hjelp til eksamen i nynorsk», mens det er mer korrekt å skrive «bokmålselever» (skjønt det klinger nokså dårlig). Du burde også skrevet «nynorskstil»; «i morgen» (i morgon) skrives med mellomrom. Et faktum du kanhende bør merke deg, er at ordet «også» simpelthen ikke eksisterer i nynorsk. Der bør en heller benytte «òg». Husk at det heter «høve» på nynorsk, ikke «anledning». Lenke til kommentar
Nighthawk_1989 Skrevet 19. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2005 Takker for hjelpen folkens!!! Andre tinge eg bør huske på "i morgon"??? Lenke til kommentar
Chasseur Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Det finnes praktisk talt ikke Hv, som i Hvorfor, Hva osv. Man bruker andre ord og/eller Kn (Kvifor, kva). OIg, bruk ordlista, og husk å skriv oppgavenummer! Lenke til kommentar
Nighthawk_1989 Skrevet 19. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2005 Kjempe!! takker for hjelpen LordZyfeX. Andre ting jeg bør huske på??? Lenke til kommentar
Chasseur Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Prøv å bruk gamle fine ord, som sensorer er svake for: Kjærleik f.eks. Husk også å ha en drøftende tekst. (ikke i essay eller kåseri) Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 (endret) Generelt sett kan det være en fordel å bruke litt fine ord, mange lærere som "faller for det". Men pass for guds skyld på å få dem i rett sammenheng! Med mindre du er eksepsjonelt god å skrive burde du ikke skrive noveller, men heller kåseri, artikler, essays osv. Jeg hadde 5+ på alle tekstene mine fra 8. til begynnelsen av 10., så begynte jeg å skrive bare den typen tekster og vips har jeg bare fått seks i norsk. Ellers er det en del ord som burde huskes: En - Ein Et - Eit Den - Han/Ho Ikke - Ikkje Jeg - Eg Å være - Å vere Man - Ein Og mange flere sikkert Herr Brun Endret 19. mai 2005 av Herr Brun Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå