k1mzor Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Hva synes dere er den beste Olja til 2-takts moped? ;> Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Bare den er syntetisk så er det vel ett fett ? Lenke til kommentar
TDK Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Bare den er syntetisk så er det vel ett fett ? Tja, det går vel an å få tak i noe fullsyntetisk gugge som ikke holder god kvalitet... Castrol TTS, Motul 600, Mobil 1 2T racing, Motorex Crosspower osv osv er bra Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Bare den er syntetisk så er det vel ett fett ? Tja, det går vel an å få tak i noe fullsyntetisk gugge som ikke holder god kvalitet... Eller Shell olje som det kalles... Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Den på Biltema er det ikke noe galt med i hvert fall... Har en kompis som jobber på Rafnes å han analyserte olja derfra (2 takt, helsyntetisk) var de som er bedre, men ikke på langt nær så bra i forhold til prisen på de andre Lenke til kommentar
pr0xy H4xx0r Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 synest Castrol TTS er best eg, har alltid brukt den Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 (endret) Kommer an på motoren det, har man en eldre motor med gammeldags støpejernsylinder ville jeg aldri spandert noe dyrere enn den billigste organiske Biltema oljen. Hvis det er en nyere motor som ikke liker litt sot bør man kanskje bruke en helsyntetisk. Det finnes langt færre produsenter av smøreoljer enn det finnes ferdige produkter tappet på flaske, så mange av produktene fra ulike merkene er identiske, bare ulike fargestoffer og annen kosmetikk. Det var en periode at Esso og Biltema produktene var identiske. (bortsett fra at Biltema kostet en tredel) Endret 20. mai 2005 av MailMan13 Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Bytta fra standar 2T olje på esso til Castrol TTS.. Merker en liten forskjell.. Bruker Castrol TTS og Shell V-Power.. Fin kombi. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Det finnes langt færre produsenter av smøreoljer enn det finnes ferdige produkter tappet på flaske, så mange av produktene fra ulike merkene er identiske, bare ulike fargestoffer og annen kosmetikk. Stemmer det. Problemet er bare at det er vanskelig å finne ut hva som er hva... Lenke til kommentar
bjaa Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Hey Jeg kjører på helsyntetisk Castrol, det er kanskje litt dyrt , men den er hvertfall jeg veldig fornøyd med. Den gjør at alt brenner ordentlig opp, aldri hatt så fine plugger før, og eksosen er helt fin og. Nå kjører ikke jeg rolig når det gjelder turtall, og da jeg tok av sylinderen i vinter var den akkuratt som ny Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Kan jeg få kjøpt feks. Castrol olje på en vanlig shell stasjon ? Hvor mye koster det ? Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Jeg kjøper min på Mekonomen.. 145,- for en liter.. Ellers har de vel det på bilforettninger og slikt. Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 1liter ? Trenger jeg så mye ? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 (endret) På girkassa er det omtrent ett fett om man bruker syntetisk eller mineralsk. Er ikke så nøye med den olja som på 4-taktere. Motorolja derimot (den som blandes i bensinen) bør være helsyntetisk samme hvor gammal mopeden er. Dette fordet mineral-oljer kan sote til toppen, eksosen og eksosportene. (2-taktsproblem). Biltema helsyntetisk funker supert. Edit: Kjører du trimma/usperra bør du bruke en god helsyntetisk kvalitetsolje. (Ikke nødvendig på girkassa). Endret 25. mai 2005 av sedsberg Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Fra min tid med moped ble jeg anbefalt Castrol Scoot-R helsyntetisk olje. Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Fra min tid med moped ble jeg anbefalt Castrol Scoot-R helsyntetisk olje. Den er elendig.. Masse olje i eksosen.. TTS er betydelig bedre.. Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Som sagt, hvor mye olje trenger jeg ? Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 (endret) Er det motorolje eller totaktsolje det er snakk om? Begge deler skal stå i vedlikeholdshåndboka som fulgte med mopeden, der står det også hva slags olje (mindre viktig for 2-takter) du skal ha. Bruker du syntetisk olje ment for bil kan du få clutchproblemer siden de av og til inneholder tilsetningstoffer som ikke er så heldig i kombinasjon med våtclutch. Girolje fungerer ofte fint på totaktere, kjørte det på Trial sykkelen min da jeg var aktiv siden clutchen oppførte seg best på det (Biltema SAE 80W/90), på tynnere motoroljer var den helt håpløs, uansett viskositet. Siden totaktere ikke har oljepumpe og smøring til topp kan man godt bruke tykke oljer på girkassen. Dette fordet mineral-oljer kan sote til toppen, eksosen og eksosportene. (2-taktsproblem). Biltema helsyntetisk funker supert. Det er ikke alltid en ulempe, på skikkelig gamle motorer er faktisk et sotbelegg en forutsetning for at motoren skal gå skikkelig siden den hjelper å holde forbrenningstemperaturen oppe. På moderne motorer som er laget for renest mulig forbrenning er ikke det et tema, men har man f.eks en Sachs fra 70 tallet med støpejernsylinger skal man ikke se bort fra at et lite sotlag bare er en fordel. Regner dog med at det ikke er aktuelt her. Endret 25. mai 2005 av MailMan13 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Som sagt, hvor mye olje trenger jeg ? Hvis du tenker på girolje så må du se i boka til mopeden. Av og til står det trykt på dekselet til motoren også. Uansett kan du få rede på det om du ringer eller besøker et sted som forhandler eller reparerer den type moped du har. Tenker du på totaktsolje så er 2-3% ganske vanlig. Med noen spesielle oljer skal man kun ha 1%. Dette står også opgitt i boka til mopeden. (Eller du kan finne det ut som nevnt for girolja). bruker du 3% så er du temmelig sikra uansett åssen olje eller moped du har. Bruker du for mye vil nok eksosen tette seg etter hvert. Sotavleiringer i toppen kan forårsake feiltenning og da kan man slå i stykker lagre, slå hull i stempel o.l. MEN... som regel må noe være bein galt om det skal skje, som f.eks. for høy kompresjon, for lav oktan, feil bensinblanding eller gal/ødelagt tennplugg. (Sotavleiringene begynner å gløde og antenner gassene før stempelet når toppen. Da kommer det kraftige slag mot retningen til stempelet). På min gamle DT50R brukte jeg den billigste totaktsolja jeg fant. Statoil mineralolje. Etter å ha kjørt opp to bensintanker (ca. 23 liter) hadde toppfarta blitt redusert fra 60-65km/t til 45km/t. Tok av sylinderen og da så jeg at over 50% av eksosporten var helt tetta av sot. Bare et bittelite hull igjen. Filte alt ut og den gikk nesten som før igjen. (Og bytta til helsyntetisk olje). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå