MailMan13 Skrevet 25. mai 2005 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2005 (endret) På min gamle DT50R brukte jeg den billigste totaktsolja jeg fant. Statoil mineralolje. Etter å ha kjørt opp to bensintanker (ca. 23 liter) hadde toppfarta blitt redusert fra 60-65km/t til 45km/t. Tok av sylinderen og da så jeg at over 50% av eksosporten var helt tetta av sot. Bare et bittelite hull igjen. Filte alt ut og den gikk nesten som før igjen. (Og bytta til helsyntetisk olje). Mineralolja har lavere viskositet og høyere forbrenningstemperatur enn synth-olja, så hvis du kjører mineralolje på en motor som har forbrenningstemperatur tilpasset synth-olje vil du få ufullstendig forbrenning og soting slik du beskriver ja... Du skal kjøre den oljen motoren er laget for å gå på, hvis mineraloljen hadde vert så ubrukelig ville ingen solgt den lenger. Endret 25. mai 2005 av MailMan13 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. mai 2005 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2005 Jeg vil alikavel ikke si at den Statoilolja (til 20-30,- literen) er bra uansett. Greit nok at den soter, men det får være måte på. TO tanker med bensin og eksosen var så og si helt igjengrodd. Jeg fikk ikke lillefingeren inn eksosporten en gang. Selv Biltema-mieralolje sota MYE mindre enn det. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 25. mai 2005 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2005 Jeg vil alikavel ikke si at den Statoilolja (til 20-30,- literen) er bra uansett. Greit nok at den soter, men det får være måte på. TO tanker med bensin og eksosen var så og si helt igjengrodd. Jeg fikk ikke lillefingeren inn eksosporten en gang. Selv Biltema-mieralolje sota MYE mindre enn det. Sant nok, det finnes produkter man lærer å unngå. Sånn generelt ville jeg heller hatt en dårlig mineralolje enn en dårlig synth-olje. Mineral-oljen smører ihvertfall godt, det er det ikke sikkert den dårlige synth-oljen gjør (hvis den er for tynn og brenner opp for tidlig). Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. mai 2005 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2005 (endret) Men Biltemas synt-olje overraska meg stort. Kjørte kun på den da jeg hadde en megatrimma DT80-motor. Brukte bare den i de 2 åra jeg hadde den. Kjørte som et svin, bånn gass på max turtall flere mil i strekk. Skulle bytte stempelring bare for sikkerhetsskyld etter ca. 2 år og da var den gamle like fin som da den var ny. Ingen soting og overhodet ingen synlig slitasje på verken stempel, sylinder eller stempelring. Nå var dette en nicasil-sylinder også da. Edit: Så teit ut å starte helt likt som forrige post. Endret 25. mai 2005 av sedsberg Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 26. mai 2005 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2005 Jeg kan anbefale snøscooterolje til alle to-takts motorer. Den er laget for ekstrem belastning og ekstreme temperaturer. Perfekt for trimma motorer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå