Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL 2+ fra NGT ?

Anbefalte innlegg

Er det noen i det hele tatt som har fått ADSL 2+ fra NGT?

Jeg bestilte samme dag som NGT lanserte ADSL 2+, men har fortsatt ikke fått denne 'Superraske' linjen. Har sendt de en haug med mailer for å høre status på levering, men alt jeg får tilbake er 'Takk for din henvendelse. Vi har registrert din bestilling og vi arbeider med å oppgradere linjen din til ADSL 2+. Du vil få en tilbakemelding fra oss når dette skjer'.

Det kan virke som om NGT har vært litt for tidlig ute med å tilby dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen i det hele tatt som har fått ADSL 2+ fra NGT?

Jeg bestilte samme dag som NGT lanserte ADSL 2+, men har fortsatt ikke fått denne 'Superraske' linjen. Har sendt de en haug med mailer for å høre status på levering, men alt jeg får tilbake er 'Takk for din henvendelse. Vi har registrert din bestilling og vi arbeider med å oppgradere linjen din til ADSL 2+. Du vil få en tilbakemelding fra oss når dette skjer'.

Det kan virke som om NGT har vært litt for tidlig ute med å tilby dette.

Kan tenkes de sliter med å

1. få DSLAMene

2. få montert de i sentralene

3. få konfigurert de

4. få oppgradert linjene sine til sentralene

Jeg antar det er en del sentraler de driver og jobber med akkurat nå.

Lenke til kommentar

virker også som dem skyter seg sjøl i foten med litt høye priser.

NGT kunne heller stått fram som et forbilde og markedsleder for alle andre isp'er og på veldig kort sikt kuttet ut standard adsl og heller kommet med adsl2+ med symmentriske linjer i de lavere hastigheter. Opptil 3mbit skal det vel være mulig og kunne ha en symmetrisk linje.

Men dette er det vel ingen Isp'er i Norge som har guts til?

Lenke til kommentar
jeg venter jeg å, har per dags dato... Echo (8000/800) men har bestilt Echo2+ (15000/1500) som jeg håper på kommer snart...!

hørte noe om at det skulle være klart til slutten av Mai :)

Sitter i samme bås som deg, men har i grunn ikke noe hastverk.

Prisen på echo har jo rast ganske bra siden dem lanserte adsl2+, samt at jeg er veldig spent på om de faktisk klarer å levere den økte innhastigheten. Dette er faktisk største salgsargumentet for min del.

Lenke til kommentar
virker også som dem skyter seg sjøl i foten med litt høye priser.

NGT kunne heller stått fram som et forbilde og markedsleder for alle andre isp'er og på veldig kort sikt kuttet ut standard adsl og heller kommet med adsl2+ med symmentriske linjer i de lavere hastigheter. Opptil 3mbit skal det vel være mulig og kunne ha en symmetrisk linje.

Men dette er det vel ingen Isp'er i Norge som har guts til?

Du vil ha en symetrisk adsllinje? Hmm .. Noen som trenger en refresh på hva ADSL/SDSL faktisk står for.

Lenke til kommentar

Siden ADSL2+ teknologien i teorien gir max 3mbit opp, vil jo denne kunne være symmetrisk (f.eks. 3mbit/3mbit), men den baserer seg fortsatt på ADSL2+ teknoligien!

Så hva du kaller det er ett fett, hva det er, er en symmetrisk ADSL2+ linje.. :p

Endret av Elgvenn2
Lenke til kommentar

A-en i ADSL står for Asymmetric, altså ikke symmetrisk.

S-en i SDSL står for Symmetric, altså symmetrisk.

SHDSL er både 'Symmetric' og 'High-speed'. :wee:

Edit: Derfor blir det bare tulleruskt å kalle en ADSL-linje symmetrisk.

Go firgure.

Endret av Goophy
Lenke til kommentar

Det funker, akronym for alle DSL-linjer. :)

Men NGT burde ihvertfall ha ventet med å selge ADSL2 i hytt og gevær til sentralene var klare for det synes nå jeg.

Er noen i veien her som bestilte for en evighet siden, holder på å tukle i sentralen av og til, men ikke stort som skjer.

Lenke til kommentar
Det funker, akronym for alle DSL-linjer. :)

Men NGT burde ihvertfall ha ventet med å selge ADSL2 i hytt og gevær til sentralene var klare for det synes nå jeg.

Er noen i veien her som bestilte for en evighet siden, holder på å tukle i sentralen av og til, men ikke stort som skjer.

Synes ikke det er så dumt.

Må være den beste måten å finne ut hva slags sentraler som trengs å bygges ut med en gang.

Lenke til kommentar
Synes ikke det er så dumt.

Må være den beste måten å finne ut hva slags sentraler som trengs å bygges ut med en gang.

Joda, enig i at det er en god ide.

Men de kunne jo ihvertfall spart seg å si til kundene at sentralene var klare og de ville få ADSL2 hastigheter sporenstreks.

Kunne jo sagt at sentralene måtte bygges ut og de ikke ville få linja før om X måneder.

Lenke til kommentar
A-en i ADSL står for Asymmetric, altså ikke symmetrisk.

S-en i SDSL står for Symmetric, altså symmetrisk.

SHDSL er både 'Symmetric' og 'High-speed'. :wee:

Edit: Derfor blir det bare tulleruskt å kalle en ADSL-linje symmetrisk.

A-en i ADSL sier kun noe om kapasiteten i teknologien, ikke om hvordan den faktisk brukes. Så selv om maks hastighet på ADSL er ca 8000/800 er det ikke noe i veien for å lage en ADSL-linje på f.eks 500/500. Selv om den spesifikke linjen er symmetrisk er det likevel ADSL-teknologi som brukes.

Se f.eks Cybercity i Danmark. De har en ADSL-linje på 256/256.

Lenke til kommentar
adsl kan vel ikke bruke full upload og download på en gang, men det kan vel shdsl.

Da tror jeg du har misforstått et eller annet. Det er ingen forskjell på adsl og shdsl i så måte.

Riktig.

DEt er mer grunnleggende forskjeller på teknologien som er brukt når en sammenligner ADSL og SDSL.

ADSL har asymetrisk båndbredde. SDSL har symetrisk båndbredde.[b/]

aDSL er igrunn litt jalla. "Bruker" mye strøm (opp til 8 watt/linje), sliter med elektromagnetiske forstyrrelser og er "tvunget" til å bruke DMT, CAP encoding satt opp mot sDSL sin 2B1Q-enc, lavere effekt og bedre stemning generelt.

Lenke til kommentar
A-en i ADSL sier kun noe om kapasiteten i teknologien, ikke om hvordan den faktisk brukes. Så selv om maks hastighet på ADSL er ca 8000/800 er det ikke noe i veien for å lage en ADSL-linje på f.eks 500/500. Selv om den spesifikke linjen er symmetrisk er det likevel ADSL-teknologi som brukes.

Se f.eks Cybercity i Danmark. De har en ADSL-linje på 256/256.

Nei, det er _DSL_-teknologi.

A-en og S-en sier bare noe om hvorvidt DSL-linja er symmetrisk eller ei. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...