schmelck.no Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 (endret) Hei! Dette problemet er endelig løst etter 6 mnd, kort oppsummert: Skjermene flimret i takt med harddiskene når de jobbet, +5V verdiene i HW monitor/BIOS viste rundt +4,5V, men med et multimeter så viste det seg at PSUen fortsatt var stabil og leverte over +5V. Dette problemet hadde oppstått etter harde runder med hl2, og siden hylsene i ATX kontakten hadde blitt litt utvidet så hadde +5V pinnene og hylsene oksidert... Prøvde å pusse vekk oksideringen med kontakt spray og tannbørste, men det hjalp lite... Etter hard modding med bytting av ATX kontakt og ved å lodde +5V kabel rett på HK så funket alt helt 100%! Så hvis du har likende problemer så send meg en PM, har jeg feilsøkt alt og utforsket alle muligheter! For flere bilder se denne posten. --- Det som har vært problemet er at når harddisken(e) jobber så flimrer det "i takt med hardiskene" både i skjermbildet og i neonlyset i tastaturet mitt. Jeg har jo flere PC'er til rådighet her og har prøvd å bytte det meste. For en god stund siden så la jeg inn en tråd under PSu og elektronikk fordi jeg hadde lave +5V verdier (ihvertfall så mente hw monitoren det). Jeg ble anbefalt å skaffe meg et voltmeter for å sjekke det nærmere. Nå har jeg endelig fått det og V verdiene er gode de! MEN, jeg tok ut ATX kontakten (den som sitter fast i hovedkortet) og la merke til at alle de 4stk. 5V tilkoblingene var svidde! Hva kan dette komme av? Det er kun på ATX kontakten at det har skjedd, ikke i noen av drevkontaktene/vanlige molex. Har også montert en energimåler som skal vise antall W som trekkes til enhvertid, men har ikke sett at denne har gått noe høyere enn ca 350W. Jeg har en thermaltake 480W PSU så den burde jo egentlig takle det! Legger ved to dårlige bilder tatt med mobilen: (det ser ut som at noen tilkoblinger er blå, men det er un skygge). Hva kan ha tatt skade av dette? HK, PSU, CPU, RAM, skjermkort? Obs! Pcen funker fint, unntatt at det flimrer ved bruk av HD. ---- 1. Hvordan kan jeg få ut 5V kontaktene fra selve ATX "plastikkhylsen", uten å ødelegge dem selvfølgelig. 2. Hva burde jeg bruke for å ta vekk okisderingen som har oppstått? 3. Siden de samme kontakene som sitter på HK også har oksidert, noen tips til hvordan jeg kan komme til dem og fjernet oksideringen der? Er det evt mulig å fjerne plastkontaken rundt? Hvis noen lurer på specsene mine så er det den pcen som er omhandlet først under min maskinvare i profilen. btw, noen ideér om hva 5V brukes til på mitt HK? Jeg har over svært land tid hatt noen merkelige problemer med Pcen som jeg ikke har klart å finne feilen på. Endret 15. juli 2005 av schmelck Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 me meg røyk HK når det skjedde. Lenke til kommentar
ZeS Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 usj! det så'kke bra ut tror nok det der kan være en del av problemet :!: Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 18. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2005 (endret) usj! det så'kke bra ut tror nok det der kan være en del av problemet :!: Nei, sier du det? Men mitt spørsmål er vel, hvorfor har dette skjedd? Er det noen som med sikkerhet kan fastslå hva 3,3V, 5V og 12V brukes til? Har lest så mye motsigende, men min lille konklusjon hittil er at 3,3V brukes ihvertfall til CPU. 5V Ihvertfall til PCI kort og 12V ihvertfall til disker, cdrom, katoder ol. Noen som kan utdype litt her, hva er det som har tatt knekken på 5V railen min på HK? gunz: hva var det som skjedde med deg da? EDIT: Har nå to PSUer koblet til PCen, en (uten svidde kontakter ;-) koblet KUN til HK og den andre kjører alle disker ol virker som om det går bra, er en finfin midltertidig løsning ihvertfall! Fant forresten denne siden som ga et svært godt svar for oss med lave 5V verdier ved avlesning i hw monitor/bios, men ikke ved bruk av mulitmeter: http://www.overclockers.com/tips845/ Endret 18. mai 2005 av schmelck Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Svidde kontakter kan komme av at det går mer strøm i kontakten enn den er beregnet å håndtere. Det kan lett skje med 12V på ATX, vet ikke hvorfor det skulle skje på 5V. En annen grunn til slikt er at det er dårlig kontakt. Det kan være oksidasjon av metallet. Motstanden i kontaktpunktet øker, og dermed utvikles det varme. 3.3V brukes ikke til CPU, men til annen elektronikk. Det er 12V fra PSU som brukes til CPU, med mindre du har en gammel PC (f.eks Pentium-3) hvor det var 5V. Lenke til kommentar
