Gå til innhold

Hvilke kamerar har også gode video opptak ?

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg skal kjøpe meg et nytt digitalt kamera og lurte på om noen kunne fortelle meg hvilke kamerar som også har gode video opptaks muligheter, tenker da på best mulig oppløsning.

Har rundt 5000,- å bruke.

Har til nå sett mest på Panasonic FZ20 og Canon PowerShot S2 IS som virker som gode valg + de også tar SD kort som er en fordel for meg.

Men hvis det finnes noen bedre der ute til rundt 5000,- så tar jeg gjerne i mot tips !.

mvh

Ray

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tålmodighed er en dyd...

Sony og Canons nyere kameraer har alle god videofunktion, og de fleste af deres modeller tager også gode still-billeder. Så vidt jeg kan se ud fra de to kameraer du nævner er du ude efter et ultrazoom, men skriv lidt mer om hvad du lægger vægt på ved et kamera, så er det væsentligt nemmere at hjælpe dig.

Ved med sikkerhed at Canon S2 IS har en af markedets bedste videofunktioner, men er ikke helt sikker på hvordan Panasonics er. Kig i produktguiden her på siden for at finde flere informationer, eller kig på www.dcresource.com - her ligger der videoklip ved alle testede kameraer

Lenke til kommentar

Det begynner nå å komme kameraer der du kan zoome mens du filmer. Det er en stor fordel hvis kameraet også skal fungere som videokamera. Hittil har vi testet Casio Exilim Pro EX-P505 som gjør dette. Canon Powershot S2 IS skal også kunne gjøre det, men det er ikke på markedet ennå.

Erik

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har nettopp fått meg Sony Cybershot DSC-P200. Det synes jeg har en veldig god videofunksjon. Der kan man ta opp video med 30 bilder i sekundet (med pro-brikke) med lyd i oppløsningen 640*480. Anbefales! Ellers et bra kamera.

Men, hvis du skal bruke det som videokamera, så bør du kjøpe et videokamera.

Endret av Torehs
Lenke til kommentar

Kan vel trygt si at Canon Powershot S2 IS nok vil bli markedets beste fotokamera med videofunksjon. Er jeg rimelig sikker på da...

S1 IS hadde også en ekstremt god videofunksjon (fortsatt en av de klart beste), og oppfølgeren S2 har også stereo lyd (to mic'er), man kan zoom'e fullt under filming og den optiske bildestabilisatoren brukes også under filming. Snakk om at kvaliteten er oppunder et billig DVcam. Man kan dessuten ta opp i klipp på opptil 60 minutter.

Begrensningen er vel plassen på minnekortet. ;)

Kameraet kommer i slutten av mai til ca. 4-5000 kr.

(Forøvrig har cam'et 5 mpx, optisk bildestab., AF-lampe, 12x zoom og skal være bra raskt med ny prosessor.)

Lenke til kommentar

Problemet med alle disse kameraene som har blitt nevnt hvis jeg husker riktig er at de bruker dårlig komprimerings format slik at videoen tar unødvendig stor plass på minnekortet. 10min video i 640*480 og 30 bilder i sekundet som de fleste nå har tar sirka 1GB. Jeg har selv tenkt å kjøpe meg Casio Z750 som bruker MPEG4 format, noe som gir ca 3 ganger mer video i samme kvalitet som de andre.

Lenke til kommentar
Det begynner nå å komme kameraer der du kan zoome mens du filmer. Det er en stor fordel hvis kameraet også skal fungere som videokamera. Hittil har vi testet Casio Exilim Pro EX-P505 som gjør dette. Canon Powershot S2 IS skal også kunne gjøre det, men det er ikke på markedet ennå.

Erik

*host* Zome mens du filmer gjorde også forgjengeren S1. Det nye med S2 er at du også kan ta fulloppløslige stillbilder mens du filmer video. Sterolyd er også inkludert. Fokuserer dette så mye bedre enn S1 som de påstår blir kvaliteten glimrende.

Lenke til kommentar

Zooming mens en filmer har jeg lært er en uting... .Problemet er vel at en ikke har pauseknapp og dermed får en to eller flere filer hvis en skal stoppe for å zoom'e og så filme igjen. En kan jo stifte dem sammen igjen etterpå, men...

Går det an å pause filmingen, eller er det bare jeg som ikke er oppdatert..?

Lenke til kommentar
Zooming mens en filmer har jeg lært er en uting... .Problemet er vel at en ikke har pauseknapp og dermed får en to eller flere filer hvis en skal stoppe for å zoom'e og så filme igjen. En kan jo stifte dem sammen igjen etterpå, men...

Går det an å pause filmingen, eller er det bare jeg som ikke er oppdatert..?

Huh?

Hvorfor i all verden skal man trykke på pause når man zoomer? :nei: Man zoomer jo mens man beveger kameraet eller holder det stille - og lar opptaket gå hele tiden.

Eller snakker du om zoom og pause uavhengig av hverandre? ;)

Om du bare snakker om pause-knapp så er jeg usikker. Skulle ikke være så vanskelig for produsenten å legge inn en isåfall, slik at man slapp å få en ny fil hver gang man begynte på et nytt opptak av samme "situasjon" (som man bare har hatt en liten pause i).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...