Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hvordan installere WinXP på en pc som ikke starter

Anbefalte innlegg

Litt dårlig emne kanskje, men skal forklare her. Pc`n min frøys plutselig her om dagen. (Ikke bokstavlig, men den stoppet opp :p ) Jeg restartet, men da kom jeg ikke inn i Windows. Maskinen starter, men skjermen er svart, og det er ikke noe pip på begynnelsen slik som det pleier å være. Prøvde flere ganger, og et par ganger kom jeg inn i Windows. Dvs nesten. Jeg får frem logoen, men så får jeg bluescreen i ett microsekund, før pc`n restarter. Da er vi tilbake til start, med svart skjerm. Og her står jeg ennå...

Etter dette puttet jeg harddisken min i broren min sin pc, for å se om den var helt ødelagt. Den starter ikke opp her heller, men dersom jeg setter den som "slave", så finner jeg harddisken inne i Windows. (Hans harddisk er da satt til master). Jeg får kopiert ting fra min til hans, men som sagt så vil den ikke starte opp. Derfor tror jeg det er noe galt med Windows. Den er jo tydeligvis ikke helt ødelagt siden den blir funnet i Windows, men det hjelper jo ikke meg mye. Så til spørsmålet. Kan jeg på noen måte slette Windows på min harddisk, og legge det inn på nytt, mens jeg er inne i Windows på broren min sin harddisk. Eller er det en annen måte å løse dette på? Kjører Windows XP SP 2 Professional. Sier tuuuusen takk på forhånd for hjelp. Sitter nå uten data pga dette... :cry:

Har også denne posten i Programvare -> Windows, men så denne kategorien nå, og den passer jo også godt her. Fint om den kan få lov til å ligge begge steder. :cool:

Endret av knothing
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Boot maskinen med Winxp cd'en.

Velg slett partisjon på disken hvis du ikke har noe å ta vare på.

Deretter velg hurtig formater disken og så velger du å installere.

Slik ville jeg ha gjort det.

Lenke til kommentar

Har dere lest posten skikkelig? :dontgetit:

Jeg restartet, men da kom jeg ikke inn i Windows. Maskinen starter, men skjermen er svart, og det er ikke noe pip på begynnelsen slik som det pleier å være.

Jeg kan da ikke boote fra en XP cd, når jeg har en svart skjerm. Får jo ikke opp noe bilde en gang... :roll:

Endret av knothing
Lenke til kommentar

Når hovedkortet mitt røk sist kom den bare til logoen til hovedkortet og ikke forbi. Gikk ikke ann å gå i bios eller boote eller noenting. Prøv å sjekk om hovedkortet funker på en annen pc hvis du har muligheten.

(Btw. Hovedkortet mitt røk begrunn av ubalanse i strømtilførselene eller noe sånt... Var på lan!)

Lenke til kommentar
Antonsenlarsen,18/05/2005 : 14:00 Du sier at ved oppstart så blir skjermen bare svart ? og ikke noe tekst kommer opp, ikke noen hvit oppstartstekst engang?

Skjermen er HELT svart ja. Står i standby-modus. Den regagerer ikke i det hele tatt når jeg srur på pc`n...

jarmo

Ser du "posten"?

Hæ? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Skjermen er HELT svart ja. Står i standby-modus. Den regagerer ikke i det hele tatt når jeg srur på pc`n...

Det er jo ingen hensikt og reinnstallere windows når du har helt andre problemer, hvis maskinen ikke booter med tekst og ikke engang greier og komme så langt at den kan gi pipekode så har du åpenbart HW-problemer.

Lenke til kommentar

Det er jo ingen hensikt og reinnstallere windows når du har helt andre problemer, hvis maskinen ikke booter med tekst og ikke engang greier og komme så langt at den kan gi pipekode så har du åpenbart HW-problemer.

Jeg trodde først at problemet lå i Windows. Virus? Siden harddisken funker som nr to i andre pc`er, men ikke som nr èn. Men har tenkt til å bytte ut ram`en, for å sjekke om det kan være den. Er det noen måte jeg kan finne ut hva som er galt? Om det er cpu, ram, hk, eller hdd?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...