Gå til innhold

ViVo, får det ikke til å fungere

Anbefalte innlegg

Ser det har vært diskutert ViVo tildligere her, men det hjelper ikke meg.

Jeg har akkurat fått meg et Sapphire Radeon X800XT ViVo-kort, men har ikke særlig stor nytte av ViVo-funksjonen slik det er nå.

Først prøver jeg meg på å få dataskjermen ut på TV...

Kobler opp med S-VHS fra skjermkort og inn i en scart som går i TV-apparatet. TV blir detected og bilde kommer. Jeg stiller inn på PAL-B (prøvd alle de andre formatene også) og 32-bit farge i kontrollpanelet og får svart-hvitt bilde. Hvorfor kommer det ikke farge?? Jeg brukte tidligere et Sapphire Radeon 9800 PRO og koblet til TV. Stilte inn på PAL-B og det ble farge.

Kan ellers se på scart-kontakten at den har en liten bryter på siden. Forstår ikke hva bryteren er for. Der kan jeg velge mellom Y/C og CVBS. Det er kun når jeg velger Y/C at jeg får bilde.

Kavet og styrt på med Vo i noen timer så bestemmer jeg meg for å prøve å hente signal fra TV/VCR til PC. Scarten settes ned i en utgang på videospilleren og stller inn på en kanal så den gir bilde på TV-skjermen.

Flytter også S-VHS over til en inn-kabel på grafikkortet.

Deretter starter jeg opp STOIK-capturer og ser i preview-vinduet en svart skjerm hvor det blinker noen hvite striper av og til.

Her i STOIK har jeg stilt inn på capture-device: "ATI RAGE Theater Video Capture".

Jeg prøver på stille bryteren på SCART til CVBS uten at det hjelper.

Ellers må jeg legge til at jeg har prøvd siste driver fra både ati.com og sapphiretech.com samt lagt inn WDM-driver fra sapphiretech.com.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Splitteren er i bruk den. Nå har jeg fått til å sende PC-bilde inn på DV-kamera via dets A/V-kontakt (gul ledning). Men når jeg skal sende det via scart og inn på TV er det kun S-VHS som gir bilde. Derfor antar jeg problemet ligger i SCART-kontakten. Jeg kan ikke så mye om disse kontaktene. Den har ihvertfall mulighet for å konvertere både gul/hvit/rød samt S-VHS og så har den 7 pinner.

Hva slags spesifikasjoner bør jeg se etter om jeg skal kjøpe en ny SCART som fungerer i dette oppsettet?

Lenke til kommentar

Slet med det samme for et par dager siden da jeg prøvde å få bilde på tven med en kamerat sitt nye X850 XT PE ViVo. Ble svart hvitt med s-video kabel. Byttet til compositt og da ble det farger, men del ville ikke autodetecte tven når bare den var koblet til pcen uten skjerm. Måtte ta med skjermen inn i stua og skru på tv-ut med den.

Har bare hatt nVidia kort selv og på de kan du gå inn på innstillinger for tv-ut så kan du velge om den skal sende s-video eller compositt signaler. Det pleier å løse svart hvitt problemer med nVidia kort. Fant ikke denne funksjonen når jeg skulle sette det opp med Ati kortet, men jeg ser ingen grunn til at den funksjonen ikke skulle finnes på ati i innstillingene til kort også.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=105633&cks=SER

Linken over er til SCART kontakt med kompositt og s-video med bryter for signal inn/ut. Har en lignende selv og det er en slik jeg brukte til å få bilde på tven fra X850 XT PE kortet. Brukte da kompositt(gul) fra vivo splitteren til SCART kontakten og selfølgelig lyd inn i kompositt L og R. Det ble svart hvis hvis jeg brukte s-video ledningen inn i SCART kontaken. Hjemme fra mitt 6800GT bruker jeg s-video men med innstillingene satt til composit slik som bildet under viser.

nvidia_driv.jpg

Endret av -snoop-
Lenke til kommentar

Da har jeg endelig klart å få farge på TV'en. Hurra, hei skål. Kobla til en splitter på grafikkortet som har rød/grønn/blå kompositt-utganger (såkalt komponent-kabel, fant jeg ut etter litt lesning på forumet). Så da kobla jeg kompositt fra TV og inn i den blå utgangen.

Men nå vil jeg finne ut hvordan jeg skal få TV-bilde inn på PCen.

Koblet SCARTen i videospillerens inn/ut-gang, videre går gul kabel inn i splitterens inngang og inn i grafikkort.

Videospilleren er stilt inn på en kanal så den gir signal.

Starter opp STOIK capturer og sjekker capture device. Den står på "ATI Rage Theater Video Capture". Får ikke velge noen annen capture device. Syns det er litt rart for jeg har da ikke noe ATi Rage-kort innstallert. Innstallert siste WDM-driver fra sapphiretech.com. Velger også "Video Composite" under Video input.

På preview er det bare en sort skjerm hvor det blafrer noen hvite stiper sånn hist og pist. Velger jeg "Video SVideo", blir det ingen forskjell. Heller ikke hvis jeg drar ut kabelen fra grafikkortet. Kobler kabel fra videospiller i rød/grønn/blå i stedet og inn i grafikkort, heller ikke noe bedring der...

Så jeg tenker at denne må da være noe driverrelatert. Jeg skjønner det ikke, men skal fortsette researchen og jeg setter pris på mer hjelp i denne tråden.

Lenke til kommentar

En scart bruker forskjellige piner på ut- og innsignal. Noen scartadaptere har bryter med in/out-bryter. Disse kan da brukes begge veier. Hvis den ikke har bryter, så funker den kun en vei. D.v.s. at hvis du bruker samme scart som du brukte for å vise bilde fra TV til PC, så vil det ikke funke fra TV/video til PC. Du trenger da en annen scart eller en med in/out-bryter.

Lenke til kommentar

Den har en bryter hvor jeg kan velge mellom Y/C og CVBS og har 7 pinner. Vet ikke om dette tilsvarer inn/ut eller hva det er for noe. Har ihvertfall prøvd begge innstillinger uten forbedring.

Så da blir det vel bare å se etter en som kan switche mellom inn/ut om jeg forstår det rett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...