Gå til innhold

Skal kjøpe nye høyttalere/forsterker..

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe nye høyttalere, og en ny forsterker..

Jeg vil gjerne ha noen høyttalere som ser bra ut, er rimelige, og har fin og klar lyd..er dette muligens for mye forlangt?

Har føreløpig sett på disse; Link..de ser veldig pene ut, og koster ikke skjorta. Det jeg lurer på er om de er overprisa (har sett at hifiklubben har satt altfor høy pris på enkelte andre høyttalere), og om de faktisk låter bra. Produktbeskrivelsene på hifiklubben er vel ikke alltid like objektive, såvidt jeg har sett blir minst 90% av høyttalerne omtalt med "veldig bra lydkvalitet" e.l..jeg klarte ikke å finne noe info om disse på google, merkenavnet gir bare noen få treff (deriblant hifiklubben selv).

Jeg har ingen subwoofer, og vil helst unngå å kjøpe det, så det er en fordel om høyttalerne har bass nok til å fylle et middels stort rom med lyd uten sub.

Jeg skal også ha en forsterker, og vil helst ha en som passer de til høyttalerne du/dere anbefaler, uten at den koster altfor mye..vil helst holde kostnadene nede her. Jeg har vel kanskje en 5000 (+,-) til rådighet til sammen.

Et annet par jeg har sett på, er disse. De blir visst rost opp i skyene her (og får relativt gode skussmål i andre tester), men er de virkelig så bra som det virker som, i forhold til dyrere utstyr? Jeg vil ha best mulig høyttalere til lavest mulig pris, er dette det beste alternativet?

På forhånd takk for all hjelp..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vell di første har en cutoff på 85hz noe som jeg nesten vil kvalifisere som mellomtone

det andre settet var ok , det skal jo være briliante høytalere , sikkert værd en lytte test ;)

til forsterker for det trenger du ikke mye

hvist vi går for gale høytalerne vill dette være et umerket oppsett:

forforsterker

http://www.hifiklubben.com/no/produkter/st...rker.htm?id=128

efektforsterker

http://www.hifiklubben.com/no/produkter/st...rker.htm?id=135

forsterker kommer da på ca 3200 noe som er en meget hyggelig pris

hvist du da bruker resten på disse høytalerne:

http://www.hifiklubben.com/no/produkter/ho...ere.htm?id=4726

så har du et meget hyggelig anlegg

cdspiller , eventuelle stativ kommer i tilleg , on noe kabler trengs sikkert og

Lenke til kommentar

bare for å legge det til så vil ingen av disse to kunne produsere særlig bass til og fylle et rom, men det kommer jo litt an på hvilke krav du stiller.

jeg ville tatt en titt på disse, de ser utrolig lekre ut med sin sorte pianolakk finish og har en veldig fin lyd i mine ører. :)

de klarer også levere rimelig overbevisende bass iforhold til størrelsen, men det avhenger jo mye på forsterker da, som med alle andre høyttalere.

Lenke til kommentar
bare for å legge det til så vil ingen av disse to kunne produsere særlig bass til og fylle et rom, men det kommer jo litt an på hvilke krav du stiller.

jeg ville tatt en titt på disse, de ser utrolig lekre ut med sin sorte pianolakk finish og har en veldig fin lyd i mine ører. :)

de klarer også levere rimelig overbevisende bass iforhold til størrelsen, men det avhenger jo mye på forsterker da, som med alle andre høyttalere.

selvfølgelig levere ikke små elementer mye bass

kan jo kompe med en 8" active sub men ikke til dette budsjettet

Lenke til kommentar

nei men man kan få brukbar bass til og fylle et middelstort rom utav en god 6,5"

men dypbass vil man jo aldri få, da må man frem med de store elementene eller en sub som sagt.

kommer an på hva man krever som sagt.

Lenke til kommentar

Da har du ikke hørt mine høyttalere ;)

nei det kan vel sant sies at jeg ikke har så god erfaring med anlegg oppi den prisklassen jeg tipper du har. ;)

Var mer ment som en spøk. Jeg synes mange undervurderer hva et 6,5" element kan gjøre. Jeg har denne høyttaleren, og folk som er innom lurer på hvor jeg har gjemt suben. Det er forresten en ganske rimelig høyttaler, koster langt under 10k.

Lenke til kommentar

Var mer ment som en spøk. Jeg synes mange undervurderer hva et 6,5" element kan gjøre. Jeg har denne høyttaleren, og folk som er innom lurer på hvor jeg har gjemt suben. Det er forresten en ganske rimelig høyttaler, koster langt under 10k.

ja jeg er veldig enig med deg på det feltet, men noen vil jo bare ha brumle bass som river ned kjøkkeninnredninga når man ser film, så derfor la jeg til det med dypbass.

folk stiller så forskjellige krav til lyd, men selv så syns jeg 6,5" egentlig er den perfekte elementstørrelsen på en høyttaler. vil man ha dypere toner kjøper jeg heller en sub i tillegg.

men nå har jo forsterkeren enormt mye og si skal man kunne utnytte potensialet i høyttalerene. så ikke for og spore denne tråden for mye av, men hvilken forsterker har du? :)

Lenke til kommentar

nei det kan vel sant sies at jeg ikke har så god erfaring med anlegg oppi den prisklassen jeg tipper du har. ;)

er det sears 6" jeg ser ?? lignet veldig på norske doxa 8.1 sine høytalere

Lenke til kommentar

hva med Jamo E550 Bok ? gå til siba.no og sjekk ut prisen, 2390,-kr

NO22944.jpg

-3-veis bassreflekshøyttaler i stabilt trekabinett (MDF)

-Maks. utgangseffekt: 140 W

-Elektronisk beskyttelse mot overbelastning

-Neodymium Dome Tweeter gir en ren og nøytral lydgjengibelse av de høyeste frekvensene

-Meget lettdrevet all-roung-høyttaler som passer til alle typer musikk

-Avtakbart tøygitter

-Produsert i Danmark

Endret av Morten A
Lenke til kommentar

Mange som lurer på om jeg har subben på med høytalerene mine også ja..

De har bare 2 stk 6,5" pr høyttaler

Lenke til kommentar

Takker for alle svar så langt -- dere er veldig hjelpsomme

Jeg har fått et ganske godt tilbud på et par brukte Dali 104 høyttalere..de er vel ganske gamle (fra 90-tallet en gang), jeg er litt usikker på hvor bra de låter i forhold til de høyttalerne som blir foreslått her..noen som har noen erfaring/kunnskap om det?

Grunnen til at jeg skifter ut det nåværende anlegget mitt er at det er gammelt (4 stk tandberg høyttalere+fortsterker, riktignok fra 70-tallet). Da blir det litt rart å "oppgradere" hvis det jeg kjøper ikke er av nyere dato..men uansett er jo de disse 20 år nyere, så egentlig har det ikke noe særlig å si.

Jeg må si at både Dali concept 2 og audio pro v2 ser fristende ut, der prisen er det viktigste ankepunktet for dalien, mens black pearl har bedre bass, såvidt jeg skjønner. De skal sannsynligvis stå på stativ, litt utfra veggen, i et 4x3 meters rom...så jeg lurer litt på om det egentlig blir nødvendig å spytte inn de 1100 ekstra? Vil helst slippe, men jeg vet jeg kommer til å angre hvis ting ikke låter bra.

Jeg kan jo også nevne at høyttalerne utelukkende skal brukes til musikk.

På forhånd takk

Endret av Sondre^^
Lenke til kommentar

henger på her med å si at du bør kjøpe brukt, vil få vanvittig mye bedre lyd i forhold til investeringen..

www.audiophile.no

www.hifisentralen.no

www.avforum.no

www.audioforum.no

dette er alle seriøse bruktforum hvor det selges alt fra hummer til kanari av hi-fi utstyr i alle prisklasser...

jeg har selv kjøpt mesteparten av anlegget mitt brukt via disse forumet (bortsett fra dvd-opptakeren), og en uskreven regel innen brukt hi-fi er halv pris av nypris

så det sier seg nesten selv hvis du har en budsjett på ca. 10k, kan du får deg et anlegg som er vesentlig mye bedre som kanskje har kostet 20k eller kanskje mer......

Endret av mokkel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...