asad Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Hvilken betydning har dette ordet/forkortelsen? Lenke til kommentar
SupremeX Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 hjemmel -en, hjemler eller heimel -en, heimler (norrønt heimild, av heimr 'hjem') 1 (dokument som gir) lovlig atkomst til eller besittelse av noe ha h- på noe 2 rettsgrunnlag ha h- for noe / med h- i gjeldende lov 3 bevissted, kilde for påstand, opplysning et gammelt eiendomskart var viktigste h- for saksøkeren Regner med det er nr. 2 vi snakker om her, så det blir vel noe slikt som "rettsgrunnlag fremfor lover", skulle jeg tro. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 (endret) Det offentlige systemet bruker ofte begrepet hjemmel, da har dem tilgang til å effektuere f.eks. et krav eller hva det måtte være uten saksbehandling i rettsapparat i utgangpunktet. Altså krav eller lignende er et objekt for inndrivelse uten behandling i rettsystemet. Dog har man muligheter til å anke og påvirke sakens gang... Ofte vil hjemmel gå foran vanlige og ikke sikrede krav og også ha s.k. førsteprioritet etter pantehaverer i et pengerkrav. (f.eks) Hjemmel i eiendom eller liknande saker kan inneha et prioritet osv... Endret 17. mai 2005 av jarmo Lenke til kommentar
asad Skrevet 17. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2005 Det offentlige systemet bruker ofte begrepet hjemmel, da har dem tilgang til åeffektuere f.eks. et krav eller hva det måtte være uten saksbehandling i rettsapparat i utgangpunktet. Altså krav eller lignende er et objekt for inndrivelse uten behandling i rettsystemet. Dog har man muligheter til å anke og påvirke sakens gang... Ofte vil hjemmel gå foran vanlige og ikke sikrede krav og også ha s.k. førsteprioritet etter pantehaverer i et pengerkrav. (f.eks) Hjemmel i eiendom eller liknande saker kan inneha et prioritet osv... god damn. Du jobber innen juss eller? SItter og leser til eksamen, og å lese posten din var som et utdrag fra boka :!: takk! Skal lese det noen ganger imorra, har ikke kjangs til å fatte hva du skrev akk nå. ^^ Er bare mitt første år da Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Just call me back if you need some more help.... Lenke til kommentar
asad Skrevet 17. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2005 Just call me back if you need some more help.... Dont mind if I do mr.expert Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 hvis jeg håndhever feks den militære straffelov ovenfor noen kan personen spørre med hvilken hjemmel jeg gjør det og det (feks krever å få se ID), og da kan jeg si at jeg har hjemmel i den og den paragrafen. Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 (endret) I mange tilfeller så kan ordet hjemmel oversettes med ordet "grunnlag". Det er vel en forholdsvis grei forklaring I guess. Endret 24. august 2005 av geir_er_1337 Lenke til kommentar
howzer Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Kan de ikke bare kalle en spade for en spade? Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 (endret) Kan de ikke bare kalle en spade for en spade? Enig. Men på den annen side så er det jo ikke så lett, da mange av lovene er veldig gamle. Kan ikke endre lovene i hytt og pine bare fordi språket forandrer seg. Endret 28. august 2005 av geir_er_1337 Lenke til kommentar
toretors Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Synes dem kunne oppdatere Norges lover til å reflektere moderne norsk språk. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 En hjemmel utdyper vel en lov, stort sett. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Synes dem kunne oppdatere Norges lover til å reflektere moderne norsk språk. De nye lovene skrives jo på dagens språk. Imidlertid er det en del som går inn for, inkludert min far, for en helt ny grunnlov, og kaste 1814 på dyngen. Men det er ikke særlig stor oppsluttning rundt dette. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Imidlertid er det en del som går inn for, inkludert min far, for en helt ny grunnlov, og kaste 1814 på dyngen. Hvilke forandringer er det de har i tankene? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Det er så vidt jeg husker, var en artikkel om det i advokatbladet for en stund tilbake, en mer konkret grunnlov som også "legmenn" kan forstå. I tillegg er det flere punkter i grunnloven som er temmelig utdatert, det har skjedd en viss utvikling siden 1814. I stedet for å rette på nesten hvert punkt, er noen derfor interresserte i å få i stand en helt ny greie. Det er bare en liten del som har gått inn for det, men det er noen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå