Gå til innhold

2 harddisker

Anbefalte innlegg

Hei

Går det ann å ha to harddisker i PCen, med to ulike OS (WinXP og WinME, og så når ein startar opp maskina kunne velge kva for ein disk ein vil gå inn på, eller for å sei det på ein annan måte : kva for eit OS ein vil bruke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jA, du kan også bruke bare en hardisk hvis du vil. det du må gjøre da er å patrisjonere den, eller lage flere stasjoner ut av dem og installere et operativsystem på hver patrisjonstasjon. Når du starter maskina, vil du få opp en liste med alle tilgjengelige operativsystemer, og du kan selv velge hvilket du vil starte opp.

Lenke til kommentar

Itj`no problem! legg inn for eksempel ME på den ene disken og så legger du inn XP på den andre! ME og 98 nekter stortsett å bli lagt noe annet sted enn på C:! Du kan ikke få dual-boot med mindre du legger inn ME først på C: og så legger inn XP på en annen disk/partisjon! Kjører dual-boot ME/XP på begge pesene mine og det phunker supert!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Postet: 2002-07-15 13:37 ID: 6

--------------------------------------------------------------------------------

ME må altså ligge på C: for at det skal virke? Held det då at eg berre byter navn på den harddisken ME ligg på, til C:?

Hvordan hadde du tenkt til å gjøre det?

Lenke til kommentar

1. Ha disken med Me i PC'n sånn at PC'n fungerer fint med det. (Altså Me på C:) Se til at disken står på primær master.

2. Sett inn din disk i PC'n. (som noe annet enn primær master)

3. Sett inn WinXP CD'n og boot fra den, innstaller XP på din disk (sansynligvis D: (sjekk det først))

Når XP er innstallert får du valget mellom å starte WinXP (default) og WinMe hver gang du starter PC'n. Hvis du ikke velger noe vil den etter 3 sekunder selv velge "default". Jeg husker ikke hvor du stiller inn hva som skal være "default" og hvor mange sekunder den skulle vente på ditt valg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...