Gå til innhold

Anbefaling av overspenningsvern til pc

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er altså på jakt etter et mindre eksklusivt overspeningsvern til min nokså påkostede datamaskin, og håper noen av dere kan gi meg noen anbefalinger/tips. Så dette på mpx, kanskje det kunne være noe? I såfall trenger jeg rask tilbakemelding, har allerede en ordre hos dem som jeg kan oppdatere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Står ikke noe om den er FG godkjent (forsikringsselskapenes godkjennelsesnevnd).

"Er kun ved installasjon av godkjente overspenningsvern at kunder til forsikringsselskapene oppfyller eventuelle krav til sekundærbeskyttelse, eller det gis rabatt på forsikringspremien for sekundærvern"

-Sitat fra FG Overspenningsvern Testspesifikasjon 2005 dokument

Det er alt jeg har å komme med, da jeg ikke kjenne til overspenningsvern produktene som mpx fører.

Lenke til kommentar

Satt akkurat og så på det samme. Har hatt tre fatale PC-kræsj på et år og begynner å mistenke strømmen i leiligheten min...

Hvis FG-godkjent er viktig, så er kanskje denne den rette?

Er det noen som vet hvordan man går fram for å finne ut om man har spenningsvariasjon på nettet?

Lenke til kommentar

Så disse lynvernene virker altså.. Da kan man ha pc'en på selv ved lyn, og selv om det slår ned og blir spenningsforskjeller i strømnettet?

Har egentlig ikke hatt tro på slike, men jeg vurderer å kjøpe. I januar slo lynet ned like i nærheten og gjorde at det ble overspenning i nettet, heldigvis ble bare strømforsyningen ødelagt og printeren min. Var fullt av andre som hadde fått ødelagt pc'ene sine pga. det.

Da er man 100% trygg hvis man bruker lynvern?

Lenke til kommentar

Har sett på den samme selv, hvor stor er egentlig forskjellene på disse vernene? Jeg har ett slags inntrykk av at slike FG-godkjente greier er dyrt bare fordi det er FG-godkjent, ikke fordi det er bedre.

Og hva gjør de egentlig? Stopper de virklig lyn? Og hva med andre spenningsfluktuasjoner i huset? Demper de slikt eller tar de bare store ting?

AtW

Lenke til kommentar

En slikt overspenningsvern kan ta bort høye spenningspulser forårsaket av f.eks lynnedslag.

Det er også mange andre ting som kan produsere spenningspulser.

Min far skulle slå av lyset ved Pc'en dag , pc'n var slått på , idet han slår av lyset kutter Pc'n og.

Antageligvis oppsto det en "spike" når han slo av lyset som fant veien til PSU.

PSU takka for seg helt til sikring ble bytta.

Den PC'n er nå beskytta av et APC overspenningsvern.

Men kommer litt an på jordingen i strømnettet , rundt huset.

Bor du i et hus med gammelt el anlegg og dårlig jording ville jeg garantert ikke ha stolt på noe slikt under et heftig tordenvær.

Lenke til kommentar
En slikt overspenningsvern kan ta bort høye spenningspulser forårsaket av f.eks lynnedslag.

Det er også mange andre ting som kan produsere spenningspulser.

Min far skulle slå av lyset ved Pc'en dag , pc'n var slått på , idet han slår av lyset kutter Pc'n og.

Antageligvis oppsto det en "spike" når han slo av lyset som fant veien til PSU.

PSU takka for seg helt til sikring ble bytta.

Den PC'n er nå beskytta av et APC overspenningsvern.

Men kommer litt an på jordingen i strømnettet , rundt huset.

Bor du i et hus med gammelt el anlegg og dårlig jording ville jeg garantert ikke ha stolt på noe slikt under et heftig tordenvær.

Ja akkurat ja, har hørt noen slike vern ikke trenger jord, men det gjelder kanskje ikke dette? (er nemlig ikke jord der jeg bor nå).

AtW

Lenke til kommentar
Hvis du får kraftig overspenning vil jeg tro du må ha jording for å route bort overspenningen.

Selv har jeg ups, med overspenningsvern uten å ha fått testet det gjennom et lyn nedslag.

Vil en ups også funke som overspenningsvern?

Lenke til kommentar

Selv har jeg testet litt forskjellige overspenningsvern, dessverre får man dessverre ikke testet dette før det smeller :p

Mitt siste APC overspenningsvern hjalp værtfall SVÆRT lite, tordnet som bare det, lyset i hele byggningen blinket og 1 maskin tok kvelden..

Siden APC overspenningsvernene blir levert med en forsikring på opp till 50.000Euro (hvis jeg ikke husker feil), tenkte jeg det bare var å sende overspenningsvernet tilbake til APC og få penger for utstyret.

APC var meget hjelpsomme å sendte meg nytt overspenningsvern og fikk det andre hentet. Ett par uker senere fikk jeg beskjed om at det ikke var noe feil med overspenningsvernet jeg sendt inn og jeg fikk derfor ikke noe penger tilbake...

Nå er jeg absolutt ingen ekspert på dette feltet, men jeg hadde noen runder med diverse leverandører i forbindelse med denne hendelsen, og fant da ut at forskjeller på dyre og billige UPS'er blant annet er at de billige tar peak spenninger kun opp til ett punkt, mens de dyrere UPS'ene filtrerer strømmen fortløpende uansett.. (Online UPS).

Rett meg gjerne hvis jeg har feil, men for min del har jeg mistet all tro på overspenningsvern / billige UPS'er.

For att forsikringen i norske forsikringselskaper skal gjelde må du forresten ha FG godkjent overspenningsvern (finvern) ute på hvert produkt, samt overspenningsvern i sikringsboksen (grovvern).

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Hei!

Jeg ville vekke denne til liv igjen, siden jeg snuser rundt etter en UPS/overspenningsvern, som har input/output for både power og nettverk. Maskinen min ble rimelig ødelagt av lyn for 3 uker siden,

og nå vil jeg prøve å beskytte den bedre.

Er det noen som har noe å anbefale ? Som de "vet" virker, og som ikke

koster over 2000,- kr ?

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...