sandman Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Jeg har en Laguna 2.0 RT combi 95-mod. Det skrangler noe helt forferdelig fra under bilen når den står på tomgang, og jeg har en mistanke om at det er katalysatoren. Det bør nevnes at jeg slettes ikke er noen bil-ekspert, så si fra om jeg er helt på bærtur nå. Det kommer ihvertfall ikke fra bakpotta, ei heller fra den midterste. Noen forpotte får jeg ikke tak i, så da antar jeg det ikke finnes noen forpotte til min Laguna. Og da må det være katalysatoren er min konklusjon. Det skrangler hvertfall i den forrerste "boksen" på eksosanlegget når jeg slår i det. Delspørsmål 1: Er det katalysatoren? Delspørsmål 2: Kan jeg kjøpe hvilken som helst katalysator til Laguna? Fra en 97-mod. f.eks? Har tenkt å kjøpe brukt nemlig. Og noen har "lamdasonde", andre har ikke. Jeg finner ikke ut om jeg må ha en eller ikke. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Har sjekket at ikke noen av festene har gitt seg? Kan rett og slett være så enkelt som det, og da fikser du bare nye fester - Biltema har masse universalting til en billig penge. Katalysatoren skal i utgangspunktet ikke skramle, men om all innmaten av en eller annen merkelig grunn har gått i oppløsning vil den kanskje lage litt lyd. T'Weed Lenke til kommentar
sandman Skrevet 18. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2005 (endret) Har vært under og sjekket at festene er som de skal være, så det er ikke det. Men det er noe som er løst i den fremste av "boksene" på eksosanlegget. Edit: skrivefeil Endret 18. mai 2005 av sandman Lenke til kommentar
agvg Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Delspørsmål 2:Kan jeg kjøpe hvilken som helst katalysator til Laguna? Fra en 97-mod. f.eks? Har tenkt å kjøpe brukt nemlig. Og noen har "lamdasonde", andre har ikke. Jeg finner ikke ut om jeg må ha en eller ikke. Det er ikke uvanlig at innmaten i kat-en løsner, lambdasonde er en føler som alle nyere biler med kat har, noen nyere har en føler både forran og etter kat men du må nesten avklare dette med forhandler eller hoggeri slik at du får rett type. Det burde finnes rikelig av slike pg finne hos bruktdelsøkemotorene som finnes på nettet. http://www.bruktbildeler.com/ Lenke til kommentar
kmjustering Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Jeg har en Laguna 2.0 RT combi 95-mod. Det skrangler noe helt forferdelig fra under bilen når den står på tomgang, og jeg har en mistanke om at det er katalysatoren. Det bør nevnes at jeg slettes ikke er noen bil-ekspert, så si fra om jeg er helt på bærtur nå. Det kommer ihvertfall ikke fra bakpotta, ei heller fra den midterste. Noen forpotte får jeg ikke tak i, så da antar jeg det ikke finnes noen forpotte til min Laguna. Og da må det være katalysatoren er min konklusjon. Det skrangler hvertfall i den forrerste "boksen" på eksosanlegget når jeg slår i det. Delspørsmål 1: Er det katalysatoren? Delspørsmål 2: Kan jeg kjøpe hvilken som helst katalysator til Laguna? Fra en 97-mod. f.eks? Har tenkt å kjøpe brukt nemlig. Og noen har "lamdasonde", andre har ikke. Jeg finner ikke ut om jeg må ha en eller ikke. Bank ut innmaten og sett den på plass igjen. Ingen kommer til å merke det. Lenke til kommentar
Pomfri Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 (endret) Jeg har en Laguna 2.0 RT combi 95-mod. Det skrangler noe helt forferdelig fra under bilen når den står på tomgang, og jeg har en mistanke om at det er katalysatoren. Det bør nevnes at jeg slettes ikke er noen bil-ekspert, så si fra om jeg er helt på bærtur nå. Det kommer ihvertfall ikke fra bakpotta, ei heller fra den midterste. Noen forpotte får jeg ikke tak i, så da antar jeg det ikke finnes noen forpotte til min Laguna. Og da må det være katalysatoren er min konklusjon. Det skrangler hvertfall i den forrerste "boksen" på eksosanlegget når jeg slår i det. Delspørsmål 1: Er det katalysatoren? Delspørsmål 2: Kan jeg kjøpe hvilken som helst katalysator til Laguna? Fra en 97-mod. f.eks? Har tenkt å kjøpe brukt nemlig. Og noen har "lamdasonde", andre har ikke. Jeg finner ikke ut om jeg må ha en eller ikke. Bank ut innmaten og sett den på plass igjen. Ingen kommer til å merke det. Bortsett fra at det bråker mer.... Eieren som hadde den bilen jeg har nå før meg gjorde det. Jeg kjøpte ny. Kan vel også hende du får problemer med avgassene, at det blir for høye, men det tror jeg ikke. Kan vel også hende at effekten på bilen går ned pga. at det kan bli turbulens i katalysatoren som skaprer mottrykk. sandman: Veit ikke helt om det har no å si om du tar cat fra en annen årsmodell, men det må være fra en 2,0l da. Endret 2. juni 2005 av Pomfri Lenke til kommentar
kmjustering Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Jeg har en Laguna 2.0 RT combi 95-mod. Det skrangler noe helt forferdelig fra under bilen når den står på tomgang, og jeg har en mistanke om at det er katalysatoren. Det bør nevnes at jeg slettes ikke er noen bil-ekspert, så si fra om jeg er helt på bærtur nå. Det kommer ihvertfall ikke fra bakpotta, ei heller fra den midterste. Noen forpotte får jeg ikke tak i, så da antar jeg det ikke finnes noen forpotte til min Laguna. Og da må det være katalysatoren er min konklusjon. Det skrangler hvertfall i den forrerste "boksen" på eksosanlegget når jeg slår i det. Delspørsmål 1: Er det katalysatoren? Delspørsmål 2: Kan jeg kjøpe hvilken som helst katalysator til Laguna? Fra en 97-mod. f.eks? Har tenkt å kjøpe brukt nemlig. Og noen har "lamdasonde", andre har ikke. Jeg finner ikke ut om jeg må ha en eller ikke. Bank ut innmaten og sett den på plass igjen. Ingen kommer til å merke det. Bortsett fra at det bråker mer.... Eieren som hadde den bilen jeg har nå før meg gjorde det. Jeg kjøpte ny. Kan vel også hende du får problemer med avgassene, at det blir for høye, men det tror jeg ikke. Kan vel også hende at effekten på bilen går ned pga. at det kan bli turbulens i katalysatoren som skaprer mottrykk. sandman: Veit ikke helt om det har no å si om du tar cat fra en annen årsmodell, men det må være fra en 2,0l da. Katalysatoren stjeler hester. En katalysator fjerner tungmetaller. Dette får de ikke målt på eu-kontroll. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Katalysatoren stjeler hester. En katalysator fjerner tungmetaller. Dette får de ikke målt på eu-kontroll. Nei, den fjerner ikke tungmetaller. http://auto.howstuffworks.com/catalytic-converter.htm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå