Gå til innhold

Fungerer en to-skjerms løsning?

gamer73

Anbefalte innlegg

Hei Folkens.

Siden jeg kjøpte min Benq 19" har jeg to LCD skjermer hjemme. Den gamle er en 15".

Det jeg tenkte på var å koble begge skjermene opp liksom. Bruke 19" til spilling og det meste annet, mens 15" fungerer som msn chat, eventuelt tips-side oppe mens jeg spiller.

Jeg har et 9800Pro kort med en DVI og en VGA utgang. Så jeg regner med at det fysisk fungerer med to skjermer på dette kortet.

Det jeg lurer på er om ytelsen i spill vil gå ned pga en to-skjermsløsning. Altså at 15" (som vil bruke VGA utgangen) vil stjele litt av ytelsen til skjermkortet og senke FPS'en. Noen som har testet dette?

Er det andre mot-argumenter for en to-skjermsløsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved å ha en webbrowser eller msn oppe bruker omtrent nada ressurser fra skjermkortet, så det ville jeg ikke bekymret meg så mye over.. Ihvertfall ikke når du har et såpass skjermkort.. Hadde det vært et low-end skjermkort så ville saken vært litt annen..

2 skjermsløsning er veldig fint å ha, nettopp til de tilfellene du ønsker å bruke det til :cool:

Jeg hadde satt opp den 15 tommern med en gang jeg. :thumbup:

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Jeg kjører dualscreen på et Radeon 9700 Pro (Dog en lcd og en crt) uten at jeg kan merke noe serlig drop i ytelse. Tviler på at det er så stor forskjell, om noen i det hele tatt.

Er fort gjort og sette opp, er nesten bare og plugge i begge så er du oppe og går så det er igrunn ikke så stress og teste. Prøv, og se om du liker det. Selv har jeg lagt dualscreen til elsk (tips eller info side oppe samtidig som man spiller er _meget_ nice ;) )

Ellers så kan jeg tipse deg om UltraMon som er et meget bra program til og holde styr på to skjermer. Det er strengt tatt ikke nødvendig siden WinXP har innebygget støtte som ikke er så alt for ille, men jeg foretrekker UltraMon siden du kan så en ekstra taskbar + litt annet snacks.

Lenke til kommentar

Ok..det høres jo bra ut.

Men om jeg velger at hver skjerm skal være uavhengig liksom. Det vil si at på 19" så spiller jeg som vanlig. Mens på 15" så ser jeg den vanlige desktoppen med oppgavelinje og alt. Hvordan blir det da med muspekeren? Jeg beveger den i spillet..vil den da bevege seg på den andre skjermen og? Og om jeg skal starte msn på den lille skjermen og beveger musen der..vil jeg bevege musen i spillet også da?

Noen som kan si meg hvordan dette med musepekeren fungerer?

Og som jeg tror jeg har lagt merke til så har vel skjermkortet et eget oppsett for dual-skjermer? Eller må jeg stille inn både i WinXp og på skjermkortet?

Endret av gamer73
Lenke til kommentar

Det med muspekeren kommer ann på hvilken spill du spiller. De fleste spill låser muspekeren til skjermen med spillet (de aller fleste spill startes bare på en skjerm, men mindre du stiller de inn til noe annet). I FPS spill har jeg enda ikke vært borti at du kan bevege muspekeren ut av spillet. Men der finnes enkelte spill der du bruker muspekeren aktivt til å spille (RTS eller andre strategi spill) der spillet ikke holder på muspekeren og du kan bevege musen utenfor spillet og inn på den andre skjermen. Et eksempel på dette er C&C Generals: Zero hour. Utrolig irriterende (syns jeg) og jeg har dessverre ikke funnet en måte og fikse det på. Jeg har vent meg til og scrolle uten og holde på siden av skjermen og da er det svært sjelden muspekeren hopper utenfor.

På den annen side noe som kan være greit er at du kan holde muspekeren over navn på msn listen og få opp hele navnet demmers (dersom listen ikke er stor nok til og vise det f.eks). Slik kan du sjekke om de er online, borte eller opptatt dersom navnet deres er usannsynlig stort. Men dersom du trykker på musknapper på den andre skjermen, altså utenfor spillet, så vil windows minimere spillet og "alt-tab'e" til applikasjonen du trykte på. MEGET irriterende dersom du tilfeldig kom utenfor akkurat når du skulle f.eks angripe og hele spillet legges ned til taskbar.

Når det gjelder oppsett så slipper du og knote med skjermkortets egne innstillinger. De første ukene jeg hadde dualscreen så hadde jeg bare WinXP's egne innstillinger, noe som tar cirka 2 minutter og lage til. Etterhvert har jeg benyttet meg av UltraMon (søk på google) for å få taskbar på begge skjermer, men også dette er enkelt og sette opp.'

Edit: Jeg testa faktisk Stolen her en dag, for de som har spilt det, som er et tredjepersons skytespill man styrer med musen. Dette spillet greier IKKE og holde på muspeker, noe som vil si at dersom du vil se veldig mye til høyre (eller venstre, kommer ann på hvor skjermen din står) så vil muspekeren gå ut av spillet og inn på den andre skjermen. Viss du da vil skyte på noe, eller finne på andre krumspring, så vil spillet umiddelbart minimeres. Med andre ord, spillet er TOTALT ubrukelig på et dualscreen setup. Eneste du kan gjøre da er og midlertidig slå av skjerm nr.2 og så slå den på når du er ferdig.

Endret av frodeaa
Lenke til kommentar

Hmm ja den der musproblematikken gjør at det blir litt mer strev med dual screen enn jeg hadde tenkt meg. Men jeg skal ihvertfall prøve meg på et oppsett. Har jo uansett alt utstyret i hus.

Ok..skal bruke winxp sitt oppsett...så får vi se hvordan det blir.

Ultramon får jeg laste ned om jeg begynner å bruke dual oppsett.

Lenke til kommentar

Jeg liker ikke kjøre spill som vindu....av en eller annen grunn føler jeg da at spillet ligger "i bakgrunnen". Og at det liksom er en vindusramme på det er heller ikke bra. Spill må kjøres i full skjerm og fylle ut absolutt hele skjermen syntes jeg. Klart dette er en smakssak, men jeg er ufravikelig på det punktet. Det blir det samme som når man kjører film i vindu-modus. På en eller annen måte føler jeg da at man mister litt av "dybden" i filmen.

Lenke til kommentar

Den forstår jeg. Ta en titt på dette bildet, hvor jeg en tid kjørte Neverwinter Nights som vindu (riktignok i dualhead). Det skal ganske lite til for å dytte topprammen ut av skjermen, men i dette tilfellet er fargesettingen på vindustitler sort for å unngå å tiltrekke for mye oppmerksomhet :)

NWN vindu

Lenke til kommentar

ja det så jo ikke så aller værst ut det!

I går kjørte jeg i gang dual screen løsningen min. Det var jo egentlig såre enkelt hehe. Det gikk omtrent av seg selv. Kjørte i gang msn og skype, samt at jeg la vinduene over på secondary skjerm. Så kjørte jeg i gang BF og spilte på hovedskjermen uten noen som helst problemer. Etter en stund så jeg en kamarat logget seg på skype og da var det bare å alt-tabbe for å "løse musa" slik at jeg kunne flytte den fritt mellom de to skjermene.

Prøvde det samme med wow og det gikk fint.

Fikk jo ikke oppgavelinje på secondary skjerm, men vet jo at det programmet dere snakker om kan fikse det. Nå er det jo slik at slike fikse programmer ofte går ut over noe hehe...og jeg trenger jo ikke oppgavelinjen på secondary skjerm egentlig...så foreløpig så dropper jeg å bruke mods.

Lenke til kommentar

Det som er greit med UltraMon er at taskbarene er uavhengig av hverandre og mappet til den skjermen de ligger på. Dvs dersom du har 3 explorer og en msn oppe på en skjerm vil disse ligge på taskbaren til den skjermen, mens IRC og mail på den andre skjermen vil ligge på taskbaren til den skjermen. En funksjon noen overhodet ikke trenger, mens andre (f.eks meg selv) setter meget stor pris på den. Det skal sies at UltraMon er spekket med fiffige ting, men selv så bruker jeg det bare for denne ene funksjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...