Gå til innhold

Overoppheting av Radeon 9700 Pro?

Anbefalte innlegg

Har en maskin her med et Radeon 9700 pro kort i. Når jeg kjører rendringsprogrammet rthdribl (ja, det heter det, anbefalt et annet sted her på forumet) for å stressteste kortet: etter bortimot en time dukker der opp støy på skjermen, i vertikale striper av statiske mønstre. (Litt vanskelig å beskrive...) Denne blir værende til jeg stopper programmet og forsvinner så.

Spørsmål:

1) Hva er det som genererer støyen? Dvs: GPU, minne, CPU eller annet?

2) Hvorfor genereres støyen? Overoppheting av GPU/minne, for lite strøm fra PSU, feil på m/b, eller annet?

Jeg antar det skyldes overoppheting, på en eller annen måte. Er dette kortet kjent for å å kreve masse kjøling, i tillegg til viften på selve kortet?

Mvh.

Knut Arne Vedaa

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenn på kjøeribben, er den varm slik at du ikke kan holde hånda der så finn en bedre løsning. Det samme gjelder også minnet.

Om psu-en din er for svak kan jeg ikke svare på men alle kort bruker mer strøm ved load en idle. Du kan prøve med en kraftigere en...

Har du god luftgjennomstrømning i kabinettet? Kunne kanskje vært en ide å sette inn 1 eller 2 vifter...

Lenke til kommentar

Det kan virke som om det er minnet som blir overopphetet. Når jeg tar på en minnebrikke med fingertuppen (slik at varmen ledes bort, til fingeren min), forsvinner støyen så å si umiddelbart, og det tar tid før den evnt. kommer tilbake.

Der er ingen vifter i kabinettet. Antar at å koble til viften i sidedøren vil løse problemet?

Jeg har liten erfaring med grafikkort, og lurer på om dette er et vanlig problem? Kan slike symptomer skyldes andre ting enn dårlig kjøling, f.eks. defekt kort?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...