Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Olje til mopp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer an på motoren det, har man en eldre motor med gammeldags støpejernsylinder ville jeg aldri spandert noe dyrere enn den billigste organiske Biltema oljen. Hvis det er en nyere motor som ikke liker litt sot bør man kanskje bruke en helsyntetisk.

 

Det finnes langt færre produsenter av smøreoljer enn det finnes ferdige produkter tappet på flaske, så mange av produktene fra ulike merkene er identiske, bare ulike fargestoffer og annen kosmetikk. Det var en periode at Esso og Biltema produktene var identiske. (bortsett fra at Biltema kostet en tredel)

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
Det finnes langt færre produsenter av smøreoljer enn det finnes ferdige produkter tappet på flaske, så mange av produktene fra ulike merkene er identiske, bare ulike fargestoffer og annen kosmetikk.

Stemmer det. Problemet er bare at det er vanskelig å finne ut hva som er hva... :hmm:

Lenke til kommentar

Hey

 

Jeg kjører på helsyntetisk Castrol, det er kanskje litt dyrt , men den er hvertfall jeg veldig fornøyd med. Den gjør at alt brenner ordentlig opp, aldri hatt så fine plugger før, og eksosen er helt fin og. Nå kjører ikke jeg rolig når det gjelder turtall, og da jeg tok av sylinderen i vinter var den akkuratt som ny :)

Lenke til kommentar

På girkassa er det omtrent ett fett om man bruker syntetisk eller mineralsk. Er ikke så nøye med den olja som på 4-taktere. Motorolja derimot (den som blandes i bensinen) bør være helsyntetisk samme hvor gammal mopeden er. Dette fordet mineral-oljer kan sote til toppen, eksosen og eksosportene. (2-taktsproblem). Biltema helsyntetisk funker supert. :)

 

Edit: Kjører du trimma/usperra bør du bruke en god helsyntetisk kvalitetsolje. (Ikke nødvendig på girkassa).

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Er det motorolje eller totaktsolje det er snakk om?

 

Begge deler skal stå i vedlikeholdshåndboka som fulgte med mopeden, der står det også hva slags olje (mindre viktig for 2-takter) du skal ha.

 

Bruker du syntetisk olje ment for bil kan du få clutchproblemer siden de av og til inneholder tilsetningstoffer som ikke er så heldig i kombinasjon med våtclutch. Girolje fungerer ofte fint på totaktere, kjørte det på Trial sykkelen min da jeg var aktiv siden clutchen oppførte seg best på det (Biltema SAE 80W/90), på tynnere motoroljer var den helt håpløs, uansett viskositet. Siden totaktere ikke har oljepumpe og smøring til topp kan man godt bruke tykke oljer på girkassen.

 

Dette fordet mineral-oljer kan sote til toppen, eksosen og eksosportene. (2-taktsproblem). Biltema helsyntetisk funker supert.
Det er ikke alltid en ulempe, på skikkelig gamle motorer er faktisk et sotbelegg en forutsetning for at motoren skal gå skikkelig siden den hjelper å holde forbrenningstemperaturen oppe. På moderne motorer som er laget for renest mulig forbrenning er ikke det et tema, men har man f.eks en Sachs fra 70 tallet med støpejernsylinger skal man ikke se bort fra at et lite sotlag bare er en fordel. Regner dog med at det ikke er aktuelt her. Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
Som sagt, hvor mye olje trenger jeg ?

Hvis du tenker på girolje så må du se i boka til mopeden. Av og til står det trykt på dekselet til motoren også. Uansett kan du få rede på det om du ringer eller besøker et sted som forhandler eller reparerer den type moped du har.

 

Tenker du på totaktsolje så er 2-3% ganske vanlig. Med noen spesielle oljer skal man kun ha 1%. Dette står også opgitt i boka til mopeden. (Eller du kan finne det ut som nevnt for girolja).

 

bruker du 3% så er du temmelig sikra uansett åssen olje eller moped du har. Bruker du for mye vil nok eksosen tette seg etter hvert.

 

Sotavleiringer i toppen kan forårsake feiltenning og da kan man slå i stykker lagre, slå hull i stempel o.l. MEN... som regel må noe være bein galt om det skal skje, som f.eks. for høy kompresjon, for lav oktan, feil bensinblanding eller gal/ødelagt tennplugg. (Sotavleiringene begynner å gløde og antenner gassene før stempelet når toppen. Da kommer det kraftige slag mot retningen til stempelet).

 

På min gamle DT50R brukte jeg den billigste totaktsolja jeg fant. Statoil mineralolje. Etter å ha kjørt opp to bensintanker (ca. 23 liter) hadde toppfarta blitt redusert fra 60-65km/t til 45km/t. Tok av sylinderen og da så jeg at over 50% av eksosporten var helt tetta av sot. Bare et bittelite hull igjen. Filte alt ut og den gikk nesten som før igjen. (Og bytta til helsyntetisk olje).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...