kingkong Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 (endret) Nei, sier du det? Men mitt spørsmål er vel, hvorfor har dette skjedd? Er det noen som med sikkerhet kan fastslå hva 3,3V, 5V og 12V brukes til? Har lest så mye motsigende, men min lille konklusjon hittil er at 3,3V brukes ihvertfall til CPU. 5V Ihvertfall til PCI kort og 12V ihvertfall til disker, cdrom, katoder ol. Noen som kan utdype litt her, hva er det som har tatt knekken på 5V railen min på HK? Hva 5V brukes til avhenger så vidt jeg vet av hovedkortet. På en del "middelaldrende" hovedkort (2-3 år gamle, spesielt AMD) brukes gjerne til å forsyne CPUen. Hvilken CPU / hovedkort er det snakk om? Hvis jeg var deg ville jeg også sjekket kondensatorene rundt CPUen for lekkasjer og "bulende" topper. Min personlige erfaring er at dette kan være en årsak. Ta en titt her hvis du ikke skjønner hva jeg snakker om. Endret 19. mai 2005 av kingkong Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 19. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2005 (endret) Hårek: Er ganske så sikker på at det er grunnet dårlig kontakt med påfølgende okisdasjon. Som det står her: http://www.overclockers.com/tips845/ så beskriver det ganske bra mitt problem. Kanskje jeg vil lage samme modden som beskrives i linken, slik at det ihvertfall ikke skjer igjen med systemet mitt! Ved nærmere inspeksjon av kontaktpunktene så ser jeg at +5V ikke er like "trange" som de andre. Det kan godt være at det kommer av måten jeg tar ut atx kontakten. Siden kabinettet mitt er ganske så overfylt så må jeg lirke den litt ut, gjerne ved å "bøye" den litt mot venstre (der hvor de meste svidde 5v'ene sitter) når den nesten er helt ute. Da har jeg noen nye spørsmål! 1. Hvordan kan jeg få ut 5V kontaktene fra selve ATX "plastikkhylsen", uten å ødelegge dem selvfølgelig. 2. Hva burde jeg bruke for å ta vekk okisderingen? 3. Siden de samme kontakene som sitter på HK også har oksidert, noen tips til hvordan jeg kan komme til dem og fjernet oksideringen der? Er det evt mulig å fjerne plastkontaken rundt? Hvis noen lurer på specsene mine så er det den pcen som er omhandlet først under min maskinvare i profilen. btw, noen ideér om hva 5V brukes til på mitt HK? EDIT: Er forresten ikke noen skader på kondensatorene. Endret 20. mai 2005 av schmelck Lenke til kommentar
rozon Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 1. Hvordan kan jeg få ut 5V kontaktene fra selve ATX "plastikkhylsen", uten å ødelegge dem selvfølgelig. Ødelegge er relativt. Kontakten har to mot-haker og er vanskelig å få ut. Teknikken er den samme som på kontaktene for 5.1/2" stasjonene -> inn med skrujern og bøy mothakene bort. Fikk det ikke til de 4 første gangene jeg prøvde. Tilslutt blei jeg forbanna og reiv hard nok. Da kom den ut like hel... 2. Hva burde jeg bruke for å ta vekk okisderingen? Fra plastikken eller kontaktene? Vinduspylerveske er vel det enkleste. Rødsprit, etc. 3. Siden de samme kontakene som sitter på HK også har oksidert, noen tips til hvordan jeg kan komme til dem og fjernet oksideringen der? Er det evt mulig å fjerne plastkontaken rundt? Jaiks. Tannbørste og rødsprit? btw, noen ideér om hva 5V brukes til på mitt HK? Tja, all elektronikk som ikke bruker 3.3V. PCI bus krever bl.a. 5V. Mye sannsynlig at endel hovedkort også gjør om 5V til andre spenninger. Vil tro IDE portene og kontrolleren til disse vil ha 5V. USB? Tja... Hva bruker IKKE 5V? Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 23. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2005 (endret) rozon: takk for dine kloke ord! Regnet med at det var såpass enkelt med ATX kontakten fra PSU, men HK er litt mer spennende ;-) Svært god idé med tannbørste, men hva synes du om å ta et sandpapir, rulle det til en bitteliten hylse, tre den ned og pusse ned stiftene som sitter fast i HK? Endret 23. mai 2005 av schmelck Lenke til kommentar
rozon Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Svært god idé med tannbørste, men hva synes du om å ta et sandpapir, rulle det til en bitteliten hylse, tre den ned og pusse ned stiftene som sitter fast i HK? Uhm. Har to argumenter mot det: 1) Det er et hekkan å få til 2) Sa du ikke kontaktene var romme fra før av? Vel, får du det til, og vasker bort alt støvet skulle det vel ikke si så mye. Du tar jo ut kontakten fra PSU og da kan du stramme den litt med en tang med det samme du har den tilgjengelig. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 (endret) På ditt AOpen AK79D nforce2 er det følgende last fra PSUs +5v : CPU (+12V) Harddisker +5v (og +12v) Optiske drev +5v (og +12v) Keyboard +5v Mus +5v Usb porter +5v Floppy +5v AGP slot +5v (+3.3v og +12v) PCI +5v Hovedkort også selvfølgelig med volt regulatorer og annet . Man får også kjøpt kontakt spray for elektronikk på boks . Problemet ditt vil dog ikke bli borte ved rens , da luft gapene i kontakene vil fremdeles være der og gi varmegang pånytt igjen . Beste vil være nye kontakter (både han/hun) . Vil nok anta at det høye antallet harddisker også har bidratt til/forsterket problemet . Endret 23. mai 2005 av syar2003 Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 25. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2005 rozon: vet du hva, jeg tror jeg får for rødsprit og tannbørste jeg ;-) Har aldri gjort noe slikt før, regner med at det bare er å dyppe tannbørsten i rødspriten, børste, tørke, voilá (?)... syar2003: Selv om jeg kobler alt til den ene PSUen så er det ikke noe problem med +5V målt med multimeter, trekkker ikke mer enn rett oppunder 400W (skal jo takle 480W) ved absolutt maks load (alle disker kjører speedtest eller kopierer filer og hl2 på maks grafikk). Som nevnt så har altså en eller muligens to av hylsene i kontaken fra PSU blitt videre/løsere, det er hovedsaklig disse som har fått størst "skade". Det tok en god stund før dette ble et merkbart problem (6mnd+), men synes du at jeg burde prøve på +5V modden jeg linket til over? Vil kontaksprayen være et bedre valg for å rense HK, hvor får man tak i det, clas ohlson? Hvor får man kjøpt nye kontakter som vil passe? Hadde i utgangspunktet tenkt å rense dem+prøve å få strammet dem litt, men hvis det går ann å kjøpe nye vil dette helt klart være best. Tusen takk for alle svar, dette er gull verdt! :-) Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Du kan jo ringe ELFA . Iallefall 20 pins ATX main power supply kontaktene heter : Molex 39-29-9202 , Molex 39-01-2200 Disse er hhv hovedkortets monterte connector og PSUens connector . Når det gjelder strømforbruk og disker er det noe flere ikke er klar over . Eksempelvis oppgir HD produsentene tall som f.eks seek/write +5v:4w +12v:9w ~ 13w . Det de ikke oppgir er spinup forbruk . De få jeg har observert opplyste tall for dette ligger noe imellom dobbelt og trippelt av de ordinære tallene som er oppgitt. Så en samsung spinpoint 7200rpm var oppgitt til 27w spinup forbruk av +12v . Vanlig bruk lå på 7.5w - 9.5w avhengig av idle/write/seek osv. (bare noe man bør være obs på hvis man har mange disker) Det er vel greit å prøve modden du nevnte . Dog for å unngå at det fremdeles er "luft" eller dårlig kontakt i rundpluggen hele veien rundt den kan det jo være en ide å prøve fortinne den etter å ha vippet den ut av molexen. (slik at du får jevnet ut ujevnheter og får den bittelitt "tightere" ) På jobben har vi brukt noe som heter KONTAKT til kretskort og kontakter . Mener det var fra chemtronics . Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 14. