Gå til innhold

Hva betyr hjemmel foran lover?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hjemmel -en, hjemler eller heimel -en, heimler (norrønt heimild, av heimr 'hjem') 

  1 (dokument som gir) lovlig atkomst til eller besittelse av noe ha h- på noe 

  2 rettsgrunnlag ha h- for noe / med h- i gjeldende lov 

  3 bevissted, kilde for påstand, opplysning et gammelt eiendomskart var viktigste h- for saksøkeren

Regner med det er nr. 2 vi snakker om her, så det blir vel noe slikt som "rettsgrunnlag fremfor lover", skulle jeg tro. :)

Lenke til kommentar

Det offentlige systemet bruker ofte begrepet hjemmel, da har dem tilgang til å

effektuere f.eks. et krav eller hva det måtte være uten saksbehandling i rettsapparat i utgangpunktet. Altså krav eller lignende er et objekt for inndrivelse uten behandling i rettsystemet.

Dog har man muligheter til å anke og påvirke sakens gang...

 

Ofte vil hjemmel gå foran vanlige og ikke sikrede krav og også ha s.k. førsteprioritet etter pantehaverer i et pengerkrav. (f.eks)

 

Hjemmel i eiendom eller liknande saker kan inneha et prioritet osv...

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
Det offentlige systemet bruker ofte begrepet hjemmel, da har dem tilgang til å

effektuere f.eks. et krav eller hva det måtte være uten saksbehandling i rettsapparat i utgangpunktet. Altså krav eller lignende er et objekt for inndrivelse uten behandling i rettsystemet.

Dog har man muligheter til å anke og påvirke sakens gang...

 

Ofte vil hjemmel gå foran vanlige og ikke sikrede krav og også ha s.k. førsteprioritet etter pantehaverer i et pengerkrav. (f.eks)

 

Hjemmel i eiendom eller liknande saker kan inneha et prioritet osv...

god damn. Du jobber innen juss eller? SItter og leser til eksamen, og å lese posten din var som et utdrag fra boka :!:

 

takk! Skal lese det noen ganger imorra, har ikke kjangs til å fatte hva du skrev akk nå. ^^ Er bare mitt første år da :D

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gjest Slettet+891234
Imidlertid er det en del som går inn for, inkludert min far, for en helt ny grunnlov, og kaste 1814 på dyngen.

Hvilke forandringer er det de har i tankene?

Lenke til kommentar

Det er så vidt jeg husker, var en artikkel om det i advokatbladet for en stund tilbake, en mer konkret grunnlov som også "legmenn" kan forstå. I tillegg er det flere punkter i grunnloven som er temmelig utdatert, det har skjedd en viss utvikling siden 1814. I stedet for å rette på nesten hvert punkt, er noen derfor interresserte i å få i stand en helt ny greie.

 

Det er bare en liten del som har gått inn for det, men det er noen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...