mad_arab Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Jeg planlegger å kjøre dualboot med Windows x64 og en linuxdistro (FC4-test3 eller ubuntu). Det jeg lurer på er hvor mye trøbbel jeg kommer til å få. De skal selvsagt ligge på hver sin partisjon, men på samme disk. Jeg regner med at linuxene legger inn en bootmeny, noe som er typisk for dem. Men hvis jeg reinstallerer Windows eller Linux (jeg bytter hw iblant), så vil jeg vel føkke opp denne bootmenyen? Hva er isåfall løsningen på det? Og vil det i tillegg bli noe problemer fordi det er 64-bit windows og ikke vanlig? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Legg inn Windows først, så GNU/Linux. Både Ubuntu og Fedora ordnar alt heilt finfint om du har upartisjonert plass klart for dei. Du treng ikkje reinstallere GNU/Linux fordi du skiftar HW. Grunnen er at kjerna som kjem med støttar det meste av HW, og den vil boote like fint på ein anna maskin. Skjermkort-drivar er stort sett det einaste du treng (evt. WLAN), og dei må leggast inn på nytt om du byttar dei. Windows er vel ikkje like glad i bytte av mykje HW nei... Om du då reinstallerar Windows vil Windows overskrive bootloaderen som er på MBR, men alle distroar har ein enkelt måte å gjennopprette den på. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 18. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2005 Høres bra ut, tror jeg skal teste Ubuntu nå. Støtter det forresten NForce4 uten noe trøbbel? Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 18. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2005 Installerte alt, ting så normalt ut. Ubuntu spurte om den skulle legge inn grub bootloader, jeg sa ja. Den detektet at Windows x64 var på en annen partisjon, og la inn det valget. Jeg tenkte at det ser jo fint ut, siden den fant windowsen. Men på reboot får jeg melding om "Error loading operating system". Jeg mistenkte at det kunne være at den slet med S-ATA disken, så jeg ba BIOS om å prøve å boote fra IDE disken min. DA kom menyen opp... Men dette gjør jo ikke akkurat ting noe lettere, for denne disken har jeg ofte ute av maskinen. Og både Ubuntu og Windows x64 ligger på S-ATA disken. Noen måte å få ryddet opp i dette på? Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Du kan jo prøve å koble fra IDE-disken under installasjon? Hvis du installerer på SATA-disken trenger du vel ikke den... Tror problemet ditt vil bli fikset da... Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 18. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2005 God ide, får begynne på nytt da.. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 boote med live-cd, skrive grub-install /dev/harddisk hvor harddisk er hda for første IDE (hdb er andre etc.), eller sda for første SCSI/SATA. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 18. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2005 (endret) Da var jeg ferdig med install, kun S-ATA disken. Det ser ut til å funke fint, og bootmenyen fungerer også. Men det som skjer nå er at jeg får opp login skjermen (typisk tekstbasert men mulig det er standard i ubuntu). Når jeg har logget inn kommer en feilmelding om X. Siden jeg ikke er helt sikker på hva det går ut på så poster jeg skjermbilde her. Noen som har noen ideer? Hvis jeg trykker for "full log" så får jeg dette (tok bare to bilder, denne loggen er mye lengre. Men disse nevner warnings ihvertfall.) Skjermkortet mitt er X800XL og chipsettet er NForce4 PCI-E (som nevnt tidligere): Til slutt denne: Kan dette være skjermkort relatert, eller er det noe helt annet? Endret 18. mai 2005 av mad_arab Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Men det som skjer nå er at jeg får opp login skjermen (typisk tekstbasert men mulig det er standard i ubuntu). Når jeg har logget inn kommer en feilmelding om X. Siden jeg ikke er helt sikker på hva det går ut på så poster jeg skjermbilde her. Noen som har noen ideer? Tekstbasert innlogging er ikke standard... Prøv å gå inn i en konsoll (ctrl+alt+f2), kjør "sudo xorgconfig" følg anvisningene, og restart maskinen. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 18. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2005 Da var det gjort, jeg fulgte anvisningene, den spurte først etter mus, tastatur, og deretter skjerm og skjermkort. Jeg fylte ut så godt jeg kunne, konservative skjermfrekvenser, og valgte Radeon generic. På reboot får jeg samme feil, men nå henger det på den første feilmeldingen over. FÅr ikke trykket på noen taster.... Ser nesten ut som jeg må droppe unbuntu og teste Fedora.... Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 18. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2005 Prøver lykken med Fedora jeg, takk for all hjelp. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 19. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2005 Har funnet ut at ATi ikke støtter X800XL i linux i det hele tatt foreløpig, det står spesifikt i driverspesifikasjonene deres. Men andre X800** modeller støttes. Det kan muligens ha vært årsaken... Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Har funnet ut at ATi ikke støtter X800XL i linux i det hele tatt foreløpig, det står spesifikt i driverspesifikasjonene deres. Men andre X800** modeller støttes. Det kan muligens ha vært årsaken... Det er nok ikke problemet, siden ATI-driveren ikke brukes i Ubuntu eller Fedora som standard, men den frie Radeon-driveren som støtter det meste. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 18. november 2005 Forfatter Del Skrevet 18. november 2005 Prøvde med nye ubuntu i dag, 5.10 64bit. Akkurat samme problem som over. Så jeg gir opp hele greia tror jeg. Den er ikke verdt tiden min. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 Du kan jo teste "vesa" driveren. Den suger, men den støtter alle skjermkort laget etter veldig lenge siden (i ISA-skjermkort-tiden. I dag regnes ISA for å være for treig for lydkort, og du finner den ikke på maskiner nyere enn en 5-7 år...) Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Du kan jo teste "vesa" driveren. Den suger, men den støtter alle skjermkort laget etter veldig lenge siden (i ISA-skjermkort-tiden. I dag regnes ISA for å være for treig for lydkort, og du finner den ikke på maskiner nyere enn en 5-7 år...) 5176082[/snapback] Det er andre som har foreslått det samme for brukere på ubuntu forumet, uten at det har fungert for folk der heller. Hadde planer om å installere ubuntu på min maskin og, men siden jeg sitter med et x800xl, blir ikke det noe av. Nøyaktig samme feil som hos mad_arab. *får slenge inn på en ibook istedet så jeg har fått testa saken* Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 14. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2006 Interessant. Da ser det faktisk ut som feilen er lokalisert til skjermkortdriver ihvertfall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå