Gå til innhold

compaq server med linux..

Anbefalte innlegg

Hei

Har fått tak i en compaq proliant 3000 pII 300 med 579...MB ram som jeg tenkte å installere linux på,

Mens jeg venter tenkte jeg at jeg skulle forbedre meg til ubuntu cd'ene kommer.

Er det noen problemer som jeg kommer til å støte på med tanke på drivere etc. eller er det bare tut og kjør ?

Har kun kjørt window på mine maskiner så det hadde vært fint om noen kunne styrt den berømte t-skjeen :p .

Tenkte jeg skulle ha serveren som ftp server ,har lest noen av innleggene her på forumet og har en finger på ProFTPD.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Last ned Slackware og lær deg Linux ;)

If you know Slackware, you know GNU/Linux. If you know Red Hat, you only know Red Hat. And if you know Ubuntu, you're just plain lazy ;)

Det anbefales på det sterkeste å eksperimentere med andre Unicer, f.eks *BSDene (Open/Net/FreeBSD), Solaris og eventuelt QNX.

Forøvrig, serveren var litt sterk for en så simpel ting som FTP. Vil den ha mye trafikk? Hvis ikke, kan du jo prøve å lære deg å bruke andre tjenester, f.eks Samba (printer- og fildeling i et heterogent nettverk (Macintosh, Windows, Unix) eller Apache.

Lenke til kommentar

Har ethernet kort i maskinen ,fikk også tak i noen scsi hdd på 18,1 og noen på 9,3 GB men det står nå 8 stk 4,1GB i maskinen.

Grunnen til at jeg valgte den linuxen er at jeg ikke har noen brenner som fungerer for øyeblikket og jeg fant den siden hvor man kunne sende etter cd fra usa.

skal bruke den som ftp server nå kun for å lære meg opp i linux , blir sikkert brukt til noe annet når jeg har lært meg opp.

har forøvrig mulighet til å sette inn et nr. 2 prosessor i maskinen , men da jeg prøvde fikk jeg feilmeldinger ( husker ikke hvilken) og tok kortet ut igjen.

"If you know Slackware, you know GNU/Linux. If you know Red Hat, you only know Red Hat. And if you know Ubuntu, you're just plain lazy"

ja jeg er kansje lat :whistle: .

Prøvde bare for morro skyld å legge inn xp i mangel av noe annet , fant ikke noen disker...... var meldingen jeg fikk.

det er på grunn av dette jeg ville forvisse meg om at linux var en mulighet på denne maskinen.

Endret av Ronny73
Lenke til kommentar

Er "dataguru" i venne kretsen (det sier jo litt) .

Alle har jo en favoritt når det gjelder hva man burde bruke , men jeg prøver meg på ubuntu.

Blir vel til at jeg kjøper meg en brenner og laster ned Intel x86 install iso filen via internet ( det er vel den jeg burde bruke på min maskin ? ) for det tar vel år og dag før jeg får tilsendt cd fra usa.

Er det noe annet mrsmt jeg kan bruke serveren til når jeg har fått installert linux på maskinen , annet enn ftp / mail ?

Lenke til kommentar

pass på å skrive "server" på bootprompten når du skal instalere. Da får du bare en minimum instalasjon. Resten kan du instalere seinere etter behov, det er veldig enkelt.

bare logg inn og skriv:

sudo apt-get install openssh-server, osv.

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...