corge Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Etter at viften på et GeForce 4 ti4200 kort jeg har sluttet å fungere og det samtidig ble ca. 30 grader i rommet maskinen stod i ble kortet ødelagt ser det ut til. Kortet viser et bilde på skjermen men det er et rutenett med hvite streker over hele bildet, ellers ser det ut til at det fungerer. Kortet har jeg ikke testet i noe annet enn 320x200x25 BIOS mode (skal bli interessant å se hva som skjer hvis jeg prøver noe som bruker mer av funksjonaliteten til kortet); men jeg har byttet ut kortet med et annet -- så jeg vet ihvertfall det ikke var noe annet enn skjermkortet som skapte det merkelige bildet. Jeg finner dette meget merkelig, hvordan kan noen av komponentene på et skjermkort bli ødelagt slik at kortet bare nesten fungerer? Noe av minnet til framebufferet som skal vises på skjermen som er delvis skadet? Dette har skjedd en gang før med et TNT2 Ultra kort også, men da kom det også garbage characters på skjermen i mange rare farger. Er det noen som vet litt spesifikt hva som faktisk blir ødelagt på et skjermkort når dette skjer og/eller har opplevd det samme eller noe lignende? (Jeg vet at stock-viftene på disse kortene ikke er av beste kvalitet og bør kanskje skiftes, at jeg burde ha bedre kjøling i den maskinen generelt (det er ingen chassis-vifter i den) og burde unngå at temperaturen blir så høy i det heletatt i det rommet.) Lenke til kommentar
Freeky2k Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 (endret) Du kunne jo prøvd det på en maskin igjen, men med en vifte som fungerer, trenger ikke legge ut noen penger i kjøler, for hjemmemodden funker fint den. Men hvilke komponenter på skjermkortet som blir ødelagt vet eg ikke, men antar at kjernen blir brannskadet først. Endret 19. mai 2005 av suprsid Lenke til kommentar
babbakaørn Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Regner med at det er noei kjernen som blir ødelagt av varmen. Men selv om noen her kunne forklare meg akkuratt hva og hvorfor og hvordan tviler jeg på at jeg hadde fårstått det i alle fall. Du kan jo prøve med en ny vifte på det gamle kortet å se om du får liv i det igjen, noe jeg tviler på. Ellers så tror jeg at du bare kan glemme det grafikkortet, desverre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå