Gå til innhold

Skolelinux - en farlig konkurrent til Microsoft


Anbefalte innlegg

Nå skal det sies at jeg ikke har testet Skolelinux fullt ut, samtidig som at det er den første Linux'en jeg prøver siden 1998 (Red Hat 6) så jeg kan ikke si noe om hvordan den er i forhold til andre.

 

Uansett, skolelinux fulgte med Linux-magasinet og siden jeg har et prosjekt på gang tenkte jeg at jeg skulle prøve dette før jeg gir meg ikast med andre versjoner.

 

Å installere gikk i og for seg greit, men ikke noe jeg vil anbefale en totalt nybegynner. Partisjoneringer, swap og masse annet rart måtte gåes igjennom, men med god hjelp av manualen gikk nå det også (men jeg er ingen nybegynner sånn sett da).

 

Skolelinux starter opp med KDE desktop som standard, men jeg kan velge mellom noen stykker, bl.a gnome.

 

Vel inne i KDE kjenner jeg meg veldig igjen. Jeg kan enda velge Win95 grensesnitt om jeg blir for "skremt" av KDE sitt standardoppsett, men jeg holder meg til det som er. Ganske pent faktisk.

 

Nåvel. Så langt alt vel. Problemet som nå oppstår er at skjermoppløsningen kun er på 640x480 og absolutt ikke noe å skryte av. Jeg kjører XF86Config og XF86Cfg men det hjelper ikke. Prøver meg med vi (tøff som jeg er) men oppdager at det var dumt. På vei ut skjer det noe og maskinen rebooter.

 

Når den så starter er det et eller annet feil med harddisken. Utålmodig som jeg er installerer jeg hele greia om igjen samtidig som jeg blar i bøker og surfer på nett for å løse X-problemet.

 

Vel oppe å kjøre igjen (stadig 640x480) bruker jeg simpelthen en vanlig teksteditor (på norsk!) og editerer XF86Config i den (måtte endre noen horisontal- og vertical sync + noe dybdegreier jeg ikke skal gå i detalj på her - stor takk til MailMan13 for tipset) og vips - 1024x768 - akkurat som jeg vil ha det.

 

Endelig kunne jeg kikke litt rundt på programmene, og hva finner jeg? jo, en hel office-pakke med mere til - på norsk! At selve KDE osv skulle oversettes var jeg klar over men ikke at de hadde oversatt en office-klone også. Tekstbehandler, regneark, presentasjon og databaser. Alt man måtte ønske. Kun ett minus; alle hjelpefiler er foreløpig på engelsk. Nå er ikke det noe problem for meg, men for almennheten er det nok en fordel om dette også kom på norsk.

 

Jeg har alltid ment at Microsoft sin programserie er den som egner seg best siden den er til en viss grad standardisert, men hvis de som utvikler Linux klarer å bli enige om å følge en fortrinnsvis standard - samt at de som oversetter gidder å fortsette med det, ja da vil Microsoft få en solid konkurrent her hjemme på berget.

 

Av erfaring og etter snart 10 år i bransjen vet jeg at det kundene spør etter er programvare som "ligner" noe de kjenner fra før, samtidig som det skal være god brukerstøtte på det.

 

Så langt har nok Microsoft det beste tilbudet sånn sett, men hvis skolelinux utvikles videre fra der den er nå, er det ikke sikkert det vil vare så veldig mye lenger.

 

For å kunne slå igjennom på det "profesjonelle" markedet er det nok noen endringer som må til. F.eks bør navnet endres. "Skolelinux" blir nok ikke en slager på et advokatkontor eller hos en skipsmegler. Noe så enkelt som et mer "profesjonelt" navn kan endre dette.

 

Samtidig bør det gjøres litt lettere å gjøre endringer. Nå klundret jeg vel noen timer idag på å endre skjermoppløsning og det var ikke lett, men kan hende det blir enklere når jeg får litt mer erfaring. Riktignok vil jeg vel anbefale at når dette først er satt opp, bør det ikke fingres med etterpå.

 

Vel, nå skle dette litt ut men jeg ble litt revet med. Husk at jeg er totalt nybegynner på Linux så dette ble veldig sett fra mitt ståsted. Kunne være moro om noen Linuxfantaster tok seg bryderiet med å prøve ut skolelinux og komme med en tilbakemelding på hva de synes. Jeg ble ihvertfall positivt overrasket.

 

Ha en riktig fin kveld.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jo da linux har veldig mye bra og det skal det ha all ros for... men det er en del tinger som jeg ikke liker.

 

eks. ekstremt mange distroer som gjør at alle skal lage noe som er bra.

 

det å klare å installere et program på mandrake betyr ikke at du skal klare å gjøre det på slackware.

(og som vi kjenner ifra ms, så er det greit å kunne "dele ut programmer" med "gpo`er" osv.)

 

en del av den infomasjonen du finner om linux, er endten gammel, sann som "lang" eller så funker det ikke på systemet ditt.

 

,,men er det noen som vet hvorfor de ikke kan gå sammen om å lage en eller maks 2 distroer, der en kan være desktop og tar det beste ifra mdk, suse og peanuts. og en som er mere basert på server, (sann som vi kjenner ms, mac osv)

 

ser eks. på det problemet med å få win programmer til å kunne kjøres i linux, jo da du finner 6 versjoner av wine, alle er forskjellige ,men det er ingen som funker..

 

og bare hvor mange nettlesere er det folk egentlig trenger?? i min mdk. 8.2 så er det vel 8 eller.no men når du leter etter en som du kan bruker overalt og til alt så.. downet jeg like godt opera.. siden den hadde pupop killer, var grafisk og hadde mange funksjoner.

 

 

uansett så er det ikke en "krig" mellom ms og linux, men en krig mellom suse og mandrake,, og hvem er det som vinner på det da?? det er ikke vi slutt brukere..

Lenke til kommentar

Dan Hansen:

 

Skolelinux skal jo kun tilfredsstille skolebrukere da, derav navnet - så det blir jo aldri snakk om å markedsføre dette produktet mot advokater og annet finfolk... Til det fins det andre linuxdistribusjoner :smile:

 

Runmad:

 

Har du forsøkt Gimp? Det gjør 90% av det Photoshop gjør, og så er det jo gratis...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-15 00:11, Linuxguru skrev:


Runmad:


Har du forsøkt Gimp? Det gjør 90% av det Photoshop gjør, og så er det jo gratis...


 

Gimp er grei den, men det er ikke noe "proffverktøy", vel *host* :smile:

Hva med f.eks Adobe PageMaker. Og alle disse proffe musikkprogrammene (husker ikke hva allt dette heter). Det er akkurat slike ting som gjør Linux til "no go" for mange.

 

*ber til Adobe*

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-14 23:45, runmad skrev:

Nå er det jo _noe_ mangelfull når det gjelder programvare enda da. Men hvis f.eks Adobe og slike, gidder å slenge ut noe software til Linux, blir det jo hvirkelig bra.


Litt rart med Adobe egentlig, de lagde jo endel software til noen unix-versjoner før i tida - Illustrator og Photoshop og greier. Men jeg tror de kutta alt det der, nå er det bare Acrobat og Frammaker igjen til *nix. Litt rart egentlig, nå som Linux har blitt så populært.

 

Men som nevnt, Gimp er en flott PS-erstatning, spesielt for alle amatører/hjemmebrukere/digitalkamera-fiksetrikse brukerne der ute.

Lenke til kommentar

Quote:


det å klare å installere et program på mandrake betyr ikke at du skal klare å gjøre det på slackware.

(og som vi kjenner ifra ms, så er det greit å kunne "dele ut programmer" med "gpo`er" osv.)


 

Det er derfor man har kommet opp med SLB (Standard Linux Base...hvis jeg husker riktig) som er en standard de fleste distroer følger for at programvare skal kunne fungere uavhengig av hvilken distro man sitter med (kunne ha blitt fulgt standardene enda mer, da tenker jeg særlig på katalogsystem og hvor de forskjellige konfigurasjonsfilene ligger/skal ligge)

 

Quote:


en del av den infomasjonen du finner om linux, er endten gammel, sann som "lang" eller så funker det ikke på systemet ditt.


 

Finnes utrolig mye dokumentasjon om linux. Følgen av dette er at noe vil være utdatert.

 

Quote:


men er det noen som vet hvorfor de ikke kan gå sammen om å lage en eller maks 2 distroer, der en kan være desktop og tar det beste ifra mdk, suse og peanuts. og en som er mere basert på server, (sann som vi kjenner ms, mac osv)


 

United Linux....www.google.com søk og les!

 

Quote:


ser eks. på det problemet med å få win programmer til å kunne kjøres i linux, jo da du finner 6 versjoner av wine, alle er forskjellige ,men det er ingen som funker..


 

I utgangspunktet skal ikke windowsprogrammer kjøre under linux, så dette er ikke noe tap. Om man får til NOEN er dette bare en bonus :smile:

 

Man må kunne konfigurere Wine for å få den til å fungere på sin egen maskin. Om du ikke kan dette, vel...kjøp VMWARE, eller benytt Windows.

 

Quote:


og bare hvor mange nettlesere er det folk egentlig trenger?? i min mdk. 8.2 så er det vel 8 eller.no men når du leter etter en som du kan bruker overalt og til alt så.. downet jeg like godt opera.. siden den hadde pupop killer, var grafisk og hadde mange funksjoner.


 

Igjen et luksus-problem. Hvem har sagt du trenger å bruke alle 8 (dine tall)? Finn en du liker, ignore(or delete) the rest..

 

Quote:


uansett så er det ikke en "krig" mellom ms og linux, men en krig mellom suse og mandrake,, og hvem er det som vinner på det da?? det er ikke vi slutt brukere..


 

Nei, det er IKKE en krig mellom Windows og Linux. Men det virker ofte sånn, og det er dumt. I noen situasjoner er Windows det beste alternativet, andre Windows....why can`t we all just get along? :smile:

 

At forskjellige distroer kjemper mot hverandre har både fordeler og ulemper: (her kan jeg skrive masse, men....arg, gidder ikke :lol:

 

De prøver hele tiden og overgå hverandre, noe som resulterer i mer og bedre programvare. Men det fører også til variasjon mellom de forskjellige slik at visse rutiner ikke er like uavhengig av hva man kjører.

 

Man må ha en mellomting! Man kan sette det i sammenheng: Jeg vil at en bil fortsatt skal ha rattet på samme plass, og at panseret er foran, og at setene er INNI bilen osv osv, men jeg vil ikke at alle biler skal se like ut, eller ha samme kjøre-egenskaper. Det hadde vært kjedeli ass! :smile:

 

Ellers får dere ha en god sommer og en god natt. :smile:

Lenke til kommentar

United Linux....www.google.com søk og les!

 

jo da men united linux er som jeg forstod det bare at de skalkan kommer til å bli enige om et installasjons program eks. bruke rpm. på de som ble med.

 

..og hvor mange er det som bleblir med på det??

 

det som jeg prøvde på forklare med å nevne de x antal web browserene og det med wine osv. er at dersom alle de programerene hadde gått sammen om å lage en eller toppen 2 stk. som hadde vært helt psycho bra. osv og i tilleg funket, så hadde det vel vært det beste..

 

 

 

et eks. som jeg synes er domt er at dersom de brukervenlige distroene som i utgangsponktet har lite med resuser og folk, skal lage det å dele internett (ics) sann som mdk. og suse har gjort. så må de finne opp "kruttet" på nytt for hvær gang. dersom de hadde vært sammen slått så hadde de kunnet oxo ha laget det bedre og det er vel det vi alle vil.

 

..og da hadde suse oxo kunnet ha sluppet de sure kundene som de har, ved at et anent ferma (eks. rh) hadde kunnet ha tatt av seg de engelsktalene klientene deres. (suse folket snakker ikke noe anent enn tysk)

 

hadde alle linux distroene gått sammen om å lage 1 eller 2 distroer osv. så hadde de kunnet gått til "krig" imot ms, og det hadde vi brukere vunnet mye på.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-15 00:49, tivolieselet skrev:


et eks. som jeg synes er domt er at dersom de brukervenlige distroene som i utgangsponktet har lite med resuser og folk, skal lage det å dele internett (ics) sann som mdk. og suse har gjort. så må de finne opp "kruttet" på nytt for hvær gang. dersom de hadde vært sammen slått så hadde de kunnet oxo ha laget det bedre og det er vel det vi alle vil.


 

Uhm, vi snakker om open source her, hvem som helst kan ta aa bruke den dele internett saken du snakker om, litt av poenget med open source er jo at en ikke trenger aa finne opp kruttet paa nytt. Om det f.eks er 9 distroer paa markedet, og folk begynner aa mekke paa en ny, betyr det at de har lyst til aa lage noe som ingen andre har, nye loesninger osv.

Per idag skulle det vel vaere en distro for en vaer smak, og om det ikke er det, er det bare aa ta det "beste" fra alle og lage en ny.

 

Tror nok du burde lese igjennom postene dine i denne traadene, og kanskje revurdere din definisjon paa open source og hva dette faktisk er.

 

Quote:


..og da hadde suse oxo kunnet ha sluppet de sure kundene som de har, ved at et anent ferma (eks. rh) hadde kunnet ha tatt av seg de engelsktalene klientene deres. (suse folket snakker ikke noe anent enn tysk)


hadde alle linux distroene gått sammen om å lage 1 eller 2 distroer osv. så hadde de kunnet gått til "krig" imot ms, og det hadde vi brukere vunnet mye på.


 

Hva har vi aa vinne paa det?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-15 00:11, Linuxguru skrev:

Dan Hansen:


Skolelinux skal jo kun tilfredsstille skolebrukere da, derav navnet - så det blir jo aldri snakk om å markedsføre dette produktet mot advokater og annet finfolk... Til det fins det andre linuxdistribusjoner :smile:



 

Vel, det er i utgangspunktet rettet mot skolene, men det er jo fortsatt et ypperlig alternativ til f.eks staten og alle andre institusjoner og bedrifter, dette er ogsaa ord som kommer fra ildsjelene bak skolelinux. Saa den var nok en smule braa og lite gjennomtenkt, og heller ikke basert paa fakta 'Linuxguru'.

 

Og nei, det finnes omtrent ikke et linux alternativ til de som kun definerer pc'n sin som et verktoey, og heller ikke har saerlig mer erfaring en word.

Lenke til kommentar

Quote:


I noen situasjoner er Windows det beste alternativet, andre Windows....why can`t we all just get along? :smile:


fordi linux er best til mitt bruk :wink:

 

 

tivolieselet:

hvorfor i all verden skulle vi bare ha en eller to distro'er? som nevnt tidligere: det er Open Source, og alle som kan programmere kan endre programmer, ta litt av koden fra et program for så å bygge videre på den eller skrive helt nye.

 

linux hadde ikke vært en dyt verdt om det var closed source! det hadde bare dødd ut i 1989-90

 

hvis jeg har et program, men liker ikke menyoppsettet så endrer jeg det. plutselig så er det to versjoner av samme program :wink: husker jeg riktig fra GPL så er jeg da pliktet til å offentliggjøre kildekoden(?)

Lenke til kommentar

Har ikke fått sett på Skole Linux enda, men ideen er definitivt god. Har lest litt om dette og hvis det får det til slik de vil er nok dette noe som kan spare den norske skole for mange penger. Kanskje det er fordi at dette prosjektet begynner å ta form som et ferdig produkt at Staten sa opp avtalen med MS?

 

Uansett så er vel hele Skole Linux prosjektet et sjefs eksempel på fordelene med Open Source :grin:

 

G.

Lenke til kommentar

Nå har KDE vært oversatt til norsk en stund, og det er ikke av skolelinux folka. Det er bare koffice som er oversatt. Prøvde det en gang, og er install er omtrent helt lik debian's ( med noen untak ). Derimot skal installen bli bedre på release versjon, og husk på at distro'n skal jo brukes av skoleadmins, som ikke trenger en skikkelig fancy install.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...