Gå til innhold

Jeg stekte hovedkortet!


Anbefalte innlegg

Hei

 

I morges bestemte jeg meg for å sette inn en ekstra vifte i maskinen. Da tok jeg det jeg trodde var ledningen til viften, og satt det inn i "stikkontakten" til viften. Det viste seg at vifteledningen min hadde byttet seg med en av strømledningene til harddiskene, og maskinen fikk godt med strøm kjørt gjennom seg.

Så kommer spørsmålet:

 

Er det bare hovedkortet som er ødelagt, eller har jeg nettopp ødelagt utstyr for 16 000 kroner?

 

Frustrerende...

Endret av klevjer1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skikkelige strømforsyninger (sannsynligvis alt annet en q-tek) skal kutte strømmen lenge før det skjer noe skade ved kortslutning.

 

Har opplevd å kortslutte 12v med jord flere ganger, og det har aldri skjedd noe annet en at maskinen har slått seg av. Gikk fint å bare boote opp etterpå.

Lenke til kommentar

Har opplevd det samma selv sånn ca. Remonterte viftestyringa mi, etter å ha "sleevet" psu sånn delvis, og hadde da klippet av kontakter jeg ikke trengte bl.a. minidrevkontaktene, men ledningstumpene ble tydeligvis ikke teipet godt nok igjen og isolert, så når jeg hadde lagt kablene dit de skulle og startet opp datan gikk det ikke lang tid før den slo seg av igjen. Prøvde å starte den på nytt, den kom opp joda, men ingen vifter ville starte (alle vifter koblet til viftestyringa). Fant ut at teipen som jeg hadde satt på ene "bunten" med ledningstumper hadde løsna og kanskje ledningene hadde kommet borti kabinettet, og da kortsluttet elns. Heldigvis ble det ikke større skader enn en ødelagt viftestyring. Elektronikk kan være farlige greier det... huff

Lenke til kommentar

HAHAHAH denna tråden var stilig da =)

 

en kamerat av meg kom litt snufsende på skolen til mneg : her tommi her har du et hovedkort som har gått itl helvete... pc'n kortslutta sa han, og gikk...

 

jaja tenklte jeg og monterte kortet.. og funka det :D med CPU og hele ( jeg fikk med delene :p )

 

*glise mot datan sin* *klemme*

 

hihih :):)

Lenke til kommentar
HAHAHAH denna tråden var stilig da =)

 

en kamerat av meg kom litt snufsende på skolen til mneg : her tommi her har du et hovedkort som har gått itl helvete... pc'n kortslutta sa han, og gikk...

 

jaja tenklte jeg og monterte kortet.. og funka det :D med CPU og hele ( jeg fikk med delene :p )

 

*glise mot datan sin*  *klemme*

 

hihih :):)

Kameraten din bør skaffe seg nye venner.

 

Får håpe han fikk igjen utstyret sitt etter du fant ut at det virket.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...