Olavxxx Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 (endret) Hei, Jeg kjøpte en slik brenner: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303848&cks=SPC Sony DVD-brenner DWD23AB2 IDE Bulk sort DVD+R/+RW and DVD-R/-RW (Dual Layer) iflg. spesifikasjoner, virket den jo lovende! samt folk skrev den var stille, etc. jeg monterte den og hev i en vanlig cd (lesing), men den bråker som et jetfly! Når jeg i går prøvde å brenne på justwrite 8x plater (4.7), tok det 40 minutter å brenne 4gb!! Det er noe SERIØST gale med det! Jeg har en litt eldre versjon av Ahead Nero, samt jeg har Winxp PRO mediacenter-edition på min soltek barebone. jeg skjønner ikke at det skal gå så tregt å brenne, når den angivelig brant i 8x, som var 11megabytes per sekund! brant 4000mb, som vil si: 4000*1024/11000 = 372sekunder / 60 sekunder = 6,2 minutter! det var litt mer enn 11.000 den sa den brannt.. anyhow: er dette noe slags issue, pga. jeg har "ny" brenner og gammelt brenneprogram? Det fulgte ikke med driver eller brenneprogram med brenneren. håpte på noe bedre når jeg kjøpte sony, da jeg vet at alt annet jeg har eid av sony, har fungert utmerket! (dyrere produkter, innen A/V.. feks ES-serien) brenneren var jo rimelig for 500kr, men det er jo det brennere ligger på. komplett har jo bare en dyrere brenner og det er jo SATA brenneren for 1200.. jeg skulle bare ha en brenner for å brenne ut litt source fra hd'en. har ikke planer om å brenne dual-layer. er derfor *meget* skuffet over den lave ytelsen! jeg fikk broren min til å ta med en plate hjem til seg (fra samme spindle) og han brant på 6minutter.. (samme data, som han kopierte inn fra den jeg brente). håper noen har litt peil om hva det kan være. ps. pc'en min har vært offline i en stund, så det er sikkert noen updates jeg ikke har fått. har dog alle servicepacks. jeg har også en annen brenner i pc'en, men det er en cd-brenner. edit: fikk svar av komplett: Det som mest sannsynelig er skjedd her er at Nero har deaktivert DMA for kontrolleren din og har gått over i PIO mode. Dette er noe som skjer fra tid til annen med Nero og resulterer i denne typen feil Du må nesten bare søke i Google eller lignende søkemotorer å se om du finner ut hvordan du kan slå på DMA for kontrolleren din igjen. Dette skulle da løse problemet. såe.. da blir det å teste i kveld! Endret 18. mai 2005 av DaButcher Lenke til kommentar
b-real Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Dette har ingenting med hardare å gjøre. DvD er lagringsmedie og skal høre hjemme i den kategorien. *flyttes* Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Sannsynligvis har komplett rett - den kjører kun i PIO modus. OBS! på at ikke hele platen brennes på 8x (des starter på rundt 6x), derfor vil det gå drøyt 8 minutter på 8x. Og drøyt 6 minutter på 16x - hvis du er interessert i å vite det også Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 http://www.michna.com/kb/WxDMA.htm Jeg har brukt den guiden med hell flere ganger! Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 19. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2005 (endret) hei, I går (har ikke oppdatert threaden, pga jeg venter på bredbånd), tok jeg å sjekket IDE kontrollerene. DMA var aktiv og i sitt beste velgående, iflg. windows. Anyhow: Jeg tenkte "wtf?" og så begynte jeg plutselig å bruke hjernen min litt (som jeg av og til gjør). Tenkte jeg skulle sjekke BIOS! Da fikk jeg plutselig flashbacks og husket at jeg hadde deaktivert auto-detektering av nye IDE enheter på de jeg ikke brukte (for å få raskere boot-tid). Etter aktivering av auto-detect, brenner den som det suser! støy av dvd-rommen har også gått ned betraktelig! før hørtes den ut som et jetfly, bufferen hoppet fra 50 til 90% konstant og den brennte kanskje i 1/8x. Platene mine er bare 8x, så jeg har ikke fått testet å brenne i 16x enda, men jeg brenner ca. 4gb på 7 minutter. Tar litt tid i begynnelsen, før nero finner ut den skal spinne up dvd'en. vet ikke om det er nero som driver med noe slags indeksering eller fil-validering, men : nå funker det. edit: ang feil kategori: Jeg gikk utifra lagringsmedier var selve platene ellers: takk for tips folkens, selv om det var en annen "issue". Endret 19. mai 2005 av DaButcher Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå