Gå til innhold

Hva gjør speilrefleks til speilrefleks?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men hele objektivet kan regnes som den første linsegruppen.

Neppe. Linsene i en linsegruppe står fast i forhold til hverandre. I et zoom-objektiv må det være flere grupper.

Jeg ble kanskje litt uklar her. Jeg mente "linsegruppe" mer som "en gruppe linser", ikke i sammenhengen du her nevner.

Lenke til kommentar
Toøyd speilrefleks er i praksis så sjeldent at vi kan kalle "speilrefleks" en direkte oversettelse fra "SLR". Det var mitt poeng, og jeg kunne jo ikke forvente at folk skulle være så kverulerende at de ønsket å trekke fram disse obskure produkter som "ingen" noensinne har sett.

Med det argumenterer du greit mot dine egne argumenter oppi her og:

Speilrefleks meed prisme i stedet for speil er i praksis så sjeldent at, osv...

 

Vet at det kalles Pellicle-mirror..
Men du valgte å kalle det prisme likevel? :roll:
..men det er i praksis en prisme fordi den spalter lyset snarere enn å reflektere det.
Nå er det ingen regel at speil skal reflektere 100%. I praksis er Pellicle-mirror et enveisspeil. Begge har en coating som reflekterer x% av lyset. Forskjellen er at Pellicle-mirror er laget av en tynn membran.

Et prisme bryter lyset, noe et Pellicle-mirror gjør i veldig liten grad, grunnet tykkelsen.

 

Det er objektiv det heter forresten, ikke linse. Linse ble brukt på gamle bokskamera.. (.. og muligens kompaktkamera i den nedre prisklasse.. )

Hvis du prøver å belære meg i engelsk så må du nok prøve hardere.

Nei, det var vel faktisk norsk.. ;)
Hvis jeg har skrevet "linse" et sted så var det kun for å gjøre det lettere for leserne å forstå oversettelsen fra "single lens". Mange kaller jo faktisk objektiver for linser, selv om dette selvsagt ikke er helt riktig, og ut fra erfaring regnet jeg ikke med at kunnskapsnivået på dette forumet var så høyt at de ville reagere på dette.
Normalt bryr det meg ikke om folk sier "linse" i stedet for "objektiv". Nå var vel hele poenget med originalposten din at du mente andre folk tok feil og var unøyaktige. Da må du forvente at folk plukker på dine unøyaktigheter.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...