Gå til innhold

PlayStation3 VS Xbox360


Anbefalte innlegg

Jeg tror nok MS også har en fordel med tanke på produksjons kostnader. Dem har utalt at prisen vil ligge på rundt $300, noe som vel vil si rundt 2500 NOK. Sony har vel bare sagt at høy pris ikke har noe særlig betydning på hvor bra/dårlig den vil selge, mao så lover det ikke godt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Virker mer og mer som om 360 faktisk vil være helt på høyde med PS3, om ikke en smule vassere. Leser stadig artikler som sier dette og ikke bare fra MS/ATI hold heller.

Du må bare poste linker til det du leser... :yes:

Men helst artikkler som er skrevet av en nøytral part.

Lenke til kommentar

Okey, her er mine oppfatinger av de tre konsollenes sterke og svake sider:

 

PS3

 

+meget sprek hardware (Ifølge sony)

+vill grafikk på fremvisninger, ikke in-game

+Stor gjeng med PS fanboys

+ støtter blu-ray (En stor fordel spør du meg)

-Krevende å lage spill

-overhypet av sony

-vi har enda ikke sett in-game i noen spill, bortsett fra en vann test

-enda ikke fått vite noe om online delen

-DYR

 

XBOX360

 

+Sprek hardware (Bedre enn PS3 i følge MS og omvendt fra Sony sin side)

+Betydelig lettere å lage spill på tre kjerner i motsetning til 8

+Pen grafikk på spill, vist in-game

+Billig

+Meget bra online del (Live)

-Tidlig lansering, kan føre til at den henger etter PS3 på Hw fronten

 

Nintendo Revelution

 

+Stor gjeng med fanboys

+ Mange kvalitetstitler (Mario, Zelda, Metroid Prime osv.)

+ Det peneste designet etter min mening

- Ikke HD støtte (Her føler jeg Nintendo har driti på leggen)

- Fortsatt "kun spillemaskin" instillingen

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Okey, her er mine oppfatinger av de tre konsollenes sterke og svake sider:

 

PS3

 

+meget sprek hardware (Ifølge sony)

+vill grafikk på fremvisninger, ikke in-game

+Stor gjeng med PS fanboys

+ støtter blu-ray (En stor fordel spør du meg)

-Krevende å lage spill

-overhypet av sony

-vi har enda ikke sett in-game i noen spill, bortsett fra en vann test

-enda ikke fått vite noe om online delen

-DYR

 

XBOX360

 

+Sprek hardware (Bedre enn PS3 i følge MS og omvendt fra Sony sin side)

+Betydelig lettere å lage spill på tre kjerner i motsetning til 8

+Pen grafikk på spill, vist in-game

+Billig

+Meget bra online del (Live)

-Tidlig lansering, kan føre til at den henger etter PS3 på Hw fronten

 

Nintendo Revelution

 

+Stor gjeng med fanboys

+ Mange kvalitetstitler (Mario, Zelda, Metroid Prime osv.)

+ Det peneste designet etter min mening

- Ikke HD støtte (Her føler jeg Nintendo har driti på leggen)

- Fortsatt "kun spillemaskin" instillingen

At XBox 360 er sprekere enn PS3 er bare tull. Greit nok har Xbox 360 tre kjerner, men den vil ifølge anandtech bare benytte seg av en av dem til spill. De to andre kjernene får andre oppgaver. Xbox'en vil nok være enklere å kode for av nettopp denne grunn. En av disse oppgavene blir ifølge anantech å pakke opp data fra dvd'en. Den har som kjennt bare 9 GB kapasitet og neste generasjons spill vil sannsynlig kreve en god del mer plass enn dagens spill, så løsningen er å pakke ned hele koden og pakke den opp etter behov.

 

Mener selv at Microsoft sannsynligvis har gjort en tabbe med å velge DVD-brenner. De binder opp mye prosessor kraft med å pakke opp data, som ellers kunne bli brukt til spill. De burde etter min mening valgt noe bedre. Ikke nødvendigvis Blueray, men HD-DVD er etter min mening et godt alternativ, siden microsoft da slipper royalties til sony. Men jeg skjønner Microsoft. De deler 1/3 av konsollmarkedet men Nintendo, men sony har resten. Microsoft MÅ kapre så mange kunder som mulig før sony kommer på banen. Får å kunne gjøre det må de være tidlig ute. Derav DVD-brenneren.

 

Men konsollkrigen kan være over før den får kommet skikkelig igang. Mener jeg leste et sted at XBox360 kun har 32bit fargedefinisjon, som sannsynligvis innebærer at de ikke støtter HDR. Dette vil i såfall kunne få fatale følger for Microsoft. PS3 har som kjennt 128 bit fargedefinisjon, det dobbelte av 7800GTX, og alle som har sett FarCry med HDR skrudd på, vil skjønne hva jeg mener her. Med HDR så FarCry helt utrolig bra ut. Skarpe lys blender deg og havet ser så innbydene ut, at du får lyst til å hoppe uti med en gang. Alt ser mer levende ut. Uten HDR vil XBOX360 spill se livløse ut, samme hvor varke de ellers måtte være.

 

Jeg er uansett overbevisst om at det vi har sett av prestasjoner fra begge sider, bare er barnemat å regne i forhold til hva de kan vise når utviklerne har fått litt tid på seg. Personlig tror jeg at PS3 på lang sikt vil trekke det lengste strået, men bare tiden vil vise hvem som vinner.

 

God sommer alle sammen :cool:

Lenke til kommentar

Krevende å lage spill til PS3 ? Dere har tydeligvis ikke fått med dere at Epic lagde en Unreal port til PS3 på knappe 3 måneder ? De ble imponert over hvor lett det var så tviler det er vanskeligere å lage spill til playstation .

 

Hvem har mest spill ? Xbox ? NOPE ! Det av god grunn !

Lenke til kommentar
Krevende å lage spill til PS3 ? Dere har tydeligvis ikke fått med dere at Epic lagde en Unreal port til PS3 på knappe 3 måneder ? De ble imponert over hvor lett det var så tviler det er vanskeligere å lage spill til playstation .

 

Hvem har mest spill ? Xbox ? NOPE ! Det av god grunn !

Av den grunn at PS2 kom ut før Xbox.

Og hvis det tar 3 mnd på PS3 tar det vel enda kortere tid hvis de skulle gjort det til X360.

Lenke til kommentar
Krevende å lage spill til PS3 ? Dere har tydeligvis ikke fått med dere at Epic lagde en Unreal port til PS3 på knappe 3 måneder ? De ble imponert over hvor lett det var så tviler det er vanskeligere å lage spill til playstation .

 

Hvem har mest spill ? Xbox ? NOPE ! Det av god grunn !

Av den grunn at PS2 kom ut før Xbox.

Og hvis det tar 3 mnd på PS3 tar det vel enda kortere tid hvis de skulle gjort det til X360.

På 3 måneder tviler eg stort på at vi hadde fått en top notch konvertering uansett, hadde nok bare blitt en meir eller mindre blek kopi og ingenting annet ;)

 

Skal ett spill konvereters skikkelig, så vil eg ha bedre grafikk om mulig, en håndfull xtra stæsj og muligheter. Og seff en bugfri opplevesle med gode kontroller :thumbup:

Lenke til kommentar

Fant denne saken på www.gamingforce.com forumet. Dato den ble postet er foreløpig ukjent :cool:

 

Here's some developer comments on the PS3/Xbox360 that are in the newest issue of Edge. Mark Rein's comments are particularly interesting.

 

Quote:

Mark Rein (Epic)

 

On PS3 UE3:

 

"It took less than a week to get the engine up and running, without rendering, with just wireframe rendering - out at Sony's office. The first couple of days the guys were just playing - we had no idea they would come home with a working engine. That surprised us because you know it has a new processor and all. And then once we got the kit it took a couple days to get it rendering, and maybe another week or two to make it fast and efficient and learn our way around it."

 

On PS3 dev kit:

 

"Any time we created any content it looked exactly the same on PC as it did on PS3. The only thing was, even though we had these ass-kicking Nvidia 6800 Ultra SLI systems, when we got the actual RSX card, even though it's not running anywhere near full speed, it was more than twice as fast as our SLI setup."

 

(over 2x SLI?!)

 

"It's a Cell processor and an RSX. Those are the main components of PS3. There are going to be other faster things than we had in the devkit. You've heard about their amazing memory bandwidth - this doesn't have any of that. The early kits are fast like that but they have Cell and RSX so it really is a perfect development station for PS3 and anything you run on it is only going to run a hell of a lot faster on final hardware, not slower - you're not going to get any surprises or lose any features."

 

On X360

 

"It (non final X360 kit) is about 30 percent right?

We think it's 25% [chuckles] That's why we weren't showing on a devkit. We told them there's no way we're showing our game on a devkit. We have UE3 running on devkits - that's how we got all these licensees - but... we think it's crazy. But we're not a launch title so we have a little extra time."

 

SN Systems (Middleware):

 

"The overall impression that we have with developers is that everyone perceives the PS3 to be slightly or significantly more powerful than 360. That's going to make quite a difference, since everyone's pushing high def so hard. High def means a lot more pixels being drawn, a lot more throughput, so that little bit more power PS3 has could be quite significant. But what you have to bear in mind is that peoples' perception of the PS3 is based on what they think they're going to be getting in devkits in probably a few months time rather than on what they have now. And also that the Xbox dev kits are not yet full speed either."

 

"Currently there are a lot more X360 dev kits out there than PS3, so the natural lead platform right now is Xbox. And if Microsoft can hang on to that, even if PS3 is more powerful, if games are converted from 360 to PS3, they're not going to be inclined to make the most of the PS3's power. But if PS3 devkit volume ramps up, and developers are comfortable enough working with it - there's a lot of "ifs'" in this! - but if they find it easy enough to work from, then they'll make it the lead platform and then that bit of power will make a real difference."

 

"If one machine is much easier to develop for than the other, it could have a significant advantage in early titles. Microsoft's earlier start may help it but it remains to be seen if that lead will last as developers take on more PS3 development. I don't think it's yet clear whether one of the next-gen machines will be easier to develop for than the other."

 

On Cell:

 

"Since these different parts (SPEs) can all access their own memory at full speed simultaneously, it should give the PS3 a significant performance advantage if you can program to take advantage of this. Just how big an advantage this really is remains to be seen, and will be down to good tools and clever programming by the game and middleware developers"

 

Andrew Richards of Codeplay (Middleware):

 

"The move from singlecore to multicore CPUs is going to be a major disruptive change. For launch titles, developers will just run the main C++ code on one core processor and try to farm out processor intensive work to other processors. This will work for a while, but not forever. It's too labour intensive and doesn't scale."

 

----------------------------------------------------------------------------------------------

 

Tror ikke det er så ille at første generasjons titlene til ps3 blir single core basert. Spesiellt når man ser dagens første side på ps3.ign.com hvor det står følgene: Sony har sikret seg EPIC, AGEIA PhysX og HAVOC physics engine. Spesiellt fordi AGEIA PhysX Dev. kittet er laget med god støtte for multicore prosessorer, noe som burde gjøre jobben med å kode for ps3 litt lettere. :thumbup:

Endret av teo72
Lenke til kommentar
jeg kommer til og kjøpe alle 3 men liker best 360.. :thumbup:  og du **** som sa at 360xboxen kom til og henge etter har ikke så rett.

 

 

takk.

Har ikke påstått at XBox360 kommer til å henge etter. Det er tross alt spillene som vil avgjøre om noen konsoll henger etter. Men skal man dømme ut fra det vi vet om hardware'en til begge maskinene samt de siste real-time demoene, ser det ut til å Xbox360 utviklerne vil måtte slite med å holde følge med PS3.

 

Nå som sony har skaffet til veie et skikkelig SDK (system development kit) som er laget for multicore prosessering, burde alt ligge til rette for at første generasjon PS3 tittler blir mye bedre enn tidligere antatt. Men husk at maskinene ikke er ute enda. Både Xbox360 og PS3 kan bli kraftigere enn de er nå.

 

Cell'en var opprinnelig laget for å kjøre på 4,6Ghz, men var nødt til å redusere hastigheten pga for mange feilproduserte brikker. Men etter at Sony overtok produksjonen fra IBM, så har feilprosenten blitt redusert. Om dette vil påvirke sluttproduktet PS3, får vi nok ikke vite enda. Tror at både Sony og Microsoft fremdeles holder en del kort tett til brystet.

 

Andrew Richards of Codeplay (som sitert i innlegget mitt ovenfor) tar feil når han påstår at alle 1'gen spill bare vil bruke hovedprosessoren og ingen av SPE'ene. Det ble bekreftet i går når Mobile Suit Gundam ble presentert under sony's sommermesse. Utviklerne sa ifølge ign at de kommer til å bruke alle 7 SPE'ene i det ferdige spillet (vet at det er (8 SPE'er, men den 8'ende er i reserve så den telles ikke vanligvis med). Mobile Suit Gundam var også den foreløpig første spillbare PS3 demoen. Den så foreløpig litt stusselig ut, men men brukte visstnok foreløpig bare hovedprossessoren (PPE) og ingen av SPE'ene. Les mer på PS3.IGN.COM

 

To tittler som vakte oppsikt under sommermessen til sony i går, var Resident Evil 5 og KOEI's Ni-Oh. Førstnevnte tittel var ifølge www.psinext.com en Real-time game trailer, og om det er tilfelle har vi mye og glede oss til. Traileren demonstrerte en meget imponerende grafikk, og det var tydelig at HDR ble brukt for den lyssettingen var helt utrolig. Link til traileren er her, og den anbefales på det varmeste: PS3.IGN.COM

 

Den andre tittelen KOEI's Ni-Oh ble stoppet og kameraet ble styrt manuellt rundt omkring omtrent som i Unreal Engine 3 demoen under E3. Det så også meget bra ut, men en polygon tetthtet per person i spillet på rundt 1,5 millioner polygoner ifølge ign. Linken til siden er: PS3.IGN.COM

Endret av teo72
Lenke til kommentar
jeg kommer til og kjøpe alle 3 men liker best 360.. :thumbup:  og du **** som sa at 360xboxen kom til og henge etter har ikke så rett.

 

 

takk.

Har ikke påstått at XBox360 kommer til å henge etter. Det er tross alt spillene som vil avgjøre om noen konsoll henger etter. Men skal man dømme ut fra det vi vet om hardware'en til begge maskinene samt de siste real-time demoene, ser det ut til å Xbox360 utviklerne vil måtte slite med å holde følge med PS3.

 

Nå som sony har skaffet til veie et skikkelig SDK (system development kit) som er laget for multicore prosessering, burde alt ligge til rette for at første generasjon PS3 tittler blir mye bedre enn tidligere antatt. Men husk at maskinene ikke er ute enda. Både Xbox360 og PS3 kan bli kraftigere enn de er nå.

 

Cell'en var opprinnelig laget for å kjøre på 4,6Ghz, men var nødt til å redusere hastigheten pga for mange feilproduserte brikker. Men etter at Sony overtok produksjonen fra IBM, så har feilprosenten blitt redusert. Om dette vil påvirke sluttproduktet PS3, får vi nok ikke vite enda. Tror at både Sony og Microsoft fremdeles holder en del kort tett til brystet.

 

Andrew Richards of Codeplay (som sitert i innlegget mitt ovenfor) tar feil når han påstår at alle 1'gen spill bare vil bruke hovedprosessoren og ingen av SPE'ene. Det ble bekreftet i går når Mobile Suit Gundam ble presentert under sony's sommermesse. Utviklerne sa ifølge ign at de kommer til å bruke alle 7 SPE'ene i det ferdige spillet (vet at det er (8 SPE'er, men den 8'ende er i reserve så den telles ikke vanligvis med). Mobile Suit Gundam var også den foreløpig første spillbare PS3 demoen. Den så foreløpig litt stusselig ut, men men brukte visstnok foreløpig bare hovedprossessoren (PPE) og ingen av SPE'ene. Les mer på PS3.IGN.COM

 

To tittler som vakte oppsikt under sommermessen til sony i går, var Resident Evil 5 og KOEI's Ni-Oh. Førstnevnte tittel var ifølge www.psinext.com en Real-time game trailer, og om det er tilfelle har vi mye og glede oss til. Traileren demonstrerte en meget imponerende grafikk, og det var tydelig at HDR ble brukt for den lyssettingen var helt utrolig. Link til traileren er her, og den anbefales på det varmeste: PS3.IGN.COM

 

Den andre tittelen KOEI's Ni-Oh ble stoppet og kameraet ble styrt manuellt rundt omkring omtrent som i Unreal Engine 3 demoen under E3. Det så også meget bra ut, men en polygon tetthtet per person i spillet på rundt 1,5 millioner polygoner ifølge ign. Linken til siden er: PS3.IGN.COM

Du vet at RE5 kommer til 360 også ?

 

Har sett alle disse demoene som ble vist og ble ikke altfor imponert egentlig. Så ihvertfall ingenting som så altfor bra ut.

 

Du burde kanskje lese denne lille artikkelen.

 

http://www.next-gen.biz/index.php?option=c...id=510&Itemid=2

Lenke til kommentar

Jada, jeg vet at Resident Evil 5 kommer til Xbox360 også. Har også sagt at jeg personlig tror at konsollene PS3 og Xbox360 vil følge hverandre en stund når det kommer til spillgrafikk. Men etter tror jeg forskjeller vil oppstå på grunn av at PS3 er krafigere.

 

Om spillutviklerne klarer å utnytte dette er det avgjørende spørsmålet. Multicore er vanskelig, men ikke umulig. PC'er er også på vei mot multicore. Tipper sony kommer til å gjøre alt i sin makt for å lette vanskelighetsgraden av multicore koding. De har satt sammen et meget imponerende SDK (system development kit), som allerede nå gjør multicore koding enklere. AGEIA PhysX er et godt eksempel på dette.

 

Men til syvende og sist er det opp til utviklerne å avgjøre hvilken maskin som gir den beste spillopplevelsen. Så lenge man har de beste spillene betyr det ingenting hvem som har den teknisk beste maskinen, og hvem som har det beste spillene vet ingen...enda...

Lenke til kommentar
Men skal man dømme ut fra det vi vet om hardware'en til begge maskinene samt de siste real-time demoene, ser det ut til å Xbox360 utviklerne vil måtte slite med å holde følge med PS3.

 

 

 

Hvilke "realtime" demoer er det du snakker om her ?

 

 

tIGEr4, som tror at Microsoft og ATI blir en uslåelig kombinasjon.

Lenke til kommentar

Når man tar et eks i f.eks xbox så er halo 2 flottere enn halo 1 på grafikk. Samme gjelder for splinter cell serien.

Hvorfor? Jeg regner med at det er fordi det tar tid å lære seg å optimalisere grafikken mest mulig. Hvor vanskelig blir ikke dette når man leser at det slites å forstå hvordan man skal lage spill som virker med 3 og ikke minst ps3's 8 kjerner.

Jeg tror at det kommer til å bli lettere å gjøre grafikken på xbox mer optimal siden det er mindre kjerner på den og derfor lettere å forstå.

Akkurat slik det er nå så tror jeg PS3 har større potensiale når det gjelder grafikk, hvis de klarer å utnytte teknologien. Det kan kanskje ta år, eller i beste fall mindre en et år.

Lenke til kommentar
At XBox 360 er sprekere enn PS3 er bare tull. Greit nok har Xbox 360 tre kjerner, men den vil ifølge anandtech bare benytte seg av en av dem til spill. De to andre kjernene får andre oppgaver. Xbox'en vil nok være enklere å kode for av nettopp denne grunn. En av disse oppgavene blir ifølge anantech å pakke opp data fra dvd'en. Den har som kjennt bare 9 GB kapasitet og neste generasjons spill vil sannsynlig kreve en god del mer plass enn dagens spill, så løsningen er å pakke ned hele koden og pakke den opp etter behov.

Har du en link til hvor Anandtech sier dette? Dette er uansett bare sprøyt.

 

Det er morsomt hvordan du kan påstå at PS3 er mer kraftig når spill utviklerene ikke ennå kan utale seg om det.

 

Fra din egen sistat:

Currently there are a lot more X360 dev kits out there than PS3, so the natural lead platform right now is Xbox. And if Microsoft can hang on to that, even if PS3 is more powerful, if games are converted from 360 to PS3, they're not going to be inclined to make the most of the PS3's power. But if PS3 devkit volume ramps up, and developers are comfortable enough working with it - there's a lot of "ifs'" in this! - but if they find it easy enough to work from, then they'll make it the lead platform and then that bit of power will make a real difference.
Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
At XBox 360 er sprekere enn PS3 er bare tull. Greit nok har Xbox 360 tre kjerner, men den vil ifølge anandtech bare benytte seg av en av dem til spill. De to andre kjernene får andre oppgaver. Xbox'en vil nok være enklere å kode for av nettopp denne grunn. En av disse oppgavene blir ifølge anantech å pakke opp data fra dvd'en. Den har som kjennt bare 9 GB kapasitet og neste generasjons spill vil sannsynlig kreve en god del mer plass enn dagens spill, så løsningen er å pakke ned hele koden og pakke den opp etter behov.

Har du en link til hvor Anandtech sier dette? Dette er uansett bare sprøyt.

 

Det er morsomt hvordan du kan påstå at PS3 er mer kraftig når spill utviklerene ikke ennå kan utale seg om det.

 

Fra din egen sistat:

Currently there are a lot more X360 dev kits out there than PS3, so the natural lead platform right now is Xbox. And if Microsoft can hang on to that, even if PS3 is more powerful, if games are converted from 360 to PS3, they're not going to be inclined to make the most of the PS3's power. But if PS3 devkit volume ramps up, and developers are comfortable enough working with it - there's a lot of "ifs'" in this! - but if they find it easy enough to work from, then they'll make it the lead platform and then that bit of power will make a real difference.

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2453&p=6

 

8'ende avsnitt. Dette sier: With Microsoft themselves telling us not to expect more than one or two threads of execution to be dedicated to game code, will the remaining two cores of the Xenon go unused for the first year or two of the Xbox 360’s existence? While the remaining cores won’t directly be used for game performance acceleration, they won’t remain idle - enter the Xbox 360’s helper threads.

 

mitt sitat var litt gammelt. Xbox360 hadde flest dev kits. Nå har sony sikret seg EPIC for SDK, Ageia PhysX SDK, Havok samt ProDG middleware tool (a game builder used for all systems, including the PS2, GameCube, DS, and PSP) fra SN Systems Limited. Så nå skulle denne ubalansen vært jevnet ut :D

 

www.xbox.com skriver at Xbox360 har en hastighet på 1 teraflop. her er linken:

http://www.xbox.com/en-US/xbox360/factsheet.htm

 

www.ign.com skriver at PS3 har en hastighet på 2 teraflop. Her er linken:

http://ps3.ign.com/articles/614/614682p1.html

 

Har forøvrig lest et annet sted at Xbox360 har en hastighet på 1,15 tflop, og PS3 en hastighet på 2,18 tflop, men fant ikke linken akkurat nå.

Endret av teo72
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...