Gå til innhold

Kor mykje strøm bruker en pc?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den bruker 250 W

det vil si 250 * 60 KwH per time

250*60*24 KwH per dag blir det. Gang det med prisen du betaler per KwH, så har du hvor mye du betaler for å ha pcen på 24 timer i døgnet. Takk for meg.

Lenke til kommentar

Skal kverulere litt på det svaret ditt fal: at strømforsyningen har en en effekt på 250W betyr ikke at den nødvendigvis belaster nettet med det. Oppgitt effekt på strømforsyninger er ofte en peak-verdi som de fleste strømforsyninger ikke klarer levere over lengre tidsrom.

Men helt klart, det er lettest og regne med forsyningens maksimalverdi, selv om jeg ville ganget svaret du får på maksverdien med 0,7 som reduksjonsfaktor.

Lenke til kommentar

At en strømforsyning er spesifisert til 250W betyr at den kan avgi opptil 250W på sekundærsiden. Den vil trekke betydelig mer på primærsiden, støpselet, på grunn av tap. De beste strømfosryningene idag har en effektivitet på maks 80%. Men nærmere 70% vil være mer reellt.

Med en effektivitet på 70% vil en 250W strømforsyning kunne trekke maksimalt 357W. Så kommer faseforsyvning og kanskje også andre ting i tillegg.

Lenke til kommentar

Enten er det jeg som er helt på bærtur eller så tar fal alvorlig feil.

I følge hans regnestykke bruker pcen med 250w psu (som forøverig ikke peaker konstant) 360000kwh altså 360000000 watt timer. Hvis man deler det på 250 finner du ut hvor mange timer man kan ha pcen på før man har brukt 360000kwh.

Altså 1440000 timer, eller ca 164 år...

Jeg mener detteblir mer riktig:

vi deler 250 på (minimum) 2 får å finne ut hva pcen bruker i gjennomsnitt = 125w

så ganger vi dette med 24 får å finne ut hvor mange watt timer denne pcen bruker på en dag. Altså 3kwh på en dag.

Dette er sansynlig vis også alt for høyt. Tror 1.5kwh til 2kwh pr dag passer bedre.

Mulig jeg har tatt ekstremt feil her ett eller annent sted, i saåfall kan dere rette meg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...