Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke startet maskinen.l (Skrur seg av selv)

Anbefalte innlegg

Hvis du fikk en virus beskjed før det skjedde sier det seg NESTEN selv at det er software feil på maskinen. Det logiske å gjøre ville jo være å formatere, eller feks å ta din system disk å sette den i et ekstern harddisk kabinett, og koble den til en pc via USB for å så ta virus scan på den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Høres skikkelig ut som om det enten er Blaster, HDD/RAM-feil eller at CPU/RAM er overopphetet.

Fire ting å prøve:

1. Åpne kabinettet, sett en bordvidte eller noe tilsvarende til å blåse rett inn, selv om det ikke kjennes ut som om det er varmt i kabinettet kan fortsatt CPU/RAM være varm.

2. Last ned og kjør MemTest86 (Her)

3. Finn et eller annet DOS-Harddisk diagnoseprogram, og se etter feil. (ScanDisk?)

4. Se rundt på nettet om det finnes en DOS removal tool for Blaster.

Hvis ingen av disse hjelper så vet jeg ikke...

Jeg quoter meg selv, har du prøvd dette?

Lenke til kommentar
Høres skikkelig ut som om det enten er Blaster, HDD/RAM-feil eller at CPU/RAM er overopphetet.

Fire ting å prøve:

1. Åpne kabinettet, sett en bordvidte eller noe tilsvarende til å blåse rett inn, selv om det ikke kjennes ut som om det er varmt i kabinettet kan fortsatt CPU/RAM være varm.

2. Last ned og kjør MemTest86 (Her)

3. Finn et eller annet DOS-Harddisk diagnoseprogram, og se etter feil. (ScanDisk?)

4. Se rundt på nettet om det finnes en DOS removal tool for Blaster.

Hvis ingen av disse hjelper så vet jeg ikke...

Jeg quoter meg selv, har du prøvd dette?

Har prøvd vifte, men programmer får jeg ikke kjørt, siden jeg aldri kommer helt inn å skrivebordet.

Tipper egentlig at jeg har fått virus på den ene harddisken min. Går det ann å fjerne viruset på en måte uten å slette alt annet?

Lenke til kommentar

Alle programmene jeg har foreslått er programmer som starter opp i DOS..

Altså trenger du ikke å komme inn på skrivebordet, eller inn i Windows is det hele tatt. Du bare setter inn en diskett med programmet når du starter maskinen og kjører programmet fra den. :)

Hvis programmet ikke starter så må du stille inn i BIOS sånn at "First Boot Device" eller noe sånt står som "Floppy"...

Du kan prøve dette i windows:

Restoring Internet connectivity and preventing the computer from shutting down

In many cases, on both Windows 2000 and XP, changing the settings for the Remote Call Procedure (RPC) service may allow you to connect to the Internet to obtain downloads, and will stop the computer from shutting down.

1. Click Start > Run. (The Run dialog box appears.)

2. Type:

SERVICES.MSC /S

in the open line, and then click OK. (The Services window opens.)

3. In the right pane, locate the Remote Procedure Call (RPC) service.

CAUTION: A service named Remote Procedure Call (RPC) Locator exists. Do not confuse the two.

4. Right-click the Remote Procedure Call (RPC) service, and then click Properties.

5. Click the Recovery tab.

6. Using the drop-down lists, change First failure, Second failure, and Subsequent failures to "Restart the Service."

7. Click Apply, and then click OK.

CAUTION: Make sure that you change these settings back once you have removed the worm.

Hvis det ikke går så prøv dette for å starte MSBlasterfjerningsprogrammet (:p) i DOS (Altså før Windows starter)

1. Lag en oppstartdiskett for MS-DOS (Høyreklikk på diskettstasjonen din med en diskett i og velg formater. Sett hake i "Oppstartsdiskett for MS-DOS")

2. Kopier filen FixBlast.exe (Er lagt ved dette innlegget) inn på disketten.

3. Reboot og pass på at BIOS er stilt inn sånn at "First Boot Device" eller noe sånt står som "Floppy"...

4. Maskinen vil da starte opp fra DOS.

5. Skriv inn a:\FixBlast.exe og trykk enter.

PPS: Jeg TROR dette programmet funker i DOS, men jeg er ikke sikker. Prøv...

Hvis ingen av disse hjelper, så har du ikke MSBlaster. Prøv da de andre tingene jeg foreslo...

Memtest86 (Sjekker minnet for feil.)

Et program for å undersøke harddisken din fra DOS... Har ikke funnet noen ennå...

Hvis ikke noe av dette hjelper eller finner noe feil, så må det nesten være en hardware feil. (CPU, PSU, Hovedkort, Kjøling?)

Lykke til

Jon

FixBlast.zip

Endret av Jonhoo
Lenke til kommentar

for og sjekke om det er software kan du prøve dette:

1.koble ut Harddisken(e)

2.Laste ned knopix (OS som du kan kjøre fra en CD)

3.Brenn det på en CD

4.Sett i CD'en

5.Sett CDrom'en til "first boot devise"

6.Sjekk om den skrur seg av.

Det med at lyset ikke skrur seg av kan bety at det skjer en kortsluttnig et sted i PC'en. brøv det som står over du :)

Endret av MagE
Lenke til kommentar

Tomat-Ulf: jeg har nøyaktig det samme problemet! Jeg fikk det tilogmed på samme dag som deg. Har slitt med å finne løsning på det lenge nå, og begynner å bli ganske frustrert. :mad: Eneste som er annerledes hos meg er at jeg kunne kjøre windows i safe mode uten at den slo seg av.

Dvs.. jeg kunne.. nå får jeg ikke starta windows en gang. Den låser seg i DOS når det står "verifying DMI pool data".. noen som kan fortelle meg hva det betyr? det skjedde iallefall etter at jeg kobla ut C: disken og prøvde å installere win2000 på D:, men under setup så slo den seg av igjen..

Har iallefall funnet ut noe. :hmm: Den slår seg ikke av før windows i en eller annen form (enten det er setup eller ei) blir startet. Så jeg er overbevist at det er noe software feil. Sikkert det blaster viruset..

Hvis du finner løsningen på problemet så si vil jeg vite om det. Begynner å bli småsprø :no:

Johnhoo: fikk ikke kjørt fixblaster.exe jeg. Sto at det ikke kunne kjøres i DOS...

Lenke til kommentar

Det pleier å gå en 1-3 min etter at windows er igang før den slår seg av. Men nå kommer jeg ikke lengre enn "Verifying DMI Pool Data" i DOS, så låser det seg...

Det er også slik at jo lengre PCen har vært slått av, jo lengre tid har du på deg før den slår seg av igjen. men neppe lenger enn til ca. 5 min.

Lenke til kommentar

Fant en bootable LinuxDistro med BitDefender som du kan kjøre for å fjerne virus fra en Windowspartisjon:

http://www.bitdefender.com/bd/site/products.php?p_id=40

Prøv den... Du booter rett fra CDen :)

Maskinen min nekter å boote iblandt hvis dne har vært på lenge og jeg rebooter, er da bare å la den stå noen minutter og så prøve på nytt...:p

Lykke til :)

Endret av Jonhoo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...