Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

kan lite søvn skade?

Firesky

Anbefalte innlegg

jeg har alltid sovet mye mindre en normalt,

et menneske trenger 8 timer søvn sånn ca å jeg sover ca gjenomsnittlig ca 3-6 timer daglig..

dette varierer ganske mye opp og ned.. av og til kan jeg sove opptil 12-15 timer mens andre ganger sover jeg ingenting :dontgetit:

slik som nå... jeg sitter her med PCen etter å ha hvert oppe hele natten å kommer ikke til å legge meg før senere i kveld sansynligvis

kan dette på noen måte skade?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir en stor påkjenning for hjertet og kroppen generellt. Har ørt om en cs kar som eide en inernettkafe. Når han ikke jobbet, spillte an cs. Resultatet etter 2 mnd uten søvn var at det kom blod ut av nesa, og deretter daua han. Husker ikke om han ikke sov noe på 2 mnd (har litt vanskeligheter til å tro dette), eller om han sov 2t om dagen.

Noen sier at en skal sove minimum 6t om dagen, og noen sier 4. Ikke vet jeg hva som er riktig.

Lenke til kommentar

Nå er det vel vist at rotter dør til slutt uten søvn.

Men med tanke på mennesker, er ingen virkelig dokumenterte tilfeller (utført i et kontrollert miljø mener jeg) der noen har daua såvidt jeg vet, om man ser bort fra en håndfull gamere opp gjennom årene. Vanligvis vil en vel svime av å sove en liten stund før det går så langt, om jeg ikke tar helt feil.

Nå tar jeg alt fra hukommelsen og magefølelsen, så rett på meg om jeg tar grusomt feil.

Endret av Neophus
Lenke til kommentar

Hei!

Aktuellt tema, tenker jeg.

Først:

Hva skjer når vi sover?

Kort oppsumert: Bearbeidelse av inntrykk (derav drømmer) og reperasjon av skader på hjernen.

Dersom man ikke får søvn vil man bli forvirret og skader på hjernen (skader oppstår hele tiden) leges ikke (i samme grad)

Lenke til kommentar

noen forskere tror at det å ha for lite søvn tar livet av flere mennesker i året enn noe annet. dette fordi at det fører med seg så utrolig mye, feks hjertesykdommer, stress osv. vinkler man det på en annen side, ligger man på underskudd med søvn blir man ofte sløv, og kanskje treig i reaksjonene. bang, der ble en person kjørt ned i et fotgjengerfelt. tar dere tegningen?

Lenke til kommentar

For lite søvn er skadelig, men man må huske på at det er induviduelt hvor mye søvn man trenger. Ikke alle har behov for 8 timer søvn.

Hva som er viktig med søvn, er ikke bare mengden søvn du får, men også søvnkvaliteten. Hvis du drikker mye kaffe før du legger deg får du dårligere søvnkvalitet, selv om du sover. Derfor prøver jeg selv å unngå ting med koffein 4 timer før jeg skal legge meg.

Lenke til kommentar

Fra fredag 13. mai t.o.m 17. mai var jeg i fjordparken på russearrangement hver dag, og sov som regel ikke mer enn 3-4 timer hver natt. Natt til 17 sov jeg ikke i det hele tatt og senere på kvelden fikk jeg feber, vondt i hodet etc. Tror det kom av for lite søvn.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg begynner å venne meg til 6,5-7 timers søvn (får ofte bare 6 timer). Er ofte jeg våkner før vekkerklokken de dagene jeg begynner en time senere. Jeg er også lys våken de gangene.

Også var jeg helt lys våken før morgentrening kl. 7 om morgenen på en lørdag. :hmm:

Jeg var da oppe kl. 6.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...