Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Olje til mopp


Anbefalte innlegg

På min gamle DT50R brukte jeg den billigste totaktsolja jeg fant. Statoil mineralolje. Etter å ha kjørt opp to bensintanker (ca. 23 liter) hadde toppfarta blitt redusert fra 60-65km/t til 45km/t. Tok av sylinderen og da så jeg at over 50% av eksosporten var helt tetta av sot. Bare et bittelite hull igjen. Filte alt ut og den gikk nesten som før igjen. (Og bytta til helsyntetisk olje).

Mineralolja har lavere viskositet og høyere forbrenningstemperatur enn synth-olja, så hvis du kjører mineralolje på en motor som har forbrenningstemperatur tilpasset synth-olje vil du få ufullstendig forbrenning og soting slik du beskriver ja... Du skal kjøre den oljen motoren er laget for å gå på, hvis mineraloljen hadde vert så ubrukelig ville ingen solgt den lenger.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil alikavel ikke si at den Statoilolja (til 20-30,- literen) er bra uansett. Greit nok at den soter, men det får være måte på. TO tanker med bensin og eksosen var så og si helt igjengrodd. Jeg fikk ikke lillefingeren inn eksosporten en gang. Selv Biltema-mieralolje sota MYE mindre enn det. :nei:

Lenke til kommentar
Jeg vil alikavel ikke si at den Statoilolja (til 20-30,- literen) er bra uansett. Greit nok at den soter, men det får være måte på. TO tanker med bensin og eksosen var så og si helt igjengrodd. Jeg fikk ikke lillefingeren inn eksosporten en gang. Selv Biltema-mieralolje sota MYE mindre enn det. :nei:

Sant nok, det finnes produkter man lærer å unngå. Sånn generelt ville jeg heller hatt en dårlig mineralolje enn en dårlig synth-olje. Mineral-oljen smører ihvertfall godt, det er det ikke sikkert den dårlige synth-oljen gjør (hvis den er for tynn og brenner opp for tidlig).

Lenke til kommentar

Men Biltemas synt-olje overraska meg stort. Kjørte kun på den da jeg hadde en megatrimma DT80-motor. Brukte bare den i de 2 åra jeg hadde den. Kjørte som et svin, bånn gass på max turtall flere mil i strekk. Skulle bytte stempelring bare for sikkerhetsskyld etter ca. 2 år og da var den gamle like fin som da den var ny. Ingen soting og overhodet ingen synlig slitasje på verken stempel, sylinder eller stempelring. Nå var dette en nicasil-sylinder også da.

 

Edit: Så teit ut å starte helt likt som forrige post. :p

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...