Sky_Hawk Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Hei! Hvis man har en flaske med sprit går det ann og teste om det er metanol eller etanol (uten om og drikke det og sjekke om man blir blind)? Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Nei, nei, nei. Det er IKKE mulig å finne ut om det er metanol uten å sjekke det nøye i labaratorium. Ikke hør på de som mener at du kan brenne spriten og se på fargen av flammen, riste den og se om det kommer bobler osv. Det er bare teite spekulasjoner som på ingen som helst måte viser deg hva spriten inneholder. Lenke til kommentar
Sky_Hawk Skrevet 19. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2005 Okei Har hørt de greiene om og se på fargen på flammen og sånn, men jeg tenkte kansje det var en annen metode. Takk for svar da Lenke til kommentar
toeg Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 (endret) Det går an. Drikk den, om man blir blind så er det metanol Klarte ikke å holde meg, selv om du skrev uten å drikke Endret 19. mai 2005 av toeg Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 ren metanol brenner med en nesten usynlig flamme, problemet er at de som har forgiftet seg på metanol drikking driker metanol som er blanda ut med vanlig sprit. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Du kan kjøre den i et massespektrometer/gasskromatograf Men om du har tilgang til et slikt et, hadde du neppe spurt... Lenke til kommentar
Jihadinmymind Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Hell det i naboens katt el. lignende, blir den blin så vet du hva d er... denne metoden funker, men tar tid... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Lok. Eller hell den i vasken... Lenke til kommentar
Sky_Hawk Skrevet 20. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2005 Fredric Skrevet 19/05/2005 : 18:57 Hell det i naboens katt el. lignende, blir den blin så vet du hva d er... denne metoden funker, men tar tid... Hehe kyrsjo Skrevet 19/05/2005 : 20:45 Lok. Eller hell den i vasken... Jeg har det ikke, jeg syns bare det hadde vært litt morro og vist om det gikk ann og finne ut forskjellen på det. Lenke til kommentar
andesam Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 virker som om folk ikke har så veldig peiling på hvor farlig metanol er... hvis man bare blir blind at å drikke metanol er man heldige.. Med mindre du er blink til å helle innpå med ordentlig etanol holdig drikkevare etterpå Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Hvor mye skal man drikke for feks. dø . bli blind osv. ? Lenke til kommentar
Le Quack Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 det er ikkje mykje nødvendigvis...det beste er ingenting Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Ca. 50 ml ren metanol kan være dødelig. Lenke til kommentar
aeinstein Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Litt teit men: 1: Drikk litt av den ukjente substansen 2: Vent en time (+/- litt) 3: Sjekk om du er beruset Beruset -> Etanol Ikke beruset -> Gå å drikk masse ekte etanol dvs, øl, vin ++ så er du sikra (etanol er motgift til metanol!) Men mitt tips er seff. IKKE kjøp smuglersprit og hertfall ikke drikk det eller noe som du ikke vet hva er!!! Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Litt teit men:1: Drikk litt av den ukjente substansen 2: Vent en time (+/- litt) 3: Sjekk om du er beruset Beruset -> Etanol Ikke beruset -> Gå å drikk masse ekte etanol dvs, øl, vin ++ så er du sikra (etanol er motgift til metanol!) Men mitt tips er seff. IKKE kjøp smuglersprit og hertfall ikke drikk det eller noe som du ikke vet hva er!!! Nå er det vel stor sett blandet opp med etanol... BTW. virker ikke metanol berusende? Det virker rart - i så fall hadde det vært mer naturlig å blande ut med vann... Lenke til kommentar
andesam Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 tror metanol virker berusende, men man rekker vel ikke å legge merke til det før det angriper nervene.. Lenke til kommentar
Sky_Hawk Skrevet 5. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2005 http://www.molekult.no/no/science_corner/carbon.htmlInntak av metanol har en berusende og meget giftig virkning og kan føre til blindhet og eventuelt til alvorlig forgiftning med døden til følge. Det er nok berusende ja. Ivertfall ifølge den siden. Lenke til kommentar
andesam Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 men liksom, det er ikke så mange som kan uttale seg om det basert på erfaring... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå