Gå til innhold

Snart kommer Nvidia G70


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1,4 GHz minnebåndbredde er genialt, men det så ikke ut til at de satser stort på kjerneklokkefrekvens denne gangen heller. Radeon har et stort overtak der.

 

EDIT: Fanken, fant først ut nå at "pixels per clock" er det samme som pipelines.

Endret av Ole Johan
Lenke til kommentar

Jeg vet at klokkehastighet ikke er alt. Jeg vet også at jo fler transistorer, jo større varme utvikling. Men det går rykter om at ATI sin R520 skal kjøres på 700 Mhz core og ha 24 pipes! Derfor synes jeg det var rart med 'bare' 430 Mhz for G70.

 

Selvfølgelig kommer det en verson med 512MB minne! Hadde det ikke gjort det, hvorfor da lansere ett 6800 Ultra kort med det da...

 

Overgangen fra 256 til 512MB merkes ikke i dagens spill. Akkurat slik var det da ATI og nVidia gikk fra 128 til 256 også. 512MB minne på skjermkort vil være standard i 2006 akkurat som 256MB er i dag.

Lenke til kommentar
Synes det er rart at kortet "bare" kommer med 256mb minne. Spesilet siden dette skal være Ultra kortet. Trodde at spill som kommer utover høsten trengte ekstra minne grunnet mye teksturer. Spesielt TesIV.

Skjønner heller ikke hvorfor de ikke skal ha mer RAM

ATI langserte jo kort med 512mb, så hvorfor gå tilbake til 256mb RAM ;)

Lenke til kommentar
Jeg vet at klokkehastighet ikke er alt. Jeg vet også at jo fler transistorer, jo større varme utvikling. Men det går rykter om at ATI sin R520 skal kjøres på 700 Mhz core og ha 24 pipes! Derfor synes jeg det var rart med 'bare' 430 Mhz for G70.

 

Selvfølgelig kommer det en verson med 512MB minne! Hadde det ikke gjort det, hvorfor da lansere ett 6800 Ultra kort med det da...

 

Overgangen fra 256 til 512MB merkes ikke i dagens spill. Akkurat slik var det da ATI og nVidia gikk fra 128 til 256 også. 512MB minne på skjermkort vil være standard i 2006 akkurat som 256MB er i dag.

Klart dette blir lansert etterhvert, men bare merkelig at dette ikek er standard. Husk på at vi ikke snakker om dagens marked med dette kortet. Det er jo ikke sikkert at G70 vil være i butikkene før til neste år. (Ihvertfall i fornuftige mengder)

Da vil man fort merke at 256MB minne er litt lite.

 

Hvorfor 512 mb ram på G70 er fornuftig: http://www.tothegame.com/sshotfeat.asp?screen=4449&pic=1 :dribble:

Endret av Drizt
Lenke til kommentar
tviler sterkt på at vi får se et 7800 kort med 32 pipelins. Hvis det skulle være tilfelle tror jeg heller det blir et 7900kort...

Jeg ser ikke bort i fra at G70 allerede har 32 pipelines men på grunn av yields (høy feilrate på pipelinene) så lanserer de bare et produkt med 24 pipelinesslått på i starten. Etter hvert som yield bedrer og lagerbeholdningen blir mer enn en håndfull GPU'er med 32 fungerende pipeliner så kan det hende de lanserer et produkt med alle pipelinene aktivert. Dette tipper jeg skjer tidligst rundt nyttår (hvis det stemmer at G70-kjernen faktisk har 32 pipes.)

Lenke til kommentar

Ja theinq virket svært sikre i sin sak der, og deres spesifikasjoner stemmer vel mer med ps3 gpuen. Føler likevel det er litt rart at nvidia plutselig skal bruke 0.09mikro produksjonsprosess på denne brikken, når alle artikler om emnet jeg har lest hittil har påstått 0.11mikro. Men på den andre siden så virket kilden til denne artikkelen (altså hw.no artikkelen) litt rar, jeg har ihvertfall aldri hørt om den siden. Hvis det stemmer at 90nm brukes, så lover det godt for at vi kan få ok pris på kortene også. Kjølingen burde også bedres, hvis de bruker litt fikse transistorer. Husker ikke helt hva den teknologien heter.

Endret av StigK
Lenke til kommentar
Men på den andre siden så virket kilden til denne artikkelen (altså hw.no artikkelen) litt rar, jeg har ihvertfall aldri hørt om den siden.

Både VR-zone og HKEPC er ganske kjente steder så jeg synes ikke kildene er så rare.

 

VR-zone har forresten et par interresante opplysninger til som ikke HW.no har tatt med:

  • 10.32Bps Fill Rate
  • 860M vertices/second
  • 64-bit FP texture filtering & blending
  • OpenGL 2.0 supported

Jeg vet ikke om de to første tallene er riktige siden det første høres veldig lavt ut og siden minnebåndbredden tydeligvis ikke stemmer (nevnt tidligere i tråden)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
VR-zone har forresten et par interresante opplysninger til som ikke HW.no har tatt med:
  • 10.32Bps Fill Rate
  • 860M vertices/second
  • 64-bit FP texture filtering & blending
  • OpenGL 2.0 supported

Jeg vet ikke om de to første tallene er riktige siden det første høres veldig lavt ut og siden minnebåndbredden tydeligvis ikke stemmer (nevnt tidligere i tråden)

Fillrate tallet stemmer med 24 pipes @ 430Mhz, men geometry raten indikerer 9 VS pipes, noe som ikke gir mye mening slik jeg kan se det.

Lenke til kommentar
Hmm.. Blir dette å regne som nextgen eller bare et "mellomstykke" før neste generasjons 3dkort?

 

Om dette er nextgen høres det ganske lavt ut? Hmm

Snakker da i forhold til dagens.

Dette er nextgen. Hvis du ser paa de paastaatte spesifikasjonene til r520 saa er forskjellen ganske saa stor, sammelignet med dagens r420.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...