7volt Skrevet 14. juli 2002 Del Skrevet 14. juli 2002 Har tenkt å lage vannblokk selv, og har lest artikler om vannkjøling her på overklokking.no. Jeg forsto at det var lurt å få turbulens i vannet i vannblokken... Hvorfor? Og hvordan oppnår man denne effekten? Lenke til kommentar
xthal Skrevet 14. juli 2002 Del Skrevet 14. juli 2002 for å få turbulens hjelper det en del med ujevnheter Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 14. juli 2002 Del Skrevet 14. juli 2002 Quote: Den 2002-07-14 21:49, 7volt skrev:Har tenkt å lage vannblokk selv, og har lest artikler om vannkjøling her på overklokking.no. Jeg forsto at det var lurt å få turbulens i vannet i vannblokken... Hvorfor? Og hvordan oppnår man denne effekten? Turbulens er en fordel ettersom mer av vannet vil være i direkte kontakt med vannblokka og dermed får du bedre varmeoverførsel fra blokka til vannet. Turbulens skaper du ved å noe i blokka som gjør at vannet ikke kan gå i en fin bane som i slangene. Om du ser på bildet under (som er bunnen i ei swiftech blokk) ser du at de har lagd en ujenv overflate for å skape turbulens: Lenke til kommentar
realace Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 Hei! Hvor i all verden har dere fått forklart at turbulens er god ting? Dette faller på sin egen urimelighet Vann leder varme 2,5 ganger bedre enn luft? Turbulens er at du pisker inn luft i vannet Altså... Du tar bort den 100% gode ledende egenskapen til vannet for at du skal stjele "20%" av disse og erstatte den med dårlig ledende luften. Kan noen forklare meg logikken med dette? Jeg driver å lage en kjøler etter noen prinsipper jeg lærte i forsøkslabriatoret til G.E.Hydro. Som faktisk er en av de fremste teknologisk sett. Der laget vi noen prototyper på rør som hadde til hensikt å fjærne turbulens for å øke kjøle effekten.. Hvordan bør den være? Ett kretsløp, slakke svinger, polert og en spesiell løsning i svingene ) Hva får du? Mindre motstand, bedre kontaktflate til vannet som leder 2,5 ganger bedre enn luft, bedre sirkulasjon og ikke minst lavere temperatur. Kjøleren jeg lager nå etter G.E.Hydro's spesifikasjoner tok med 3 timer i fresen... og 2 dager med justertinger med vann kanalene. Jeg lager denne i aluminium for vekten sin grunn og ikke kobber for jeg tror ikke det er mye å hente på det. Har egentlig vært morsomt å laget en turbulensutgave å testet de mot hverandre når den blir ferdig Mvh Realace Lenke til kommentar
Xell Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 Quote: realace skrev (2002-07-16 13:56):Hei!Dette faller på sin egen urimelighetVann leder varme 2,5 ganger bedre enn luft?Turbulens er at du pisker inn luft i vannetMvh Realace for at turbulensen skal kunne piske luft inn i vannet må det være luft i næreheten av der turbulensen opstår og det er det ikke i vannblokka. dersom man hadde skapt turbulens i vanntanken hadde blitt pisket vann inn som hadde blitt sugd opp av pumpa og fort videre til vannblokka. Men siden turbulensen kun genereres i vannblokka trekker dette ikke med seg de ulempene du nevner, men har alle de fordele som er nevnt i tidligere poster. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 Quote: Den 2002-07-16 13:56, realace skrev:Hvor i all verden har dere fått forklart at turbulens er god ting? tja, det står på omtrent alle sidene som omhamdler overklokking da :smile: som MP sier "Ujevn overflate på vannsiden gir turbulente strømninger som forbedrer varmeovergangen fra kobber til vann." btw så er http://www.overclockers.com/articles223/ og http://www.overclockers.com/articles511/ fine å lese :smile: Lenke til kommentar
realace Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 Pumpene klarer utmerket å finne luft å sende det ut i kretsløpet. Men noik om dette.. Hvorfor skal du ha turbulens da? for å få mest kontakt fra vann til kjøler? Hvorfor kan du ikke lage større kanaler f.eks? Hva får du med turbulens? jo du får motstand. Med motstand synker gjennomstrømingen.. Men en pumpe som står å puffer ekstra siden du har en Turbulerns, vil ha en tendens til å pakke inn bobler i luftstrømmen.. lukket eller ikke lukket system. Konklusjonen på de fleste tester jeg har sett er - Størst mulig overfalte - Stor gjennomstrøming - Store kjølere - lavt trykk med jevn strøm - stor vanntank Slik jeg ser det er det bare pluss med mest mulig glatt oveflate. Fremst vil jeg nevne at trykkbehovet blir mindre så det blir sikkrere mot at noen slanger skal hoppe av. Pumpene jobber lettere derav mindre varmetilførsel i vannet.. mye av varmen pumpen lager tilføres vannet. Og til en viss sikkert ikke målbar grad tilfører friksjon vannet varme. Ru overflate blir bedre kontaktflate? javel.. hvorfor tar dere ikke å sandblåser kontaktflaten mot cpu'en oxo.. og fyller dette med artic? da blir det jo mest mulig overflate og kontaktflate for å sette det på spissen Mvh Realace Lenke til kommentar
TORbear Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 Jeg beklager Realace, men jeg trur at du ikke helt henger med, tenk på det du selv sier, hvis vannet skulle ha strømmet gjennom en blokk uten noen motstand og uten noe turbulens da vil vannet ha mye mindre kontakt med blokken og dermed ta opp mindre varme, litt turbulens er bra på den måten at vannet blir mere "sirkulert" i vanngangene og får dermed mer kontakt med blokken og tar opp mer varme. Litt turbulens bør ikke nødvendigvis bety en enorm motstand. Mvh TORbear Lenke til kommentar
maggen Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 Quote: Ru overflate blir bedre kontaktflate? javel.. hvorfor tar dere ikke å sandblåser kontaktflaten mot cpu'en oxo.. og fyller dette med artic? da blir det jo mest mulig overflate og kontaktflate for å sette det på spissen Poenget med vannkjøling er å få transportert varmen fra kjøleblokken over til vannet. Derfor har den små buler i overflaten, likt det man ser på en passiv kjøleribbe uten vifte, der det er høye tynne ribber som luften kan strømme gjennom. mvh Magnus [ Denne Melding var redigert av: magGen på 2002-07-16 17:42 ] Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 Endelig internett igjen, men mobilnettet er nede :sad: Fiberkabelen i en innsjø hadde ivst ryki og alt data og mobilsamband datt ut, til og med nødnr fungerte ikke på mobiltelefon. nok om det, over til emnet. Noe skummet jeg bare igjenom dette, men har sett at det er lurt og bruke tynn bunn soim mulig. Vis du kjøper deg en 1mm tykk kobberplate og bruker den som bunn skal vist resultatet bli bra. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 Quote: Den 2002-07-16 17:18, realace skrev:Hvorfor skal du ha turbulens da? Det er allerede forklart og jeg har vist at Swiftech gjør det, Koolance vil også har turbulens: og DangerDen har også fått litt ujevnheter i nyeste CPU blokk Quote: for å få mest kontakt fra vann til kjøler? Hvorfor kan du ikke lage større kanaler f.eks? jeg har aldri påstått at store kanaler en en ulempe. Quote: jo du får motstand. Med motstand synker gjennomstrømingen.. Quote: Pumpene jobber lettere derav mindre varmetilførsel i vannet.. Den ekstra motstanden og den reduserte gjennomstrømmningen dette fører til er en mindre ulempe enn turbulensen er en fordel :smile: Samme gjelder ekstra varme fra pumpa. Lenke til kommentar
classic Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 Grunnen til at turbulens hjelper, er at det alltid vil være et "mini" lag med oksygen nærmest mot blokka og slangene, alltid et lag mellom vannet og flatene det renner gjennom. Turbulensen fjerner ikke dette laget, men vannet trenger litt igjennom og kommer nærmere varmen. Husker jeg leste en lang artikkel om dette, men det er lenge siden. Sånn allikevel, kan jeg jo tenke meg at turbulensen gjør at alt vannet blandes godt og får lik varme. Hvis det var veldig rolig, vil det varme stige opp. hehe... er det noen ulempe igrunnen?.... jaja.. Forresten, når han sier at han lagde den kjøletingen sin i aluminium pga. vekt, men... han TROR ikke at kobber leder varmen noe særlig bedre uansett... da må jeg smile litt.... dewst _________________ Ravishing Grimness [ Denne Melding var redigert av: classic på 2002-07-16 18:12 ] Lenke til kommentar
enter Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 Jeg har ikke giddet å lese alt ovenfor, - men det har seg slik: 1. Om du har en plan flate, - har du en bestemt størrelse på din disponible overflate. Dersom du borer eller freser ut et hull eller en grop, får fordypningen totalt sett større overflate enn den destruerte flaten hadde. 2. Om man bearbeider hele overflaten på denne måten, slik at kun punkter er igjen av den originale overflaten, og man freser seg litt i dybden, -øker overflaten meget. 3. Vannblokka er ikke bare en forlengelse av vannrøret, - så det vil oppstå turbulens i den uansett. Det blir likevel flere turbulenser ved en bølgete eller gravert overflate. 4. Dersom overflater dessuten er ru, blir den ennå større. Jeg ville likevel hatt den blank, - ellers gror eller fortettes den ru overflaten av undervannbugs ? 5. ved turbulens eller undervannsstrømninger får ikke vannet passert den korteste vei gjennom vannblokka. "Den rette linje er den korteste vei mellom to punkter". - Så kan man trekke konklusjoner ut fra det. :wink: [ Denne Melding var redigert av: enter på 2002-07-16 18:27 ] Lenke til kommentar
realace Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 tja, det står på omtrent alle sidene som omhamdler overklokking da :smile: som MP sier "Ujevn overflate på vannsiden gir turbulente strømninger som forbedrer varmeovergangen fra kobber til vann." btw så er http://www.overclockers.com/articles223/ og http://www.overclockers.com/articles511/ fine å lese :smile: Tviler ikke på mannen er smart men tror han legger for mye vekt på for mye detaljer slik at noe han roter seg litt bort her og der.. aluminum alloy will perform much worse than pure aluminum Og dette gjelder ikke på kopper? Ren kopper får du ikke så de tallene i tekniske tabeller kan man ta med en klype salt. Kopper legeringe finnes det utrolig mye av og mange av disse er utrolig dårlige med tanke på termisk evne. Kopper blir for det meste produsert med tanke på go ledeevne og ikke varmefordeling. Mange har tatt i bruk "water wetter" som smører veggene og eliminerer fast limte molekyler. Denne diskusjonen er egentlig flisespikkeri. Du kan lage deg en turbulent blokk, men mange skal absolutt ha plexi på toppen som neste sikkert halverer kontaktflaten siden plexi ikke leder noe varme? Leste forøvrig en test mellom Danger den sin maze og en virkelig turbulent sak i samme str blokk. http://www.overclockers.com/tips321/ Bombe med tanke på ML sin fysikk på at en turbulent sak leder varme 150-500% bedre. kom ut..faktisk like varm? a turbulent flow can transfer as much as 150-500% more heat. synes ikke det henger på greip men det er vel for at jeg ikke har utdanning på NASA ) Mvh Realace [ Denne Melding var redigert av: realace på 2002-07-16 18:37 ] Lenke til kommentar
realace Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 Quote: Forresten, når han sier at han lagde den kjøletingen sin i aluminium pga. vekt, men... han TROR ikke at kobber leder varmen noe særlig bedre uansett... da må jeg smile litt.... dewst_________________Ravishing Grimness<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: classic på 2002-07-16 18:12 ]</font> Vel du kan vel smile, men legg merke til dette.. Aluminium er mye bedre på radierende varme overføring en kopper. Dette vil si at med min blokk i aluminium som er utformet som en ordinær luft kjølt blokk (d.v.s finner) i tilegg til å være vannkjølt også nytter av dette. Jeg har et abitkort som krever vifte kobblet til så jeg fant ut at jeg like greit kan kombinere dette. For evt. å hindre kondes hvis det måtte dukke opp + en sikkerthet hvis vannet skulle stoppe. Mvh Realace Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 Noe som irriterer meg grønnt er at DangerDen henger seg på "hypen" med topplokk i plast. Skulle tro at DangerDen maze3 skulle knuse maze2, men jeg forestiller meg at den overflaten maze3 taper på plastlokket gjør at maze2/3 mestrer omtrent like bra? (har ikke lest tester dog...) Finnes det noen (bortsett fra private) som lager skikkelige blokker blottet for "eyecatches" slik som plast n` shit, men som gjør alt det andre riktig? Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 Quote: Den 2002-07-16 19:01, DrErling skrev:Noe som irriterer meg grønnt er at DangerDen henger seg på "hypen" med topplokk i plast. Du får den med kobbertopp også :smile: Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 Det er jo bra! Har du forøvrig sett tester/synsinger om forskjellen mellom maze2, maze3/plast og maze3/kobber? jeg har allerede en fiesta radiator liggende å slenge... DrErling Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 Quote: Den 2002-07-16 20:09, DrErling skrev:Har du forøvrig sett tester/synsinger om forskjellen mellom maze2, maze3/plast og maze3/kobber? har ikke sett noe desverre :sad: Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 Turbulens i en vannblokk... Er ikke mye å hente på dette, flisespikkerei! skulle tro dere skulle lage en rakettmotor som gikk på flytende drivstoff.. HAHAHA 80 usle watt... Er ikke mye oppløst luft i et kjølesystem som har gått en stund, så antar at luft er neglisjerbart, da vil turbulens blande vannet bedre, that is; varmelag blir brutt. Fysikken sier at en mørk, matt upolert flate ha best egenskaper til å overføre varme. Ref: "University physics, Young & Freedman" Større areal inne i blokken vil også medføre at vannet lettere kan hente ut varme, sier seg selv igrunn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå