Gå til innhold

Skype - Små, kjappe spørsmål vedrørende bruk.

Bone

Anbefalte innlegg

Hei!

Min mor skal flytte i disse tider. Hun har ADSL og nå nyss fått ny PC. Fra før har hun (også) ISDN innlagt. Dette vil hun kvitte seg med, da hun ikke trenger 2 linjer, og det er bare utgifter. Så står spørsmålet igjen om hun skal ha vanlig analog linje, eller ikke i hele tatt. Hun ringer litt, men ikke spesielt mye. Det blir til noen venner og familie (som har fast-telefon) og meg som er kun på mobil (og også Skype), noen andre av og til på mobil osv.. Kort sagt; Ingen storbruker!

Jeg har foreslått at hun kan kunne kutte ut all linje fra Telenor (bortsett fra ADSL'n, og de ekstra 60,- kronene de tar i mnd for at man ikke har linje ifra dem), og bruke Skype! Dette er hun åpen for, men jeg skulle sjekke litt nærmere for å finne om dette virkelig var noe å satse på.. Så... her er vi! :)

1) Kan man ringe TIL Skype, fra fast-telefon? Fra Mobil?

Jeg kikket på rates fra Skype sine sider, og kunne lese at å ringe til Norge koster 0,140 kroner til fasttelefon og 1,420 kroner til mobil.

2a) Er dette prisen FRA Norge, eller til Norge FRA et land som står som "default" i listen (jeg vet ikke / kunne ikke se om/hvor jeg kunne forandre dette). Dette er hva det koster å ringe TIL det landet, UANSETT hvor du ringer FRA?

2b) Dette er per minutt, ikke sant!?

2c) Er dette uansett selskap? Telenor, NetCom, Tele2, osv..

Norge er visst med i noe som Skype kaller for "SkypeOut Global Rate", som er en "billig pris" til utvalgte land som er definert som "populære". Prisen for dette skal være 1.7 Euro Cent! Hvis en Euro er ca 8, så blir det (8 / 1000 x 17) 0,136, som jo ikke er langt unna 0,140.. Og én Euro er vel i overkant av 8 kroner også!? Så da stemmer det vel.. Det står også at Danmark (samt mye av Europe og USA) er med.

3) Vil det da koste det samme uansett? Uansett hvor du ringer TIL / FRA, så lenge landet du ringer i fra, og det landet du ringer til er med i "SkypeOut Global Rate"?

4) Noen som vet hvilke priser Telenor (fasttelefon) opererer med? Husker ikke slikt jeg..

5) Har noen av dere erfaringer med Skype til bruk med fasttelefon? Er det pålitelig? Er du fornøyd? ..har lest at Skype kan sluke systemressurser, men det er tross alt min mor som skal bruke dette. Og hun spiller ikke, og i hver fall ikke når hun skal snakke i telefonen! :p

6) Finnes det andre (bedre!?) alternativer? Burde hun gå for noe som kaller for IP Telefoni? (Har selv ikke satt meg inn i dette enda..) Hva er det?

EDIT: Er det et fullgodt alternativ til vanlig fasttelefon (hvis man ser bort ifra at man "må" sitter med headset)..

Tusen takk for svar!! :w00t:

Endret av Bone
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1) Kan man ringe TIL Skype, fra fast-telefon? Fra Mobil?

Nei.

Det er duket for at man skal kunne gjøre dette, og det fungerer i mange land, men de har "tekniske problemer" akkurat i Norge (personlig tror jeg det har noe med problematikk ovenfor nødnummer, retningsnummer o.l.) men forhåpentligvis kan de fikse dette etter hvert.

2a) Er dette prisen FRA Norge, eller til Norge FRA et land som står som "default" i listen (jeg vet ikke / kunne ikke se om/hvor jeg kunne forandre dette). Dette er hva det koster å ringe TIL det landet, UANSETT hvor du ringer FRA?

2b) Dette er per minutt, ikke sant!?

koster TIL norge, uansett fra hvilket land man ringer (det være seg også om du ringer fra norge til norge)

ja, dette er pr. minutt.

3) Vil det da koste det samme uansett? Uansett hvor du ringer TIL / FRA, så lenge landet du ringer i fra, og det landet du ringer til er med i "SkypeOut Global Rate"?

Dette er jeg faktisk ikke sikker på, men om du sender de en mail, vil de helt sikkert svare deg.

Derimot kan jeg nevne at jeg ringte til USA og skravla i drøye 40-50minutter, uten at det kostet noe særlig, så du har nok rett..

5) Har noen av dere erfaringer med Skype til bruk med fasttelefon? Er det pålitelig? Er du fornøyd? ..har lest at Skype kan sluke systemressurser, men det er tross alt min mor som skal bruke dette. Og hun spiller ikke, og i hver fall ikke når hun skal snakke i telefonen! tongue.gif

DETTE derimot er veldig variabelt.. det virker som om skype har STOR innvirkning på hvor de du ringer til bor.

om jeg ringer til noen i oslo ommrådet, er det knallbra kvalitet (nesten bedre enn vanlig hustelefon)

derimot ringer jeg til min mor, som bor "på landet" sortofspeak, så hører jeg henne klart, mens hun omtrendt ikke hører noe av det jeg sier; altså håpløst..

og det eneste jeg klarer konkludere med, er at dette har med de dårlige telefonlinjene inn til min mor

Ang. systemressusjer virker det ikke som om skype tar noe særlig fra min maskin. prossessorbruken øker med 4-5% bare (P3 933, 512mb ram) og når man prater, varierer inn/uthastigheten på linja med ca. 8-12kBps.

6) Finnes det andre (bedre!?) alternativer? Burde hun gå for noe som kaller for IP Telefoni? (Har selv ikke satt meg inn i dette enda..) Hva er det?

EDIT: Er det et fullgodt alternativ til vanlig fasttelefon (hvis man ser bort ifra at man "må" sitter med headset)..

Oppsummerings sett, vil jeg vel si at skype sannsynligvis kommer til å bli veldig bra, så snart man får integrert det i mobil-telefoner og lignende, men slik det er i DAG, høres det ut som en ugunstig løsning for din mor; derav med hovedvekt på at ingen uten skype kan ringe henne.

IP Telefoni ellers kan være ett godt alternativ f.eks. ip24, telio e.l. men når hun faktisk må betale hele 60kr/mnd for å "beholde linja si" og da i tillegg de fastavgiftene hun måtte ha hos en leverandør av IP telefoni, vil vel vinninga gå opp i spinninga.

såeh.. det jeg ev. hadde gjort:

1: enten internett og mobiltelefon (ettersom hun ringer lite) og sløyfe alt annet

2: skaffe seg en annen internett linje der du slipper betale 60kr/mnd nettleie f.eks. nextgentel MED ip-telefoni er en mulighet som har fått mange gode responser

3: som du sier.. internett og skype, og håpe på at skype-IN vil fungere i norge om ikke så veldig lenge.

...håper noen av mine erfaringer var/er til hjelp..

lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...