Gå til innhold

Hva gjør speilrefleks til speilrefleks?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, med dSLR er det i stor grad du selv som setter dagsorden med det objektivet du velger. Med p&s-kameraer som det du nevnte er du låst. Du får vurdere dine behov, og evt. søke vhja. Google etter anmeldelser.

 

Og forresten, linken jeg la inn sier også noe om fordeler og ulepmer med dSLR, så jeg anbefaler deg fortsatt å lese den.

Endret av puretamil
Lenke til kommentar

Det foreligger en diskusjon om dette kameraet vs digital speilrefleks på www.foto.no (se under "diskusjon", "digitalkamera" topic for diskusjonen er noe sånt som "nytt digitalkamera". Jeg har selv skrevet et lite innlegg om forløperen til S5500 (s5000) som jeg selv har. Jeg mener å huske at samtlige skribenter anbefaler å kjøpe (det noe eldre) canon eos 300d fremfor et kompaktkamera hvis interessen skrider noe utover kun fest og "enkel" fotografering. Selv er jeg, etter ett års tid som eier av Fuji S5000, svært misfornøyd. Autofokus er ufattelig treg, lysstyrken er elendig m.m. Jeg skal nå selge mitt s5000 og kjøpe meg et digital speilrefleks. Valget står foreløpig mellom Canon eos 350d og Nikon d70. Hvis du har mulighet (og selvsagt mer enn middels interesse for foto) så anbefaler jeg deg å spare litt ekstra og skaffe deg et dslr. Da blir du ikke bundet på samme måte som ved kjøp av et kompaktkamera (objektivskifter, ekstern blits, flere reguleringsmåter).

Lenke til kommentar

Et speilreflekskamera er et kamera hvor det du ser i søkeren er lyset som kommer gjennom objektivet og som er reflektert av et speil som ligger foran filmplanet eller ccd/cmos brikken. Når du tar bildet vippes speilet opp slik at lyset faller på brikken/filmen.

 

For brukeren er den største fordelen at brikken er mye større enn en brikke i et kompaktkamera. Dette gir bedre bilder om mindre støy ved høyere iso.

I tillegg er speilreflekskamera overlegne når det gjelder respons, det vil si hastighet på autofokus, minimal forsinkelse fra du trykker på knappen for å ta bildet osv...

 

Hvis du fortsatt lurer på hva du skal ha anbefaler jeg deg å ta en tur til en butikk for å prøve de forskjellige kameraene. Hvis du ikke synes du har tid til det så er sannsynligvis et kompaktkamera det rette for deg.

Endret av foton
Lenke til kommentar
SLR er kamera som har som tidligere nevnt optisk søker som "ser" gjennom objektivet, OG i tillegg har utskiftbar optikk. S5500 mangler det siste og er derfor ikke i kategorien SLR kamera.

Siden SLR kamera, som Covcon nevnte, ikke trenger å ha utskiftbar optikk, skulle en vel tro at S5500 er et speilreflekskamera. Fujifilm kaller det et "SLR styled camera", og det er vel da bare "style" det går på. Kameraet har elektronisk søker, det er altså ikke noe speil som reflekterer lyset fra objektivet og opp til søkeren. Lyset treffer sensoren hele tiden, akkurat som på "vanlige" digitale kompaktkamera, og du får bildet på en liten lcdskjerm i søkeren..

 

Så, du har rett i at S5500 ikke er et speilreflekskamera, men du valgte feil grunn til det.. ;)

Lenke til kommentar

Hehe, morsom tråd dette her :) Kort fortalt: Speilreflekskamera = kamera der speil reflekterer det du ser i søkeren, og der det du ser gjennom søkeren er akkurat det samme som kommer gjennom objektivet. Det er helt enkelt og greit dette som gjør et speilreflekskamera til et speilreflekskamera! :thumbup:

Lenke til kommentar
Hehe, morsom tråd dette her :) Kort fortalt: Speilreflekskamera = kamera der speil reflekterer det du ser i søkeren, og der det du ser gjennom søkeren er akkurat det samme som kommer gjennom objektivet. Det er helt enkelt og greit dette som gjør et speilreflekskamera til et speilreflekskamera! :thumbup:

Nettopp :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg skal nå selge mitt s5000 og kjøpe meg et digital speilrefleks. Valget står foreløpig mellom Canon eos 350d og Nikon d70. Hvis du har mulighet (og selvsagt mer enn middels interesse for foto) så anbefaler jeg deg å spare litt ekstra og skaffe deg et dslr. Da blir du ikke bundet på samme måte som ved kjøp av et kompaktkamera (objektivskifter, ekstern blits, flere reguleringsmåter).

350D er billigere enn D70, og ligger nærmere 20D enn 300D, så jeg tror jeg ville gått for 350D i denne situasjonen. Det gjelder ikke hvis du allerede har Nikon-optikk.

Lenke til kommentar

350D er billigere enn D70, og ligger nærmere 20D enn 300D, så jeg tror jeg ville gått for 350D i denne situasjonen. Det gjelder ikke hvis du allerede har Nikon-optikk.

For guds skyld, la oss få ha ein liten tråd av og til der dette temaet ikkje blir brakt på bane..!! :dribble:

Lenke til kommentar
Forskjellen på speilrefleks og "vanlige" kameraer er at med speilrefleks ser du NØYAKTIG det du fotograferer...

Nja.. Strengt tatt ser en i et SLR(*) bare 90-95% av bildet som kommer på sensoren/filmen, mens en på LCD-skjerm eller elektronisk søker ser ~100%.

Så noen vil vel krangle på hvilket kamera som viser nøyaktig det du fotograferer..

 

Men det er vel liten tvil om hvilket kamera som likevel har best søker... :)

 

(*) bortsett fra de helt dyreste modellene..

Lenke til kommentar

Skyter in et lite spørsmål her....

 

Har man noe info i den optiske søkeren på et digitalt speilrefleks ?

Altså info som sier noe om hvilke instillinger kamera står på, slik som igjennom søkeren på et kompaktkamera, eller må man ned på LCD-skjermen evt eget display for å få info ?

 

Grunn til at jeg spør er at jeg benytter et kompaktkamera (S5500), her benytter jeg stort sett aldri LCD-skjermen. Jeg sitter stort sett trykt opp til søkeren, også når jeg gjør justeringer på kamera.

 

Og en annen ting er dette med at et speilrefleks skal i søkeren vise nøyaktig det som senere evt havner på sensoren, hva da med feks justeringer av lukketid eller iso, er dette noe som vil kunne sees i søkeren, lysere, mørkere eller hva ?

 

Håper noen kan si noe om dette da jeg har blitt bitt av basillen, men har aldri rørt et digitalt speilrefleks.

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar

Forskjellige kamera har litt forskjellige søkere men det aller meste av informasjonen finnes der. Eksponeringen vises ikke i søkeren, der må du stole på automatikken eller du må vite nøyaktig hva du gjør.

 

For å full glede av et speilrefleks så må du ha bedre kunnskaper enn hvis du bruker et kompaktkamera. Du vil også bli belønnet med tilsvarende resultater.

Lenke til kommentar

Tror de fleste nye dSLR har en funksjon som gjør at du kan se eksponeringen gennom søkeren. Du ser jo både lukkertid og blenderåpning konstant på en linje under bildet. De fleste kameraer (iallefall 300D, og mitt analoge SLR) har også en knapp som blender ned objektivet til valgt blender, så du kan se hva som blir skarpt på bildet du tar.

Lenke til kommentar
Tror de fleste nye dSLR har en funksjon som gjør at du kan se eksponeringen gennom søkeren. Du ser jo både lukkertid og blenderåpning konstant på en linje under bildet. De fleste kameraer (iallefall 300D, og mitt analoge SLR) har også en knapp som blender ned objektivet til valgt blender, så du kan se hva som blir skarpt på bildet du tar.

Jaha? Dette har ikke jeg hørt noe om, og jeg har i hvert fall ikke det på mitt Canon 10D (selv om det ikke er det nyeste dSRL'et på markedet...). Forklar gjerne mer om dette hvis du har noe info!

 

Det stemmer at man kan trykke på en knapp og kontrollere dybdeskarpheten ved at objektivet blender ned (som standard er blenderen helt åpen for å slippe inn mest mulig lys når man skal se gjennom søkeren). Men det er jo en ganske annen ting å kunne forhåndsvise eksponeringen også? Da må vel kameraet ta et kjapt bilde og vise dette på en eller annen måte, og det blir i så fall ikke i den optiske søkeren... Hvis du ikke bare tenker på lysmåleren som man ser i søkeren, sammen med blender og lukkertid da. Men jeg tror ikke det var dette Blacksheep lurte på i spørsmålet sitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...