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2005 (endret) syar2003: Var på ELFA idag og fikk ihevrtfall tak i riktig spray som jeg skal prøve etterpå, MEN han kunne ikke finne kontakten, viste han t.o.m posten din, men han mener at de ikke har dem! Hvor kan man skaffe det da? Har vurdert å ta en ATX kontakten fra en gammel PSU og klippe av ledningene for så å bruke "sukkerbiter" for å feste de til den nye PSUen, hva sier du til det? Blir jo litt jalla, men ser ut til at det er mitt eneste valg! EDIT: Har funnet ut at det dette skjedde fordi jeg spilte over mange timer flere dager i strekk, nå skal jeg kjøpe meg et bedre skjermkort som jeg skal ha i en annen PC, så dette vil nok ikke bli et problem lenger! Endret 14. juli 2005 av schmelck Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Hallo ! holder du på med det prosjektet enda ... hehe .. Sukkerbiter går nok fint det . Skulle vel også være mulig å få ut connectorene fra pluggen ved hjelp an pinsett eller tynn liten spisstang .For så å flytte de over til an ny atx kontakt . Folk gjør jo dette når de sleaver PSU kablene sine . Er vel litt pirkejobb men .... Alternativt kan man jo også bruke en slaktet PSU , lodde av kabler inne i den , så har du ett "nytt" kabelsett med ATX connectorer i enden du kan lodde på den andre . Vet desverre ikke om noen bedre kilde enn elfa . Synd arngren butikkene ikke er lengre , de pleide å ha mye smått og stort . Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 14. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2005 (endret) syar2003: Takk for svar! Prøvde å pirke litt, men tror jeg går for sukkerbiter, virkert faktisk enklere... Har ikke hatt tid til å gjøre dette før nå, så jeg har brukt to PSUer i mellomtiden, men nå skal PC'en min ENDELIG bli frisk igjen. Vil nok en gang få sagt tusen takk! EDIT: Oh, Arngren, husker jeg kjøpte spill-demo-disketter der, var rett ved skolen min... Endret 14. juli 2005 av schmelck Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Ville nok brukt rekkeklemmer jeg og (sukkerbiter) . Du kan jo skru fast en lang sukkerbit rekke på side veggen i kabinettet , så blir det en ryddig og fin skjøt . Savner arngren butikkene selv faktisk . Som hobby elektoniker var det alltid greit å ta seg en tur dit for å kjøpe div komponenter og slikt når man drev på med et prosjekt. Få tak i noe der og da liksom , blir alltid litt teit med dagens web handel av alt mulig . Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Dersom du vil ha litt "finere" skjøter kan du evt. avisolere, lodde sammen og isolere med krympestrømpe... ser litt bedre ut Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Enig. Klipp av den gamle ATX kontakten, avisoler ledningene og fortinn ledningene. Samme gjør du med en ny ATX kontakt. Clas ohlson selger f.eks ATX skjøt for 30 kr. Deretter fører du inn krympestrømpe på ledningene og lodder dem fort sammen. Når ledningen er fortinnet er det veldig enkelt å lodde sammen skikkelig. Deretter fører du krympestrømpen over loddepunktet og krymper den fast. Nå har du en profesjonell og holdbar løsning. Begynne med sukkerbiter og annet jall er ikke så lurt. Tåler ikke bevegelse og ledningen vil flise seg opp og ryke av. Krympestrømpe fungerer som strekkavlaster og isolering. Vær nøye med å kontrollere ATX kontakten denne gang. Alle hylsene skal ha samme diameter og gå stramt inn i kontakten. Går store strømmer og selv den minste overgangsmotstand kan føre til varmgang og brann. Lykke til =) Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 14. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2005 (endret) Hehe, ooops! Jeg knotet meg akkurat ferdig med sukkerbitene før jeg leste dere andres svar... Men det er da ikke noe i veien for å kunne gjøre det skikkelig ved en litt senere anledning! Men til alle dere som virkelig har peil, sitter nå med kontakt sprayen og kjører det på pinnen som sitter fast på HK, har prøvd å "vaske dem" med tannbørste, aluminiumsfolie rullet sammen til en liten "pinne", en av de hylsene som ble tilovers, men det ser ikke ut til å a noen særlig effekt! Det er jo svært trangt mellom plasten og pinnene på HK, noen tips om hvordan få børstet dem? EDIT: Noen som vet hvor jeg skal lodde for å få til +5V modden? Bilde av hk: Endret 14. juli 2005 av schmelck Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå