Gå til innhold

Sosial intelligens - viktig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

sosial intelligens er meget viktig ... men det som er viktigere er å trene opp den sosiale intelligensen.

Sosial intelligens er ikke en fast verdi livet igjennom, den påvirkes etter hvor flink man er på å være sosial.

Men deter synd det ikke finnes god opplæring i slikt....

Lenke til kommentar

Sosial intelligens er den viktigste intelligensen til dagens samfunn.

Du sier det er viktig å trene den opp, er det ikke det vi gjør når vi går på skole, jobb, byen..osv? Jeg ville vell tro at den sosiale intelligensen blir stimulert hver gang du bruker den.

Lenke til kommentar
Sosial intelligens er oppskrytt..

Hvordan skal dette kunne måles?

Det er ikke så lett å måle den. Men det betyr ikke at den er oppskrytt.

Ikke lett å måle? Ville heller tro det er umulig å måle..

språkelig intelligens, matematisk inntelligens(iq), spatial intelligens, kinetetisk intelligens og intuitiv intelligens er mulig å måle til en viss grad alle sammen og dem er greie.

Lenke til kommentar

språkelig intelligens, matematisk inntelligens(iq), spatial intelligens, kinetetisk intelligens og intuitiv intelligens er mulig å måle til en viss grad alle sammen og dem er greie.

Men det å avfeie noe som "oppskrytt" bare fordi det ikke er målbart blir for dumt.

Lenke til kommentar

Om man har utrolig høy sosial intelligens, og svært lav IQ så blir man jo sett på som dum uansett? Litt av begge deler er utmerket. Med for høy EQ og lav IQ blir man dum, men også motsatt - man blir "utafor" med for høy IQ og lav EQ.

Endret av mih4
Lenke til kommentar

santaxx, jeg tror du må begynne å tenke over hva sosial intelligens egentlig er! Mener du at all intelligens må gå an å måle? Alle de typene intelligens du nevner her, synes du virkelig at de er de viktigste? Ikke at du har skrevet det, men får en liten følelse av at du mener det...hmm

No Offense! :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

min egen forståelse av hva sosial intelligens er, er evnen til å vite hva en kan og ikke kan, eller helst bør unngå gjøre i sosiale situasjoner. f.eks enkle ting som å ikke forsyne seg for grovt av dippen på en fest e.l., til å kunne prate for seg på et jobbintervju.

Epz.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vil gjerne påpeke en ting angående genier (folk med meget høy IQ): de mangler ikke sosial intelligens. Grunnen til at de VIRKER sosialt retarderte, er at deres høye intelligens får dem til å kjede seg i vanlige menneskers selskap. Einsteins interesse var fysikk, men å diskutere dette med menigmann er som for en professor i historie å diskutere andre verdenskrig med en femåring. Tror dette kan være en ganske vanlig misforståelse. Man blir ikke sosialt dum av å ha høy IQ.

Lenke til kommentar

Det ER vanskelig å få noe som helst ut av sosial intelligens. Man kan bestemme seg for å "melde seg ut" av storsamfunnet, og blir da stemplet som en person med lav sosial intelligens. Men dette er jo ens eget valg, kanskje under innflytelse av andre venner. Merkelige greier å tenke på ihvertfall.

Lenke til kommentar
Vil gjerne påpeke en ting angående genier (folk med meget høy IQ): de mangler ikke sosial intelligens. Grunnen til at de VIRKER sosialt retarderte, er at deres høye intelligens får dem til å kjede seg i vanlige menneskers selskap. Einsteins interesse var fysikk, men å diskutere dette med menigmann er som for en professor i historie å diskutere andre verdenskrig med en femåring. Tror dette kan være en ganske vanlig misforståelse. Man blir ikke sosialt dum av å ha høy IQ.

Noe som egentlig er helt riktig, men kan også være veldig misvisende når det gjelder andre.

Kjedsomhet kan ta knekken på folk, hva tror dere et resultat av enkelte klasser med bare "smarte" elever ville blitt, Mer sosial omgang muligens?

Lenke til kommentar

hei, jeg har noe som heter Asperger syndrom wikipedia

soisial intligen er en ganske difuse greie (akkurat som intligens), det går selfølgelig ann å definere nesten alt med tall, men scorer har nødvvendigvis ikke så mye med virkeligheten å gjøre.

det sier seg selv at det er en fordel å kunne omgås andre mennesker, men alle mennesker gjør dettte på sin unike måte. og ja, noen er flikere til det en andre.

Lenke til kommentar

Det er en ting jeg synes er litt merkelig. Folk som er skikkelig nerder, som bare leser og pugger og Gud vet hva, de tror at de får jobb uansett p.g.a. gode karakterer. Men saken er den at har de ikke sosial intelligens, ja, så er det få som vil annsette dem. Dette vet jeg godt, ettersom jeg har hørt, og kjenner, flere tilfeller av nerder/smartasses som tror de er garantert en jobb. Når de ikke gjør annet enn å si hei og stirrer ned i gulvet, vel, da er det godt mulig at en med middels karakterer og høy sosial inntelligens får jobben.

Jeg tror også det er fullt mulig å trene opp sosial intelligens. Noen er født med det, andre har litt og noen har ingen. Alt er mulig å læres opp til. Jeg tror at noe av det viktigste er å kunne ta seg tid til å snakke og bry seg om forskjellig typer mennesker. Det er viktig å tørre å prøve, å ha tro på seg selv, og lære hverandre og kjenne.

Lenke til kommentar

Det er håpløst å kalle dette ulne begrepet for bare sosial intelligens, siden intelligens er definert ved intelligenskvotient (IQ). Hele dette sosialintelligensbegrepet er veldig mange diffuse varianter av emosjonellkvotient (EQ).

Problemene med EQ-målinger er adskillig verre enn ved IQ-målinger: I første omgang: Hvordan skal man definere begrepet i det hele tatt uten å bare ende opp med noe vrøvl? Enda verre blir det når man skal måle det, for ved selvrapportering - altså at folk selv skriver på et skjema hvor flinke de er til å bry seg om andre osv. - blir det fort mye feilkilder. En annen metode er at andre rapporterer deg, men alle skjønner at det også da blir feilkilder, og det er dessuten mye vanskeligere å utføre i praksis. En mulighet kan være at man gjør begge, og ser hvor godt det stemmer overens - da kan man kanskje være inne på noe. Men hva? Slik dere bruker begrepet, kunne man like godt kalt det ålreit-menneske-kvotient, og noe slikt blir vanskelig å få kalt vitenskap.

Til slutt min personlige mening: Grunnen til at folk higer så enormt etter EQ for tiden, er at IQ har vært overfokusert, og EQ blir da de uintelligentes måte å ta igjen nerdene på, om man kan si det på denne måten. (Hvor mange ganger har man ikke hørt følgende: «Jeg har ikke så høy IQ, men veldig høy EQ!») Hvis man begrenser IQ fra noe altomfattende til å kun være et resultat på en evnetest, samt erstatter «har sosial intelligens» med «er et ålreit menneske», kan jeg like diskusjoner som dette.

Lenke til kommentar
soisial intligen er en ganske difuse greie (akkurat som intligens), det går selfølgelig ann å definere nesten alt med tall, men scorer har nødvvendigvis ikke så mye med virkeligheten å gjøre.

det sier seg selv at det er en fordel å kunne omgås andre mennesker, men alle mennesker gjør dettte på sin unike måte. og ja, noen er flikere til det en andre.

Samd. Intelligens av ymse slag, er abstrakt og ofte inkjeseiande. Eg likar som regel betre å forklara ting utifrå ulikskapar i personlegdom (Jung etc) enn utifrå ein hierarkisk skala. Sjølv om det også då må minnast om at sosiale eigenskaper kan og bør trenast opp.

Det skal rettnok seiast at eg ikkje har sett meg skikkelig inn i teorien som ligg bak intelligenskvotientar. Eg er korkje psykolog eller sosiolog.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...