Gå til innhold

Turbulens i vannet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

Anders Leipsland skrev (2002-07-19 19:29):

Å lage en testbenk er rett og slett unødvendig.

for gud og hvermann ja, men ikke for overklokking.no som stadigvekk driver å tester kjøleribber og vannblokker :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-21 01:00, coRnflEks skrev:

Hva med å lage en vannblokk som er basert på denne kjøleribben fra Swiftech?(linken) Mye overflate! Må selvsagt innkapsles, da.

Det har blitt gjort. Kanskje ikke med akkurat den ribben, men med andre. Det funker sånn halvgodt. Problemet er og få vannet til og ha en god sirkulasjon over hele ribben. Det er lett og få dødsoner, hvor vannet ikke blir skiftet ut fort nok. Hvis jeg skal tippe, så hadde du fått bedre resultater hvis du hadde kappet pinnene ned til 8 mm, og så innkapslet den.

Lenke til kommentar

Angående *en* setnings teorien...

Svart blir varmere fordi svart farge absorberer alle fargene (sollys inneholder alle farger) dermed blir lysenergien fra alle fargenyansene absorbert: mer energi mer varme! hvit reflekterer alt lyset...

Flisespikkeri er bra!!!

Fortsett med pirkete teknisk arbeid Gutta!!!

Men er det Lys I Køleblokka??????

NEI.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-21 20:45, evenrognlid skrev:

Svart blir varmere fordi svart farge absorberer alle fargene (sollys inneholder alle farger) dermed blir lysenergien fra alle fargenyansene absorbert: mer energi mer varme! hvit reflekterer alt lyset...

Flisespikkeri er bra!!!

NEI.

Yeppppp :razz:: - trodde alle hadde det. Hvis ikke, - bygg inn belysning da, - så får'u kjølinga til å virke bedre :lol: :lol: :lol:

Lenke til kommentar

Quote:

Flisespikkeri er bra!!!

NEI.

Hva er lys fornoe ? Er IR-lys, lys ? kan du se IR-lys ? :D

IR-lys er langbølget varmestråling. Alt lys er elektromagnetisk stråling.. Har du en varmestråleovn, så kan du bli varm på håndflaten har du den 2 meter unna.. dette er elektromagnetiske bølger og energien blir absorbert i hoden din og du føler det som varme. Kan du se denne strålingen/langbølgede lyset ? nei ikke med menneskeøyne, da må du bruke et kamera.

Med forsert luftkjøling så vil denne varmestrålingen bli absorbert av luften, mer luft, jo kaldere. ( til en grense selvsagt )

Lenke til kommentar

Quote:

Hondaen skrev (2002-07-21 22:54):

Quote:

Hva er lys fornoe ? Er IR-lys, lys ? kan du se IR-lys ?
:grin:

IR-lys er langbølget varmestråling. Alt lys er elektromagnetisk stråling.. Har du en varmestråleovn, så kan du bli varm på håndflaten har du den 2 meter unna.. dette er elektromagnetiske bølger og energien blir absorbert i hoden din og du føler det som varme. Kan du se denne strålingen/langbølgede lyset ? nei ikke med menneskeøyne, da må du bruke et kamera.

Han er inne på noe vesentlig Hondaen. Poenget er jo at svart er svart fordi de absorberer allt lyset innen det synlige spekteret. Hvorvidt det absorberer frekvenser utenfor det synlige spekteret kan man jo ikke se på fargen. Det har vel mer med andre molekylære egenskaper å gjøre.

Lenke til kommentar

Greia er at det er ikke nok lys i blokka til at fagen kan ha noe å si!

Det honda sier er omvendt! svart aborbrer ikke

ikke-energi! Hadde svart absorbert kulde ville det jo vært en ide, fordi da ville den mørke bløkka absorbert kulden, men fordi kulde er mangel på varmeenergi kan den ikke absorberes!!!

Dere net at dette ikke er flisespikkeri det er atomspikkerier!

Lenke til kommentar

Vel, kaster meg inn i diskusjonen, om enn i seneste laget?

Og er imponert over den viten og de teoriene som legges frem, men hva / hvem som synes riktigst skal jeg ikke bedømme, det har jeg slett ikke forutsetninger til. Jeg tenker først og fremst på det opprinnelige temaet; turbulens i vannet.

Og vil trekke frem teorien i innlegget til classic, som jeg for min del finner ganske riktig, bortsett fra at det ikke er snakk om et "mini-lag" med oksygen!

"Mini-laget" består derimot av tilnærmet stillestående vann, i den forstand som at gjennomstrømningen i et hvert "system" alltid vil være høyest i senter av luft / væskestrømmen, for deretter å avta jo nærmere "veggen" man kommer. Og faktum er, at jo glattere / jevnere veggen er, jo mindre blir "laget" av i vårt tilfelle, stillestående vann!

En "turbulent" vannstrøm vil i noen grad kunne påvirke denne situasjonen, ved at vannstrømmen ikke er laminær, og vil derfor i sterkere grad påvirke dette laget. Resultatet er at laget settes i bevegelse, og dermed oppnår man en bedre "utskiftning" av vannet i laget, som i sin tur vil kunne forbedre kjølingen. Dette er imidlertid betinget av flere forhold, både utforming, vannhastighet og kanalstørrelse vil kunne påvirke dette.

Som man sikkert skjønner, så er konstruksjonen av en optimal vannblokk faktisk mer komplisért enn de fleste er klar over, og den "beste" vannblokka har fortsatt tilgode å se dagens lys! Jeg vil nå i allefall påstå det.

For egen del lager jeg gjerne mine vannblokker etter "turbulensprinsippet", ikke minst på grunn av min egen oppfatning og erfaring omkring nærliggende forhold omkring luft / væskestrømning i lignende situasjoner.

Men skal ikke dermed påstå at jeg har rett, men har som sagt en viss bakgrunn for å uttale meg.

Tygg litt på det, i allefall! :wink:

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-07-23 11:40 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-23 00:52, evenrognlid skrev:

Greia er at det er ikke nok lys i blokka til at fagen kan ha noe å si!

Det honda sier er omvendt! svart aborbrer ikke

ikke-energi! Hadde svart absorbert kulde ville det jo vært en ide, fordi da ville den mørke bløkka absorbert kulden, men fordi kulde er mangel på varmeenergi kan den ikke absorberes!!!

Dere net at dette ikke er flisespikkeri det er atomspikkerier!

No shit sherlock..

Skal vi spikke enda mer, så er det ingenting i fysikken som heter kulde, for temperaturer over det det absolutte nullpunkt, defineres som varme.

La meg presisere: En sort matt overflate er den beste overflaten til å absorbere OG sende ut varmestråling. Det innebærer langbølget infrarødt lys som vi mennesker ikke kan se. Hvilken overflate ville du hatt på en en kjøleblokk da? En knall hvit eller en sort matt en ? :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...